Eco-Vital sprzedaje m.in. naczynia, kołdry, przyrządy do masażu. Dystrybucji dokonuje poza lokalem przedsiębiorstwa, w trakcie specjalnych pokazów. Zgodnie z polskim prawem kupujący w ten sposób, konsumenci zyskują więcej praw – mogą np. bezkosztowo zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni. Na sprzedającym ciążą też szczególne obowiązki – powinien poinformować klientów o tej możliwości i wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
UOKiK zajął się sprawą poznańskiej firmy, ponieważ do Urzędu zaczęły trafiać liczne skargi od klientów oraz rzeczników konsumentów dotyczące utrudniania prawa odstąpienia od umowy przez Eco-Vital.
Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w maju 2013 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziło w sumie osiem praktyk, które naruszały prawa konsumentów.
Przedsiębiorca zastrzegał karę w wysokości 500 zł za rezygnację z zakupów oraz wymagał ich osobistego zwrotu do siedziby firmy. Zgodnie z przepisami, za odstąpienie od umowy nie można pobierać żadnych opłat. Konsument ponosi jedynie koszt dostarczenia towaru przedsiębiorcy – może to zrobić w dowolnej formie (pocztą, kurierem, osobiście). Nieuczciwe warunki narzucone przez Eco-Vital mogły zniechęcić konsumentów do korzystania z prawa odstąpienia od umowy.
Ponadto postępowanie UOKiK wykazało, że przedsiębiorca nie wywiązywał się z obowiązków informacyjnych. Wbrew prawu nie informował klientów o terminie, w którym mogą odstąpić od umowy zawartej na pokazie oraz nie wręczał wzoru oświadczenia ułatwiającego rezygnację z zakupów.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Eco-Vital została nałożona kara blisko 200 tys. zł (196 460 zł). Przedsiębiorca zaprzestał stosowania kwestionowanych działań. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ spółka odwołała się do sądu.
Napisz komentarz
Komentarze