Forum Rzeczników okazało się znakomitą okazją do poszerzenia wiedzy i wymiany poglądów na tematy dotyczące zasad i mechanizmów funkcjonowania rynku energii elektrycznej oraz relacji, praw i obowiązków poszczególnych uczestników tego rynku.
Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się tematyka relacji klient – spółka dystrybucyjna. Dużo uwagi poświęcono informacjom dotyczącym przyłączania instalacji odbiorczych klientów do sieci elektroenergetycznej, usuwania szkód powstałych w związku z działalnością przedsiębiorstwa energetycznego, regulacji stanu prawnego gruntów, na których zlokalizowane są urządzenia elektroenergetyczne czy równoprawnego traktowania wszystkich użytkowników systemu elektroenergetycznego przedsiębiorstwa energetycznego.
Wiele miejsca poświęcono sprawie realizacji przez Spółkę obowiązku zawierania z umów z podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, wynikającego z przepisów ustawy – Prawo energetyczne.
Przedstawiono kwestię równoprawnego traktowania wszystkich potencjalnych klientów oraz realizację obowiązku przyłączenia ich instalacji do sieci, w przypadku, gdy spełniają techniczne i ekonomiczne warunki przyłączenia.
Przedstawiciele PGE omówili także prawa przysługujące konsumentom w przypadku odmowy zawarcia przez spółkę dystrybucyjną umowy o przyłączenie do sieci oraz obowiązki ciążące w tym zakresie na przedsiębiorstwie energetycznym, w tym w szczególności dotyczące niezwłocznego pisemnego powiadomienia zainteresowanego podmiotu oraz Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o odmowie zawarcia oraz uzasadnienia przyczyn odmowy.
Rzecznicy zostali zapoznani z zasadami ustalania opłat za przyłączenie do sieci.
Kolejnym, istotnym z punktu widzenia relacji konsumentów z przedsiębiorstwem energetycznym, tematem omówionym na Forum była sprawa regulacji stanu prawnego gruntów, na których posadowione są urządzenia elektroenergetyczne, stanowiące jej własność. - Zagadnienie to budzi w praktyce wiele dyskusji i bywa często źródłem konfliktów powstających na linii właściciel gruntu – przedsiębiorstwo energetyczne - tłumaczył Rafał Kuźniak prezes łódzkiego PGE. - Wynika to z kolizji dwóch równorzędnych, a jednocześnie podlegających ustawowej ochronie interesów prawnych – właściciela nieruchomości oraz przedsiębiorstwa energetycznego, realizującego zadania o charakterze publicznym w zakresie budowy infrastruktury elektroenergetycznej.
- Z regulacją stanu prawnego gruntów wiąże się ściśle sprawa zaspokajania roszczeń właścicieli nieruchomości, w tym w szczególności wypłaty wynagrodzeń za zbyte na rzecz spółki nieruchomości lub ustanowienie na nich ograniczonych praw rzeczowych, jak również odszkodowań za wcześniejsze korzystanie z gruntów - dodaje prezes Kuźniak. - Spółka dąży do tego, aby zgłaszane sprawy sporne, w tym w szczególności dotyczące nieuregulowanych wcześniej stosunków własnościowych, były w miarę możliwości rozstrzygane na drodze porozumienia stron, bez konieczności występowania na drogę postępowania sądowego. Jedną ze stosowanych przez Spółkę form zaspokajania roszczeń finansowych właścicieli nieruchomości z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości jest zawarcie ugody pozasądowej.
Podstawowe znaczenie mają w tym zakresie zwłaszcza ograniczone prawa rzeczowe, w tym ustanowiona niedawno konstrukcja prawna służebności przesyłu. W przypadku zgodnej woli stron co do ustanowienia takiego ograniczonego prawa rzeczowego w drodze pozasądowej, wynagrodzenie z tego tytułu jest ustalane na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez biegłego do spraw szacowania nieruchomości na koszt Spółki.
- Przedstawiciele PGE zapewniają, że Spółka dąży do tego, by efektywnie regulowany był stan prawny nieruchomości zabudowanych jej urządzeniami- mówi Powiatowy Rzecznik Konsumenta Agnieszka Drzewoska - Łuczak. - Firma udziela pomocy przy czynnościach natury prawnej zmierzających do uporządkowania stosunków własnościowych.
- Niezwykle ważnym zagadnieniem, jakie poruszono usuwanie skutków szkód powstałych w związku z działalnością dystrybutora– dodaje Drzewoska – Łuczak. - Zapoznaliśmy się z trybem rozpatrywania i regulowania roszczeń odszkodowawczych. Spółki są oczywiście ubezpieczone od następstw prowadzonej działalności. Osoby poszkodowane m ogą więc liczyć na odszkodowania wypłacane przez ubezpieczyciela.
- Po zgłoszeniu przez Klienta powstania szkody, Spółka w pierwszej kolejności usuwa powstałą awarię oraz przeprowadza szczegółowe postępowanie wyjaśniająco – kontrolne dotyczące zaistniałego zdarzenia, z którego sporządzona zostaje kompletna dokumentacja pozwalająca określić zakres i wielkość szkody poniesionej przez poszkodowanego– wyjaśniał Rzecznikom Konsumentów przedstawiciel PGE wiceprezes Leszek Plich. - Dokumentacja ta jest następnie przesyłana do ubezpieczyciela. W przypadkach decyzji o odmowie wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela, przeprowadzana jest ponowna analiza stanu faktycznego i prawnego sprawy. Jest ona podstawą do podjęcia przez Spółkę działań odwoławczych bądź zmierzających do ugodowego rozwiązania zaistniałego sporu.
Uczestnicy Forum mieli ponadto możliwość poszerzenia wiedzy dotyczącej obowiązującego w Spółce PGE „Programu przedsięwzięć w celu zapewnienia niedyskryminacyjnego traktowania użytkowników systemu elektroenergetycznego PGE Dystrybucja Łódź–Teren S.A. – Programu zgodności”. Dokument ten określa zakres niezbędnych działań i środków, służących zapewnieniu przez Spółkę równego i niedyskryminującego traktowania wszystkich użytkowników jej systemu elektroenergetycznego oraz zapobieganiu możliwości zaistnienia zachowań dyskryminacyjnych, jak również instrumenty służące kontroli jego przestrzegania przez pracowników Spółki.
Program Zgodności jest regulacją wewnętrzną, zgodną i komplementarną z regulacjami określającymi jej organizację i sposób funkcjonowania oraz z ogólnymi wymaganiami prawno–organizacyjnymi obowiązującymi Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
Obowiązek opracowania i stosowania powyższego Programu wynika z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz z przepisów ustawy – Prawo energetyczne.
- Konsumenci w Polsce, jako kraju członkowskim Unii Europejskiej, mają zagwarantowane prawo swobodnego wyboru dostawcy energii elektrycznej– przypomina Agnieszka Drzewoska - Łuczak – Natomiast przedsiębiorstwa świadczące usługi dystrybucyjne energii elektrycznej zobowiązane są do świadczenia tych usług na zasadzie równoprawnego traktowania wszystkich odbiorców.
- PGE Dystrybucja Łódź–Teren S.A. stara się zrozumieć i wychodzić naprzeciw potrzebom swoich obecnych i potencjalnych Klientów- podkreślał Leszek Plich. - Dowodem jest chociażby udział jej przedstawicieli w Forum Rzeczników Konsumentów i stworzenie w jego trakcie płaszczyzny do wymiany informacji i poglądów w sprawach budzących szczególne zainteresowanie konsumentów, w tym w szczególności dotyczących zasad i warunków świadczenia usług na ich rzecz.
Wiceprezes wskazywał, że kształtowanie właściwych relacji i współpracy z klientami i rzecznikami ich interesów ma dla Spółki znaczenie priorytetowe. -Nie chodzi wyłącznie o realizację obowiązków nałożonych przez przepisy prawa ale przede wszystkim o nasze głębokie przekonanie, że budowanie płaszczyzn współpracy i kształtowanie wzajemnych relacji stron na zasadach partnerskich leży we wspólnym interesie i może przynosić wymierne obopólne korzyści.
Napisz komentarz
Komentarze