O poparciu i zaangażowaniu Polski w sprawie idei połączenia kolejami dużych prędkości wszystkich stolic europejskich Klimczak mówił w czwartek na briefingu prasowym podczas międzynarodowej konferencji "Nowa era europejskiego transportu – wyzwania polityki TEN-T" w EC1 w Łodzi. Wydarzenie zorganizowano w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Jak wyjaśnił szef resortu infrastruktury, to jeden z priorytetów, który został nadany przez przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen nowemu komisarzowi ds. transportu Apostolosowi Cicikostasowi.
"Tę misję przyjął komisarz. Ja także popieram tego typu program i będę pracował z panem komisarzem nad połączeniem europejskich stolic koleją dużych prędkości. Od samego początku swojej misji w rządzie zabiegałem, żeby tego typu połączenie wykonane było w pierwszym rzędzie ze stolicą Niemiec i Czech. Wyrażam duże zadowolenie, że polskie plany zostały wkomponowane w strategię Komisji Europejskiej" – powiedział Klimczak.
W rozmowie z PAP dodał, że trwają już rozmowy z ministrami z Niemiec i Czech dotyczące połączenia szybką koleją Warszawy z Berlinem i Pragą.
Wyjaśnił, że w przypadku Polski oznaczałoby to wydłużenie projektowanej 480-kilometrowej linii "Y", która połączy Warszawę, port lotniczy CPK, Łódź, Poznań oraz Wrocław i będzie elementem transeuropejskiej sieć transportowej TEN-T.
"Dotyczy to przedłużenia +Y+ z Poznania do Berlina i z Wrocławia w kierunku Pragi" – wskazał minister infrastruktury.
Obecny na konferencji w Łodzi minister transportu Czech Martin Kupka przyznał, że należy inwestować w integrację transportu w całej UE, a kolej dużych prędkości to - jak mówił - podstawa europejskiej komunikacji. "Stworzy alternatywę dla połączeń lotniczych. Kolej będzie konkurencją i bardziej zrównoważonym środkiem transportu" – zaznaczył.
Obecnie podróż koleją z Warszawy do Berlina trwa ponad 5 godzin, a do Pragi – ponad 8 godzin.
System Kolei Dużych Prędkości ma powstać w Polsce w ramach Programu CPK. Według harmonogramu do końca 2032 r. ma zostać oddany do użytku odcinek KDP między Łodzią i Warszawą o długości ok. 130 km, a do 2035 r. zostaną zrealizowane fragmenty trasy z Łodzi do Poznania i Wrocławia. Pociągi kursujące na trasie "Y" - zgodnie z parametrami KDP - będą mogły jeździć z prędkością 300-320 km/h. (PAP)
Napisz komentarz
Komentarze