„Zwrotów nie przyjmujemy” – czy taki napis jest zgodny z prawem? Tak, jeżeli kupujemy w sklepie tradycyjnym. Tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie z powrotem nieudany prezent i czy zwróci pieniądze. Jeżeli się zgadza, ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek. O czym jeszcze pamiętać, kupując prezenty?
Zakupy w Internecie – więcej praw
Więcej praw mamy, gdy kupujemy przez Internet. Prezenty kupione w sieci można zwrócić. Musimy jednak poinformować o tym sprzedawcę w ciągu 10 dni od momentu odbioru towaru. Z tego prawa możemy skorzystać nawet wtedy, gdy otworzyliśmy opakowanie – z wyjątkiem płyt CD, DVD, programów komputerowych. Towar odsyłamy sprzedawcy na własny koszt, ale ten musi oddać koszty wysyłki. Nie trzeba podawać powodu, dla którego rezygnujemy z zakupu. Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje wtedy, gdy kontrahentem jest drugi konsument oraz gdy kupowaliśmy na aukcji z opcją licytacji. Formularz odstąpienia od umowy można pobrać ze strony UOKiK.
Reklamacja? Potrzebny dowód zakupu
Po zakupie prezentu warto zachować paragon, ponieważ może przydać się do złożenia reklamacji. Jeżeli produkt jest niezgodny z umową kupna-sprzedaży, tzn. posiada wadę, w ciągu dwóch lat od zakupu możemy domagać się jego naprawy albo wymiany na nowy. Reklamację składamy zawsze sprzedawcy. Dołączamy do niej dowód zakupu – np. paragon, potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta. Każdy sprzedawca musi przyjąć reklamację konsumenta, nawet wtedy, gdy kupował w Internecie. O tym, czy zgadza się z naszym żądaniem musi nas poinformować w ciągu 14 dni. To konsument, składając reklamację, decyduje, czy produkt ma być wymieniony na nowy lub naprawiony – zwrot gotówki jest możliwy wtedy, gdy ani naprawa ani wymiana nie są możliwe.
Kupon w prezencie – zakupy grupowe
Zanim skorzystasz z portalu zakupów grupowych – sprawdź warunki, szczególnie termin w jakim można zrealizować kupon. Jeżeli osoba obdarowana nie będzie zadowolona z wykonania usługi, warto złożyć reklamację do sprzedawcy. To on odpowiada za jakość produktu lub usługi realizowanych w ramach zakupów grupowych. Od umowy nabycia kuponu można też odstąpić w ciągu 10 dni pod warunkiem, że nie zaczęło się go realizować. Zgłaszamy się wtedy do portalu zakupów grupowych. Więcej informacji o zakupach grupowych na stronie UOKiK.
Nieistniejące promocje
Kurtka za 80 zł zamiast 159 zł? Okazja nie do odrzucenia? Faktyczna cena przed obniżką wynosiła 96 zł. Inspekcja Handlowa skontrolowała promocje. Zastrzeżenia wzbudziło jedynie 7 proc. ze sprawdzonych 2477 produktów. Najczęściej kwestionowano gratisy, za które często konsumenci musieli zapłacić - wyroby oferowane jako gratis w rzeczywistości tym gratisem nie były.
Pomoc dla konsumentów: rzecznicy konsumentów, Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Bezpłatna infolinia: 800 007 707.
Małgorzata Cieloch
Napisz komentarz
Komentarze