Na terenie działania Oddziału ZUS w Tomaszowie Mazowieckim i podległych mu jednostek, w ubiegłym roku przeprowadzono ok. 1,2 tys. kontroli. Rocznie w całym kraju przeprowadzanych jest 70-80 tys. kontroli.
Nowe przepisy dotyczące prowadzonej przez ZUS kontroli płatników składek weszły w życie 1 stycznia 2017 r. Wprowadziła je Ustawa o poprawie otoczenia prawnego przedsiębiorców i nowela Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Ideą wprowadzenia nowych regulacji jest kierowanie kontroli prowadzonych przez ZUS, urzędy skarbowe, PIP, Sanepid, czy Inspekcję Handlową do podmiotów gospodarczych, w których istnieje największe ryzyko wystąpienia nieprawidłowości. Stąd prowadzone od nowego roku kontrole poprzedzone są dokładną analizą ryzyka, którą w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych prowadzi się w oparciu o szczegółowe dane
z Kompleksowego Systemu Informatycznego.
Dokładnie weryfikowane jest dotychczasowe wywiązywanie się z obowiązków składkowych przez przedsiębiorców. Analizowana jest historia przedkładanych w Zakładzie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych.
Jednym z ważniejszych kryteriów wyznaczania do kontroli konkretnych płatników jest zagrożenie przedawnienia się należnych składek, a także wypłaty nieproporcjonalnie wysokich świadczeń z ubezpieczeń społecznych w stosunku do płaconych na te ubezpieczenia składek.
[reklama2]
Oznacza to, że w pierwszej kolejności, 1,5 tys. kontrolerów ZUS, odwiedzi tych przedsiębiorców, u których ryzyko nieprawidłowości i naruszenia prawa jest największe. Dotyczy to w szczególności firm zgłaszających do ubezpieczeń społecznych ponad 20 osób.
2016 r – I O/ZUS w Łodzi – ok. 2 tys. kontroli, II O/ZUS w Łodzi – ok. 1,3 tys. kontroli, Oddział w Tomaszowie Mazowieckim – 1,2 tys. kontroli.
Napisz komentarz
Komentarze