Szacuje się, że już 70% polskich internautów korzysta z ofert sklepów internetowych bądź portali aukcyjnych i ogłoszeniowych. O ile nie wszyscy dokonują zakupów w sieci na co dzień, to liczba kupujących wzrasta znacząco w okresie przedświątecznym, gdy wyraźnie widoczne są główne zalety e-handlu - oszczędność czasu i pieniędzy, dostępność oferty przez całą dobę oraz dobre jakościowo produkty kupowane za niższą cenę.
Jak więc bezpiecznie kupować w sieci, aby e-zakupy były faktycznie tańsze, szybsze i sprawniejsze? Przede wszystkim należy korzystać z wypróbowanych sklepów internetowych. Przestrzegamy przed korzystania z wyszukiwarek, które prowadzić mogą do przypadkowych, nieznanych e-sklepów. Większe bezpieczeństwo i mniej problemów zapewnią znane i wypróbowane witryny, szczególnie te wyposażone w możliwość publikacji opinii użytkowników.
- Często spotykam się w mojej zawodowej praktyce ze sporami, wynikającymi z zakupów za pomocą Internetu -mówi Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Agnieszka Drzewoska - Łuczak. - Ich przyczyny są różne. Zdarzają się drobne niedomówienia między stronami ale i świadome oszustwa. Udowodnienie nieuczciwości nie zawsze jest proste. Dlatego pamiętać należy o zachowaniu i wydrukowaniu każdej wiadomości i potwierdzeń przysyłanych poprzez e-mail.
Rzecznik odradza kupowania na stronach, o których dowiadujemy się dzięki niechcianym mailom, wysyłanym przez niezidentyfikowanych nadawców. Oferty przysłane jako SPAM są bardzo często oszustwem. Pomimo pozornej wiarygodności kilka dni po zebraniu zamówień strona e-sklepu może przestać istnieć.
Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, właściciele e-sklepów powinni zadbać o szyfrowanie wprowadzanych informacji, co eliminuje całkowicie możliwość poznania ich danych personalnych przez nieuprawnione osoby. - Jedną z popularniejszych metod, wykorzystywanych przez oszustów jest tzw. phishing, a więc automatyczne przekierowywanie na stworzone przez nic strony. Posiadają one podobny układ i szatę graficzną jak oryginał, co skłonić ma kupujących do wprowadzenia danych osobowych i dostępowych. Najbardziej znanym takim przypadkiem było podszywanie się pod bank PKO BP, o którym pisaliśmy w artykule Uważaj na fałszywe maile Jedyną skuteczną metodą ochrony naszych danych przed przechwyceniem przez niepowołane osoby jest dokonywanie zakupów jedynie na stronach e-sklepów zabezpieczonych certyfikatem SSL.
- Problemem jest to, że nie czytamy ofert i regulaminów -podkreśla Drzewoska - Łuczak. -Za każdym razem kiedy mam tylko okazję apeluję o rozwagę w tym względzie. Przed dokonaniem zakupu należy dokładnie poznać wszystkie szczegóły zamieszczone w regulaminie oraz w opisie oferty.
Opis oferty ma jasno komunikować czas, koszty dostawy oraz wszystkie dodatkowe opłaty. Sprzedający jest zobowiązany poinformować nie tylko o sposobie płatności, ale także o polityce zwrotów, gwarantowanym czasie dostawy i warunkach reklamacji. Jest to o tyle istotne, że właśnie w regulaminie znaleźć możemy informację o czasie przesyłki sięgającej kilku tygodni czy możliwości zamiany produktu na inny kolor w razie wyczerpania partii zamawianego materiału.
Pod żadnym pozorem nie należy robić zakupów poprzez niezabezpieczoną sieć publiczną, w kafejkach internetowych, bibliotekach, na uczelni i w innych miejscach o dużej rotacji osób korzystających z sieci w sposób niekontrolowany. Jeśli komputer domowy używany był do chatu, gier on-line lub odwiedzane były strony z hazardem lub z treściami dla dorosłych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że został on już zainfekowany szkodliwym oprogramowaniem szpiegującym. Przed e-zakupami należy upewnić się, że system posiada aktualne oprogramowanie antywirusowe, wraz z działającym firewallem, który zablokuje ataki potencjalnych intruzów.
Wygodną formę płatności daje możliwość skorzystania z karty kredytowej. Większość zakupów odbywa się na zasadzie podania numeru karty lub dokonania przelewu na rachunek sprzedającego jeszcze przed dostarczeniem przedmiotu. W pierwszym przypadku wątpliwości niesie samo ujawnianie numeru karty, w drugim, co często się zdarza, możliwość przywłaszczenia pieniędzy bez wysłania produktu.
- Rozwiązania te najlepiej jest wybierać jedynie w przypadku sprawdzonych e-sklepów-mówi rzecznik konsumentów. - Najbezpieczniejszą metodę stanowi opcja zapłaty przy odbiorze produktu, przy czym zakup należy odpakować i sprawdzić stan jeszcze przy kurierze, przed podpisaniem potwierdzenia odbioru. Także sprzęt elektroniczny powinien zostać włączony i wypróbowany tuż po dostarczeniu, co stanowi podstawę do ewentualnych reklamacji.
Towar kupiony przez Internet można zwrócić bez podania przyczyny, składając pisemne oświadczenie w terminie 10 dni kalendarzowych. Liczy się go od dnia wydania towaru.
- Od każdej reguły są jednak wyjątki -przestrzega Drzewoska - Łuczak. - Jeżeli towar zamówiliśmy przez Internet a do zawarcia umowy sprzedaży doszło podczas odbioru towaru w sklepie sprzedawcy, to od odstąpić od umowy można tylko w przypadku dobrej woli sprzedawcy.
Inne wyjątki to aukcje internetowe, licytacje, zakupy od osób fizycznych oraz zakup nagrań audiowizualnych i wizualnych, zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta klauzuli celofanowej.
Niezależnie od możliwości zwrotu towaru obowiązuje również prawo reklamowania towaru wadliwego. Przy składaniu reklamacji można skorzystać albo z gwarancji producenta (o ile taka była udzielona i nie minął okres gwarancyjny) albo z tytułu niezgodności towaru z umową. Wybór sposobu zależy od konsumenta.
W pierwszym przypadku roszczenia należy kierować do gwaranta wymienionego w karcie gwarancyjnej, w drugim do sprzedawcy, który ma obowiązek ją przyjąć i rozpatrzyć w terminie 14 dni od jej zgłoszenia.
- Za prawidłowe złożenie reklamacji na piśmie odpowiada konsument (wzór reklamacji www.powiat-tomaszowski.pl) - podkreśla rzecznik. - Wraz z reklamacją za piśmie należy odesłać wadliwy towar do sprzedawcy i w żądaniu prosić o zwrot kosztów nadania o ile w regulaminie sklepu nie jest wskazany inny sposób przesłania wadliwego towaru na koszt sprzedawcy.
Napisz komentarz
Komentarze