Projektową koncepcję przebiegu trasy przedstawiła Marianna Nalewajczyk z Biura Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego.
Zaprezentowana koncepcja wywoła ożywioną dyskusję wśród radnych. Nowa droga uwzględniona jest w strategii rozwoju województwa. Problem jedynie w tym, że dotąd jej przebieg planowano przez Piotrków oraz Sulejów. Czy uda się zmienić zapisy w Rozporządzeniu Rady Ministrów okaże się po konsultacjach społecznych, jakie zaplanowane są na 14 grudnia. Wezmą w nich udział przedstawiciele wszystkich samorządów.
- Celem przeprojektowania jest zrównoważenie sieci drogownictwa w województwie łódzkim, szczególnie w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego – wyjaśniała Marianna Nalewajczyk. – Nie może być tak, że wszystkie ważne arterie komunikacyjne przechodzą tylko przez jedno miasto.
- Czy są już wszystkie uzgodnienia i czy przebieg jest już na 100% pewny – dopytywał mimo wszystko radny Goska.
- Przebieg ma umocowanie planistyczne i życzliwość obecnych władz województwa ale nikt nie zagwarantuje dzisiaj, że on taki pozostanie. Ostateczna decyzja powinna zapaść w przyszłym roku. Wtedy pojawi się rozporządzenie Rady Ministrów. Kiedy natomiast nastąpi realizacja nikt nie jest w stanie określić. S-74 uwzględniono w programie operacyjnym na lata 2013-2015 - wyjaśniała wątpliwości radnego Nalewajczyk.
Z planowanego przebiegu wydaje się być niezadowolony zastępca wójta gminy Tomaszów Franciszek Szmigiel. Pytał o węzeł z drogą S-8, który zaplanowano w okolicach Zawady. Takie zlokalizowanie jest i poprowadzenie korytarza drogowego przez Dąbrowę, Wiaderno i Czerniewice wpłynie negatywnie na wartość i atrakcyjność terenów budowlanych.
Do dyskusji na temat drogi S-74 włączył się wiceprezydent Grzegorz Haraśny. – Nie jest tajemnicą, że decyzja o lokalizacji drogi ma charakter polityczny – mówił. – Już w 2004 roku występowaliśmy jako Platforma Obywatelska w tej sprawie. Zrobiliśmy to wbrew stanowisku senatora SLD Jerzego Adamskiego, który poparł piotrkowski wariant drogi. Nie rozumiem, jaki interes miało tomaszowskie SLD by wspierać Piotrków, przecież komitet wojewódzki PZPR w Piotrkowie zlikwidowano wiele lat wcześniej.
Debata na temat drogi S-74 przeplatana była informacją na temat przebudowy drogi K8 do standardów drogi ekspresowej. Jacek Kowalewski zaprezentował zakres prac budowlanych.
Odcinek przebudowywany to 62 kilometrów dwupasmowej drogi. Na tym odcinku powstanie kilkanaście skrzyżowań bezkolizyjnych. Tomaszów zyska 3 węzły komunikacyjne. Powstaną one w Zawadzie, na przedłużeniu ulicy Orzeszkowej i na ulicy Ujezdzkiej. Zbudowane zostaną także węzły na m.in. w Lubochni, Czerniewicach, Emilianowie i Podkonicach.
Nawierzchnia w całości będzie betonowa, przystosowana do największej nośności w transporcie kołowym.
Jak zapewnia Kowalewski cała droga zostanie ogrodzona, ekranowana i powstaną nowe nasadzenia.
W związku z budową rozebranych zostanie kilkadziesiąt budynków. Zbudowane zostaną także miejsca obsługi podróżnych.
Poza główną droga powstać ma także 120 km dróg towarzyszących. Znikną poziome skrzyżowania, takie jak np. w Łazisku, gdzie prawie codziennie dochodzi do wypadków i kolizji.
Cała inwestycja kosztować ma 1miliard 721 milionów złotych i ruszyć ma w maju 2010 roku. Należy się spodziewać dużych utrudnień ruchu. Droga będzie przebudowywana odcinkami po 10 km.
Napisz komentarz
Komentarze