Bilet na imprezę, sukienka, fryzura, makijaż, fajerwerki – sylwestrowe przygotowania czas zacząć. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach tych, którzy hucznie powitają Nowy Rok.
Bilet na imprezę oznacza zawarcie umowy. Na jej podstawie przedsiębiorca zobowiązuje się zorganizować imprezę, a konsument zapłacić za bilet. Spisanie najważniejszych punktów organizowanego wieczoru (ilość ciepłych dań, napojów, rodzaj muzyki) lub nawet ustalenia mailowe ułatwią dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu z przedsiębiorcą.
Zamiast obiecanego zespołu – muzyka z płyt? Reklamuj. Jeżeli organizator nie zapewnił wszystkich atrakcji, powinniśmy złożyć reklamację, domagając się obniżenia ceny za bilet.
Rezygnacja jest kosztowna. Nagłą zmiana planów może wiązać się ze stracą wpłaconych pieniędzy. W każdym przypadku kwota naliczana konsumentowi powinna być adekwatna do poniesionych przez organizatora wydatków. Warto pamiętać, że jeśli do zmiany istotnych warunków umowy – miejsca, ceny, programu itp. - doszło z winy organizatora, to powinniśmy mieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów.
Sylwester na stoku? Za niewykorzystany karnet z powodu m.in. pogorszenia warunków atmosferycznych, awarii wyciągu, należy się zwrot pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanych zjazdów.
„Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi?” Zaginięcie rzeczy pozostawionych w szatni, mimo umieszczonej informacji „za zaginięcie lub zniszczenie garderoby szatnia nie ponosi odpowiedzialności” – to przykład niezgodnej z prawem praktyki. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, nie tylko wtedy, gdy jest płatna.
Nieudana fryzura? Makijaż? Reklamuj. Nieprawidłowości zgłaszamy jak najszybciej, wyznaczając termin na poprawki. Konsumentom przysługuje prawo do naprawy usługi, żądania zwrotu zapłaconej kwoty, obniżenia ceny albo przyznanie rabatu. Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna (np. trwała spaliła włosy, zamiast koloru blond wyszedł inny, zabieg kosmetyczny spowodował chorobę itp.). Możemy domagać się odszkodowania, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. Konieczne są rachunki, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie.
Kupując materiały pirotechniczne sprawdźmy, czy na opakowaniu znajdują się: nazwa producenta, ostrzeżenia (np. o zachowaniu bezpiecznej odległości podczas odpalania czy nadzorze dorosłych) oraz instrukcja obsługi w języku polskim. Pamiętajmy, że wyroby pirotechniczne mogą kupować wyłącznie osoby pełnoletnie. Zanim kupimy fajerwerki sprawdźmy, czy opakowanie nie posiada żadnych wad (pęknięcia, przerwania, wybrzuszenia) oraz nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna. Zobaczmy, czy elementy są dobrze połączone, nie przesuwają się, a części układu służącego do podpalenia nie wypadają.
Korzystając z solarium pamiętajmy, że:
- nie należy korzystać z solarium częściej niż raz na 48 godzin, a opalanie nie powinno trwać dłużej niż 10 min;
- dla każdego bezpieczna dawka promieniowania UV jest inna. Zależy od typu skóry oraz częstotliwości kontaktów ze słońcem. Istnieje sześć fototypów skóry. Szczególnie na oparzenia narażone są osoby z pierwszych grup – o jasnej karnacji z występującymi często piegami, niebieskimi, zielonymi oczami o włosach koloru blond. Te osoby powinny szczególnie ostrożnie się opalać;
- stwierdzenie „nowe lampy”, „turbo solarium” powinno być traktowane jako ostrzeżenie a nie reklama, ponieważ często mają większą moc promieniowania, a także świecą nierównomiernie co może być przyczyną poparzeń;
- należy zadbać, by przed opalaniem skóra była czysta, bez makijażu, kosmetyków, kremów i perfum, ponieważ mogą one zwiększyć wrażliwość skóry na światło. Wskazane jest stosowanie kremów chroniących i pielęgnujących skórę, specjalnie przeznaczonych do opalania w solarium. Warto również pamiętać o ochronie oczu;
- przed skorzystaniem należy sprawdzić, czy urządzenie opalające zostało zdezynfekowane.
Pomoc w nagłych przypadkach. W razie problemów ze sporządzeniem reklamacji, dochodzeniem praw konsumenci mogą liczyć na pomoc Inspekcji Handlowej, miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707.
Małgorzata Cieloch
Napisz komentarz
Komentarze