Umowę wartą 59,8 mln zł netto podpisano we wtorek na dworcu Łódź Fabryczna, gdzie ma zaczynać się tunel dla pociągów dalekobieżnych, w tym dla Kolei Dużych Prędkości.
Obecny na uroczystości wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) Marcin Horała zaznaczył, że to pierwsza z inwestycji CPK, która weszła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową.
"Tak jak mamy ponad 1000 km linii kolejowych w opracowaniach przygotowawczych, tak to jest pierwszy odcinek, w którym przechodzimy do kolejnego etapu, już etapu projektu budowlanego. (…) Największa korzyść z tunelu będzie w tym miejscu, bo łodzianie zyskają cały szereg nowych szybkich połączeń: do Poznania, a dalej Berlina, do Wrocławia, a dalej do Pragi, ale też przede wszystkim do CPK i Warszawy" – podkreślił.
Wskazał, że pociągi trasę z Łodzi do Warszawy pokonają w 45 minut, co – jak mówił Horała - będzie przełomem i urealni ideę duopolis. "Każdy mieszkaniec Łodzi będzie mógł korzystać z miejsc pracy, czy oferty kulturalnej, sportowej, edukacyjnej nie jednego miasta, tylko już dwóch miast" – wyjaśnił.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda dodał, że będzie to kolejny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Obecnie trwa bowiem realizowana przez PKP PLK budowa tunelu średnicowego dla ruchu aglomeracyjnego. Jego przebieg jest jednak inny niż tunelu CPK.
"Wszyscy wiedzą, że Łodzi jest drążony tunel średnicowy, ale dziś mówimy o drugim tunelu, który będzie miał inne zdanie. On pozwoli dojechać do Warszawy w 45 minut, co jest ogromną szansą dla Łodzi. Jestem przekonany, że świetne skomunikowanie Łodzi poprzez ring autostradowy, plus kolej dużych prędkości, to szansa dla Łodzi" – mówił.
Przekonywał, że dzięki szybkiemu połączeniu do stolicy realna stanie się idea duopolis, czyli przybliżenia Warszawy i Łodzi, co może mieć pozytywne skutki gospodarcze oraz społeczne dla obu miast.
Zdaniem prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda to także szansa przywrócenia pierwotnej roli nowego dworca Łódź Fabryczna, który – jak zaznaczył – został wybudowany do skomunikowania Łodzi z całą Polską i innymi krajami. "Dzięki programowi CPK to się stanie i dzięki dzisiejszej umowie, to stanie się już wkrótce" – zadeklarował.
Wiceprezes Biura Projektów Metroprojekt Wawrzyniec Wychowański zapewnił, że konsorcjum jest gotowe do wykonania dokumentacji projektowej, która jest kluczowa dla takich inwestycji. Jak mówił reprezentowana przez niego pracownia ma doświadczenie w tego typu przedsięwzięciach, ponieważ uczestniczyła m.in. w pracach przy budowie warszawskiego metra.
Biegnący pod Łodzią 4-kilometrowy tunel ma być jednym z kluczowych elementów trasy kolei dużych prędkości między Warszawą i Łodzią oraz Poznaniem i Wrocławiem, czyli tzw. "Y". Stanie się on częścią linii kolejowej nr 85 w ramach tzw. szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania. Jego powstanie umożliwi Łodzi włączenie do sieci kolei dużych prędkości. Dzięki temu, czas przejazdu koleją z Łodzi do CPK ulegnie skróceniu do 30 minut; Warszawy do 45 minut, zaś Wrocławia i Poznania - do 1 godz. 10 min.
Tunel będzie zaczynał się na stacji Łódź Fabryczna. Jego wyjście na powierzchnię sprzewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery "Y".
Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Na wykonanie projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego instrumentu CEF ("Connecting Europe Facility", czyli Instrumentu "Łącząc Europę"). Na tunel trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 mln zł dofinansowania.
Według harmonogramu pierwsze podziemne prace budowlane mają ruszyć w 2023 r. Tunel ma być gotowy w tym samym czasie co Port Solidarność, czyli przed końcem 2027 r. (PAP)
Napisz komentarz
Komentarze