Rządowy program „Czyste Powietrze” skierowany jest do osób fizycznych, będących właścicielami lub współwłaścicielami mieszkalnych budynków jednorodzinnych. W przypadku współwłasności otrzymanie dofinansowania jest możliwe za zgodą pozostałych współwłaścicieli.
Obecnie program podzielono na dwie części. Pierwsza ‒ do której nabór wniosków rozpocznie się 15 maja ‒ skierowana jest do beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania. Druga część ma objąć beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania, dla których nabór wniosków ma zostać ogłoszony dopiero po zatwierdzeniu zmian legislacyjnych przez Sejm.
Zgodnie z nowymi przepisami:
- beneficjenci uprawnieni do podstawowego poziomu dofinansowania(których roczny dochód nie przekracza 100 tys. zł) mogą liczyć na wsparcie do kwoty 20 tys. zł. Jeżeli inwestycja obejmuje bardziej efektywne źródło ogrzewania, czyli pompę ciepła, nawet do 25 tys. zł. Co więcej, składając jeden (zintegrowany) wniosek w ramach programów „Czyste Powietrze” oraz „Mój Prąd”, będzie można uzyskać bonus w postaci dodatkowych 5 tysięcy złotych na fotowoltaikę, dzięki czemu łączne dofinansowanie może wynieść nawet 30 tys. złotych;
- w przypadku grupy beneficjentów z podwyższonym poziomem dofinansowania (do 32 tys. zł bez mikroinstalacji fotowoltaicznej lub do 37 tys. zł z fotowoltaiką) średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego (według projektu) nie będzie mógł przekroczyć 1400 zł w gospodarstwie wieloosobowym i 1960 zł w gospodarstwie jednoosobowym. O ile Sejm zatwierdzi zmiany, dochód trzeba będzie udowodnić za pomocą zaświadczenia wydawanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy ‒ Prawo ochrony środowiska;
- będzie można finansować przedsięwzięcie rozpoczęte do 6 miesięcy przed złożeniem wniosku, przy czym data poniesionych kosztów (wystawienia pierwszej faktury lub dokumentu księgowego) nie może być wcześniejsza niż 15 maja br.;
- możliwe jest dofinansowanie przedsięwzięć już zakończonych, pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż sześć miesięcy przed złożeniem wniosku. Okres realizacji przedsięwzięcia może wynieść do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie, lecz nie później niż do 30.06.2029 r.;
- czas rozpatrywania wniosków został skrócony z 90 do 30 dni, licząc od daty wpływu do WFOŚiGW.
Wnioski o dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze” (uproszczono formularze) można składać listownie w siedzibie odpowiedniego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, online – przez stronę internetową WFOŚiGW lub serwis „gov.pl” (usługa ta będzie aktywowana na przełomie maja i czerwca 2020 r.) oraz ‒ co jest najistotniejszą zmianą ‒ przez bank, dzięki czemu będzie można złożyć wniosek o dofinansowanie równocześnie z wnioskiem o kredyt. Jedną z form dotacji w nowej odsłonie programu stała się dotacja z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego.
Mieszkańcy Tomaszowa Mazowieckiego zainteresowani uzyskaniem dofinansowania z programu "Czyste Powietrze" mogą składać wnioski również w Urzędzie Miasta. W jego wypełnieniu i skompletowaniu niezbędnych załączników pomogą pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska. Udzielą też szczegółowych informacji na temat nowych zasad programu.
Kontakt pod numerem tel. 44 724-23-11 wew. 662 lub 652 oraz e-mailowo: [email protected].
Napisz komentarz
Komentarze