W ubiegłym roku, na łamach portalu NaszTomaszow.pl opisywałem ul. Legionów (tekst tutaj)
W tym roku firma PRDiM wymieniła nawierzchnię drogi, a nawet nawet kilka ustawionych wcześniej znaków drogowych. Wymalowano również oznakowanie poziome. Właściwie to chyba zaczęto malować, bo mam wrażenie, że prace zostały niedokończone. Spróbuję pokazać jakie niedociągnięcia zauważyłem. Ciekaw jestem, co na to powiatowi urzędnicy, któym droga podlega.
Na początek Mamy skrzyżowanie ulicy Pomorskiej z ul. Legionów. Widzimy tu znak D-6b (przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów spełniający wymagania określone przepisami o ruchu drogowym. Znak wyznacza miejsce przeznaczone do przechodzenia pieszych i przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi). Wcześniej był tam znak D-6 (Przejście dla pieszych).
W tym samym miejscu widzimy oznakowanie poziome a może raczej połowę takiego oznakowania - P-11 (Znak oznacza wyznaczony na jezdni przejazd dla rowerzystów. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście znajdującemu się na przejeździ). Nasuwa się pytanie: dlaczego (jeżeli jest tu przejazd dla rowerów) nie zostały przy okazji poprawione zjazdy dla nich które powinny mieć wysokość do 1 cm. Obecnie są sporo wyższe,
Skrzyżowanie ulicy Słowackiego z ul. Legionów/ Sytuacja taka sama, jak opisana wyżej. Dodam że, w Tomaszowie jest bardzo dużo znaków B-18 (zakaz wjazdu pojazdów o masie powyżej 2, 5 tony). Wypada zamieścić w tym miejscu krótkie wyjaśnienie znaczenia tegoż znaku. Znak B-18 stosuje się przed odcinkami dróg, których nośność jest niewystarczająca dla przejazdu pojazdów dopuszczonych do ruchu bez ograniczeń. Na znaku podaje się wartość wynikającą z rzeczywistej nośności obiektu lub drogi.
Teraz warto rzucić okiem na zakaz wjazdu w ulicę Rolną. Dlaczego na tym skrzyżowaniu wymalowano linię P-1e linia pojedyncza przerywana-prowadząca szeroka którą stosuje się do oddzielenia przeciwnych kierunków na skrzyżowaniach. Powinna być tam linia P-3b (jednostronnie przekraczalna).
Skrzyżowanie z ul. Dąbrowską i Smugową brak jest linii P-12 (linia bezwzględnego zatrzymania)
Skrzyżowanie z ul Słowackiego brak jest linii P-13 linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów.
Osobnym pytaniem jest: dlaczego te wszystkie linie tak szybko się wycierają i dlaczego ich w nocy praktycznie nie widać. W stosownym rozporządzeniu napisano dosyć jasno, że znakowanie poziome powinno charakteryzować się:
— dobrą widocznością w ciągu całej doby,
— wysokim współczynnikiem odblaskowości - również w warunkach dużej wilgotności, np. podczas opadów deszczu,
— zachowaniem minimalnych parametrów odblaskowości w całym okresie użytkowania,
— odpowiednia szorstkością zbliżona do szorstkości nawierzchni, na której są umieszczone,
— odpowiednim okresem trwałości,
— odpornością na ścieranie i zabrudzenie,
— szybka metoda aplikacji, uwzględniającą równie wymogi ekologiczne.
Napisz komentarz
Komentarze