Z dniem 9 marca 2018 roku weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Nowelizacja wprowadziła kilka zmian, które mają za zadanie ułatwić radom gmin kształtowanie polityki dotyczącej ograniczania dostępności fizycznej alkoholu. O ile nowe uchwały w przedmiocie limitów zezwoleń i usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych funkcjonują już w obrocie prawnym, to – do tej pory – niewiele samorządów skorzystało z możliwości wprowadzenia zakazu nocnej sprzedaży napojów alkoholowych.
Trudno się dziwić, ponieważ samorządy czerpią ze sprzedaży alkoholu spore dochody. Genenerują je nie tylko opłaty za zezwolnia na sprzedaż napoi "wyskokowych" ale takż udziały w podatku dochodowym przedsiębiorców. To drugie źródło ma charakter iluzoryczny ponieważ podstawowy kanał sprzedaży to duże supermarmarkety, nie opłacające podatków na miejscu. Icho wolumen sprzedazy stale rośnie i to nawet w czasie ograniczeń epidemiologicznych. Część z nich to już regularne sklepy nocne, oferujące pełen asortyment w tym także alkohole.
- Zgodnie z zapisem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciw działania alkoholizmowi art. 12 ust. 4 cyt: Rada gminy może ustalić, w drodze uchwały, dla terenu gminy lub wskazanych jednostek pomocniczych gminy, ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Ograniczenia mogą dotyczyć sprzedaży prowadzonej między godziną 2200 a 600. W związku z powyższym te ograniczenia nie zostały wprowadzone na obszarze miasta Tomaszowa Mazowieckiego. Zatem sklepy sami regulują sobie godziny funkcjonowania. Przedsiębiorca nie ma obowiązku informowania organ zezwalający o godzinach otwarcia sklepu - wyjaśnia Joanna Budny z tomaszowskiego magistratu.
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych podkreśla, że doświadczenia gmin, które z ww. opcji skorzystały i chciały podzielić się swoimi opiniami wskazują, że zmiana ta pozytywnie przełożyła się występowanie w gminie problemów skorelowanych ze sprzedażą napojów alkoholowych. PARPA wskazuje, że rada gminy może ustalić ograniczenia dla terenu gminy lub wskazanych jednostek pomocniczych. W związku z powyższym należy uznać, że ograniczenia mogą zostać wprowadzone dla całości gminy lub wskazanych jednostek pomocniczych, a więc dzielnic, osiedli czy sołectw.
Z przepisu tego nie wynika uprawnienie dla rady gminy do wprowadzenia ograniczenia na innym obszarze niż obszar gminy czy danej jednostki pomocniczej. Nie można zatem wprowadzać ograniczenia na obszarze, który jest tylko częścią wymienionych (np. terenu rynku będącego częścią dzielnicy). Warto również wskazać, że wprowadzenie ograniczeń w nocnej sprzedaży napojów alkoholowych jest fakultatywne i rada gminy nie musi z tego uprawnienia korzystać.
Przeciwnicy ograniczeń z kolei argumentują, że uchwały tego rodzaju stanowią formę ograniczenia swobody prowadzenia działalności gospodarczej i wspierają jedynie działalność pokątnych melin. Jest to argumenta w tym samym stopniu popularna, co pozbawiona elementarnej logiki. Sama formuła prowadzenia sprzedaży alkoholu ma formę działalności reglamentowanej, prowadzonej na podstwie wydawanej koncesji. Od zwalczania działalności melin (które i tak obecnei działają) jest powołana Policja. I to służby mundurowe należaloby rozliczać ze skuteczności działania.
PARPA przypomina też, że w uzasadnieniu do projektu ustawy zmieniającej podkreślono "liczne sygnały ze strony prezydentów miast, w kwestii wprowadzenia upoważnienia dla rady gminy do ustalania w drodze uchwały godzin sprzedaży napojów alkoholowych w punktach sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży".
W ocenie specjalistów od uzaleznień konieczność wprowadzenia ograniczeń sprzyja działaniom służącym ograniczaniu spożycia napojów alkoholowych.
Napisz komentarz
Komentarze