Skąd takie ceny? Na ten temat pisał ostatnio Prezydent Marcin Witko. - Cena energii elektrycznej ustalana jest na towarowej giełdzie energii na podstawie konkretnych przepisów prawa Unii Europejskiej, w oparciu o cenę najdroższego surowca. W tym wypadu najwyższą jest cena gazu i to w oparciu o tę cenę regulowana jest cena energii. Należy podkreślić, że i w tym wypadku rząd wystąpił o zawieszenie tzw. obliga giełdowego, co z kolei pozwoli na zamrożenie w Polsce cen energii elektrycznej - tłumaczył. - (…) Jeszcze jest wiele do zrobienia w kwestiach energetycznych. W sprawach najważniejszych, a do takich należy zaliczyć bezpieczeństwo energetyczne, militarne i żywnościowe, klasa polityczna powinna działać razem zarówno na szczeblu centralnym jak i samorządowym. Ciekawostka: czy ktoś z Państwa wie jak brzmi tytuł pracy doktorskiej W. Putina prezydenta Rosji? Nie będę Was trzymał w niepewności - „Gaz źródłem nacisku na Europę” - skończył wpis prezydent.
Postanowiliśmy przyjrzeć się sytuacji samorządów w naszym regionie. Ile wydają na energię, ciepło? Poprosiliśmy o informację, jaka to część wydatków bieżących w budżecie, by łatwo zobaczyć zmiany.
W Gminie Budziszewice wydatki na oświetlenie uliczne z roku na rok... spadały. W 2018 roku gminę kosztowało to 52.323,94 a w 2021 42.781,91. Za energię elektryczną w samym budynku urzędu gmina co rok płaciła mniej więcej na podobnym poziomie, w 2018 było to 8.992,03, a w 2021 8.926,84. Ceny rosły jeżeli chodzi o ogrzewanie, w 2018 – 16.544,34 a w 2021 – 19.121,51. Gmina Budziszewice zarządza 13 budynkami (bez budynku UG) wydatki poniesione na energię elektryczną i ogrzewanie w poszczególnych latach rosły 2018 – 240.107,44, a w 2021 – 279.364,31. Udział % poniesionych wszystkich wydatków na energię elektryczną i zakup opału do wydatków bieżących w 2018 roku wynosił 3,53%, w 2021 3,29%, a w 2022 tylko do 31.07 wynosi już 4,71%.
Ujazd analizą objął 60 budynków komunalnych, w tym obiekty administracyjne, oświatowe, kulturalne, ochrony zdrowia, sportowe, mieszkalne, wodno-kanalizacyjne i pozostałe. W 2018 roku za energię i opał płaciła 1 723 023,62. W 2021 2 004 527,36 . W 2022 tylko do sierpnia zapłaciła już 1 634 531,16. Jak to się ma do wydatków bieżących? W 2018 roku udział wynosił 4,59%. Obecnie to już 6,62%.'
W Gminie Żelechlinek łącznie na oświetlenie uliczne, energię i opał w budynkach, którymi zarządza gmina 2018 roku zapłacono 469.325,19. Jak zaznaczają w swojej odpowiedzi władze, na większości budynków są panele fotowoltaiczne. W 2021 roku gminę kosztowało to już 598.303,84 zł. Zaznaczyć trzeba, że w międzyczasie pojawiły się nowe budynki w zarządzie gminy. Jak to wygląda jeżeli chodzi o udział procentowy w wydatkach bieżących? W 2018 roku było to 3,29%, a obecnie (do pierwszego półrocza 2022) to 4,58%.
Inowłódz za oświetlenie uliczne, energię i opał w zarządzanych przez siebie budynkach wydała w 2018 roku 536.346, 41 zł. W 2021 464.509,39 – ale zaznaczyć trzeba, że odszedł tu jeden obiekt jeżeli chodzi o koszty (Zamek). W 2022 do sierpnia gmina poniosła już koszty na poziomie 479.129,82. Jak wygląda udział w wydatkach bieżących? W 2018 roku było to 0,82%, w 2021 2,27%. Gmina nie udzieliła informacji jak wygląda to w roku obecnym
Gmina Rzeczyca zarządza 16 budynkami komunalnymi oraz 4 lokalami mieszkalnymi, do tego budynek urzędu. W 2018 roku, łącznie z kosztami za oświetlenie uliczne gmina wydała 302.533,16 zł. W 2021 było to 320.741, 55. Jak wygląda kwestia udziału w wydatkach bieżących? W 2018 roku było to 4,44%, przez kolejne lata w tej gminie udział sukcesywnie malał, by w tym roku skoczyć do poziomu 4,28%.
Pozostałe gminy odpowiedzi nie udzieliły, co niestety staje się ostatnio standardem. Będziemy się jednak ich domagać na drodze sądowej.
Jak wygląda sytuacja w samym mieście? Za energię, opał w zarządzanych przez urząd budynków (bez szkół) oraz oświetlenie uliczne w 2018 roku miasto zapłaciło 1.600.754,23 zł. W 2021 roku było to 2.321.221,11 – zaznaczyć trzeba jednak, że w międzyczasie w zarząd urzędu doszły dodatkowe budynki, a lwia część kosztów to oświetlenie uliczne. Jak wygląda kwestia udziału w wydatkach bieżących? W 2018 było to 0,68%, w 2021 to 0,81%, za 2022 nie mamy pełnych danych.
O odpowiedź na pytania poprosiliśmy również starostwo powiatowe. Ten samorząd jako jedyny... domagał się wykazania interesu społecznego w tych pytaniach. Więcej piszemy o tym tutaj:
Ostatecznie odpowiedzi otrzymaliśmy. Samorząd ten przekazał nam dane dotyczące budynku starostwa oraz OSW Borki. Łącznie za energię i ciepło w tych miejscach w 2018 roku zapłacono 467.778,85 co stanowiło 3,5% w stosunku do wydatków bieżących, w 2021 roku było to 506.004,57 zł co stanowiło 3,16%, a w tym roku poniesiono już koszt 445.954,89 co stanowi 3,84% w stosunku do wydatków bieżących.
Porównywać poszczególnych samorządów ze sobą nie będziemy, ponieważ każdy ma nieco inną specyfikę i mogłoby to być krzywdzące. Ale jak na dłoni widać wzrost w tej dziedzinie. Co będzie po nowym roku, gdy ceny pójdą w górę?
Samorządy muszą nieco zacisnąć pasa. W Urzędzie Miasta w Tomaszowie i jednostkach podległych funkcjonuje już od dłuższego czasu zarządzenie, zobowiązujące urzędników do oszczędności. Miasto niebawem wymieni również całe uliczne oświetlenie na ledowe, to pozwoli obniżyć zużycie energii o około 60%. Inne gminy również szukają oszczędności. Krócej świecą się latarnie. Rząd zobowiązał również samorządy do oszczędzania energii w swoich budynkach. Mają one wynieść min. 10%. Jeżeli nie uda się osiągnąć takiego wyniku, zapłacić będzie trzeba karę.
Jak wygląda oszczędzanie w powiecie pisaliśmy tutaj:
Wzrost wydatków bieżących może też oznaczać, że pracownicy samorządowi mogą mieć problem z uzyskaniem podwyżek takich jakie by chcieli. Dlaczego? Ich pensje to również wydatki bieżące. Te nie mogą być wyższe niż wykonane dochody bieżące powiększone o przychody…
Napisz komentarz
Komentarze