Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 23 lutego 2025 20:29
Reklama
Reklama

Używane auto z zagranicy - kilka uwag praktycznych

Cofnięty licznik czy powypadkowe auto-składak, to nierzadko spotykana diagnoza po rzetelnym przeglądzie używanego samochodu, sprowadzonego z zagranicy. Jak informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Agnieszka Drzewoska – Łuczak, do Europejskiego Centrum Konsumenckiego trafia wiele skarg na nieuczciwych sprzedawców mających swoje siedziby w Niemczech lub Holandii. Na ich podstawie stworzono listę najczęstszych problemów, jakie stają udziałem nabywców.

 

W przypadku zakupu samochodu przez Internet trzeba pamiętać, że zapłata z góry jest czynnością bardzo ryzykowną. – Załóżmy, że przysłowiowy Kowalski znajduje na popularnym serwisie ogłoszeniowym anons o sprzedaży używanego auta średniej klasy – wyjaśnia Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego. – Kontaktuje się z niemieckim sprzedawcą, który informuje go, że dostarczeniem samochodu zajmie się wyspecjalizowana firma przewozowa. Następnie zawiera umowę na odległość ze sprzedawcą i zgodnie z ustaleniami przelewa 5000 EURO na konto firmy przewozowej. Status ma mozliwość śledzić na stronie internetowej. Mimo tego auto nie dociera w umówionym terminie. Pan Kowalski próbuje skontaktować się ze sprzedawcą – bezskutecznie, zaś witryna firmy przewozowej znika z Internetu. Tak wygląda powtarzalny schemat działania samochodowych oszustów. Podobnych spraw trafiło do nas kilkanaście - mówi.

 

Jak się ustrzec przed tego typu przypadkami? Otóż wiarygodność każdego przedsiębiorcy w Europie można zweryfikować nie wychodząc z domu. Wystarczy wpisać nazwę firmy do wyszukiwarki w rejestrze podmiotów gospodarczych danego kraju (odpowiedniki polskiego Krajowego Rejestru Sądowego) i sprawdzić, od kiedy istnieje i gdzie ma siedzibę. Tabela z linkami do wyszukiwarek rejestrów przedsiębiorców w krajach UE dostępna jest pod polskim adresem internetowym. Wystarczy kliknąć tutaj.

To oczywiście nie jedyna forma motoryzacyjnego oszustwa internetowego. Specjaliści przestrzegają także przed korzystaniem z ofert typu „Specjalista-tłumacz pomoże w zakupie samochodu na terenie Niemiec”


- Zanim skorzystamy z ogłoszenia w serwisie aukcyjnym warto dokładnie zapoznać się z jego treścią oraz informacjami na temat oferującego– przestrzega Agnieszka Drzewoska – Łuczak.Do ogłoszenia osoby podającej się za znawcę i oferują wyjazd i fachową pomoc przy zakupie samochodu, za granicą należy podchodzić z ograniczonym zaufaniem. „Specjalista” często oferuje nie tylko pomoc w wyszukaniu auta ale także negocjuje umowę sprzedaży i sprawdza dokumenty sporządzone w obcym języku. Nader często zdarza się, że kupujący trafia na  oszusta, który nie tylko nie jest specjalistą ale także współpracuje z nieuczciwym sprzedawcą. fałszywie tłumacząc treść dokumentów kupującemu lub w sposób nierzetelny oceniając stan  techniczny pojazdu.


Specjaliści od prawa konsumenckiego twierdzą, że nie należy korzystać z usług osób, które unikają zawierania pisemnej umowy, określającej jej istotne warunki, czyli podmioty, przedmiot, zakres i oczywiście wysokość wynagrodzenia. Umowa pisemna nakłada na usługodawcę odpowiedzialność za właściwe jej wykonanie oraz stanowi podstawę do dochodzenia ewentualnych roszczeń.

 

- Zwykle dilerzy zachwalają stan samochodu, twierdząc, że jest w idealnym stanie. Dopiero po przeglądzie w Polsce okazuje się, jak bardzo obietnice rozmijają się z rzeczywistością.
- Zanim wpłacimy pieniądze, powinniśmy skłonić sprzedawcę do pisemnego potwierdzenia w umowie, np. bezwypadkowości auta, stanu licznika itp.
– radzi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

 

Centrum wskazuje też na najczęściej stosowane w umowach ze sprzedawcami „haczyki”, które ograniczają lub całkowicie wyłączają odpowiedzialność sprzedawców. Zgodnie z przepisami np.  sprzedawca w Niemczech może dokonać wyłączenia swojej odpowiedzialności wynikającej z niezgodności towaru z umową w dwóch sytuacjach:

·       gdy działa jako osoba prywatna, a sprzedaż nie odbywa się w ramach jego działalności gospodarczej,

·       gdy zarówno sprzedawca jak i kupujący działają jako handlowcy (obaj w ramach działalności gospodarczej).

 

Aby stworzyć taką sytuację prawną, diler może użyć w umowie jednego z następujących zapisów:

·       „Händlerkauf”, „Händlergeschäft” - oznacza, że kupujący i sprzedający są przedsiębiorcami (działają w ramach swojej działalności gospodarczej, a nie prywatnej)

·       „Käufer bestätigt Gewerbetreibender” - kupujący potwierdza, że jest przedsiębiorcą (handlowcem)

·       „Kauf zwischen zwei Verbrauchern” - oznacza, że kupujący i sprzedający zawierają transakcję jako osoby prywatne

 

- Jeśli któryś z wymienionych zwrotów znajduje się w umowie zawieranej z niemieckim dilerem, istnieje znaczące prawdopodobieństwo, że w dokumencie pojawi się także dodatkowy zapis w rodzaju: „Ohne Garantie”/ „Unter Ausschluss jeglicher Gewährleistung” / „Ausschluss der Sachmängelhaftung”, który oznacza „bez prawa do roszczeń z gwarancji”– tłumaczy specjalista ECK.

 

Wielu rozczarowań udaje się na szczęście uniknąć poprzez oddanie samochodu do sprawdzenia w niezależnym warsztacie jeszcze przed podpisaniem umowy ze sprzedawcą. Najczęstsze problemy, które wielu kupujących odkrywa dopiero po zawarciu transakcji to: cofnięty licznik, ukryte usterki, np. uszkodzony silnik czy fakt, że samochód jest powypadkowy. Jeśli nie będzie możliwości dokonania przeglądu przez zakupem, warto przynajmniej pojechać po auto ze znajomym, znawcą samochodów.


Konsumenci, którzy padli ofiarą nieuczciwych dilerów, sprzedających używane samochody w krajach Unii Europejskiej, Islandii i Norwegii, mogą szukać pomocy w Europejskim Centrum Konsumenckim w Warszawie (www.konsument.gov.pl; tel. 22 55 60 118)..


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Radek 03.07.2011 11:59
Jasne kupuj kupuj nowe daj 60 tys za nowe z salonu, po roku warte będzie około 30-40. W między czasie przeglądy obowiązkowe żeby gwarancji nie stracić na których Panowie "mechanicy" przeprowadzą regulację dysz spryskiwacza (0,5 roboczo h po 40 netto za rob/h) uzupełnią płyn (na zalecany dla marki 20 zł za litr kolejne 0,5 rob/h) znajdą "usterkę" której gwarancja oczywiście nie obejmie ale trzeba robić bo inaczej gwarancje stracisz może np. podmienią ci jakaś część bo akurat będzie potrzebna dostaniesz fakturę na 800 - 1000 zł (co i tak jest mało). Sam zakładasz "mniej będzie się psuł" a nie że nie będzie się psuł w ogóle. Po dwu latach jazdy po Polsce i tak masz amorki, łączniki stabilizatora a czasem i jakaś tuleje do wymiany z tym że w używanym kosztuje cię to 300 zł a w nowym 1000. Do tego jeśli potrzebujesz auta do Kościoła i jeżdżenia po Tomaszówku i masz garaż to ok, ale jak musisz liczyć się z tym że Ci na zatłoczonym parkingu w Wawie czy Gdańsku ktoś pieprz... drzwiami albo "pojedzie" po błotniku to nowego zawsze szkoda i głupio z czymś takim jeździć. Ja sprowadziłem auto z Niemiec 4 lata temu i tylko zmieniam w nim płyny i robiłem zawieche po 3 latach i wiem jakie auto sprowadziłęm i że 3 lata tam i 100 tys km po ichnich autostradach i serwisowaniu (książka serwisowa konieczna) nie dały mu tak w du... jak rok i 35 tys km u nas. Wszystko kwestia podejścia dla kogoś auto to może być zabawka i szpan dla mnie to narzędzie. Ale tekst jest dobry trzeba uważać na pośredników bo faktycznie masa oszustów najlepiej kupić od właściciela.

zdecydowałem 02.07.2011 15:19
Miałem zamiar sprowadzić 7-9 letni używany samochód z Niemiec, ale po lekturze tego materiału postanowiłem jednak kupić jakiegoś nowego volkswagena/opla/audi prosto z salonu w Polsce. Pewnie się będzie mniej psuł, no i wiadomo nowe to nowe .... :-)

Lepsze nawet starsze z zachodu niż kupione w Polsc 02.07.2011 13:30
e tam rok eksploatacji auta to jak 3 lata tutaj jeżdżenia po dziurach. Do tego nasi wymieniacze części podający się za mechaników w większości drobne cwaniaczki co auto bardziej popsuja niż naprawią, wstawią stare części, wymienią co nie potrzeba i ten cwaniacki tekst "nie da rady żeby Pan kupił części muszę ja wyjąc a potem kupić takie same bo może nie pasować a Ja mam zniżki :)) Oczywiście nie ma co kupować auta od jakichś pośredników w "ruskich" komisach itp. Bo znani mi dilerzy i mechanicy niby tak wyśmiewają sprowadzone i zachwalają kupione w Polsce ale sami sobie sprowadzają:).

JP. 01.07.2011 21:37
kiki jeszcze żyje w czasach komuny...był niedowartościowany i teraz pisze głupoty.

ha ha ha 01.07.2011 17:02
Kupować tylko nowe auta ! Po co to jeździć takim badziewiem czy sprowadznym szmelcem. Przecież wiadomo że w Niemczech każda fura to kupa złomu. Nie rozumiem, co wy widzicie w tych uzywanych volkswagenach? Po prostu kupujcie w polskich salonach nowiutkie autka prosto z taśmy. Nie psują sie, mają gwarancję po prostu seuper.

kierowca 01.07.2011 16:28
Drogi kiki a jakie to marki są typowo polskie i gdzie je można kupić?

kiki 01.07.2011 14:34
Qrde,kupować auta polskiej produkcji a nie to zagramaniczne badziewie ! Będzie wtedy praca w Polsce,fabryki rosły w siłę a ludziom będzie się żyło dostatniej !!! Nie będzie narzekań na wszelkiej maści cwaniactwo,złodziejstwo,okrad anie i zubożanie Polski.

kierwca 01.07.2011 14:13
Z tymi dobrymi radami to kilka długich lat za późno raczej lol, niech teraz żałują Ci co takie szmelce sobie niczego nieświadomi sprowadzili ;)

Opinie

Wiceszef MON: kluczowe elementy "Tarczy Wschód" to fortyfikacje, systemy antydronowe i rozpoznawcze

Program "Tarcza Wschód" oparty jest na trzech kluczowych elementach: fortyfikacjach i zaporach przeciwpancernych, systemach antydronowych i rozpoznawczych, oraz wsparciu lokalnych społeczności rozbudową potrzebnej infrastruktury, np. drogowej - powiedział w Sejmie wiceszef MON Cezary Tomczyk.Data dodania artykułu: 22.02.2025 10:29
Wiceszef MON: kluczowe elementy "Tarczy Wschód" to fortyfikacje, systemy antydronowe i rozpoznawcze

Ekspert: media społecznościowe to szerokie audytorium, ale o sile przekazu decyduje algorytm

Media społecznościowe należą do prywatnych firm, które mogą wpływać na siłę przekazu, nad czym użytkownicy nie mają kontroli. Używanie ich przez polityków jako głównego kanału komunikacji z obywatelami może podważać zaufanie do mediów tradycyjnych – uważa politolog i medioznawca dr Wojciech Maguś z UMCS.Data dodania artykułu: 22.02.2025 10:22
Ekspert: media społecznościowe to szerokie audytorium, ale o sile przekazu decyduje algorytm

Grypa szaleje, a Polacy nie słuchają zaleceń. Eksperci alarmują. W lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń

Podczas przeziębienia lub grypy 40,1% Polaków mierzy temperaturę ciała dopiero po wystąpieniu objawów gorączkowych. 27,9% chorych robi to raz na dobę, a 21,3% – kilkakrotnie w ciągu 24 godzin. Do tego 77,5% rodaków nie notuje uzyskanych pomiarów. Zaledwie 7,4% badanych zapisuje je i 2,6% robi to dość sporadycznie. Eksperci komentujący wyniki raportu alarmują, że Polacy najwyraźniej nie słuchają zaleceń lekarzy. Z kolei GIS informuje, że tylko w styczniu br. zachorowało na grypę ponad 300 tys. osób, a w lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń. Od początku stycznia hospitalizowano z rozpoznaniem grypy i jej powikłań ok. 23 tys. pacjentów. Natomiast od września ub.r. zmarło z tego powodu ok. tysiąca osób. Jednak Polacy jakby nie do końca zdają sobie sprawę z powagi sytuacji.Data dodania artykułu: 21.02.2025 17:33
Grypa szaleje, a Polacy nie słuchają zaleceń. Eksperci alarmują. W lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń
Reklama
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu

Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu

Od kilku miesięcy piszemy o tym, że nasz szpital, będzie przechowalnią pisowskich działaczy tracących intratne synekury. O tym, że w tomaszowskim szpitalu zatrudniono kolejnego spadochroniarza PiS dowiedzieliśmy się... z reportażu TVN. Tym razem jest to Radosław Marzec, związany z Janiną Goss (znaną z pożyczek udzielanych J. Kaczyńskiemu). Będzie on pełnił funkcję rzecznika spółki, ale jak zapewnia, wicestarosta Włodzimierz Justyna, nie będzie to jego jedyne zadanie. Marzec to radny Rady Miejskiej w Łodzi. Zajmował też szereg stanowisk bez wątpienia z politycznego nadania. O karierze zawodowej niewiele z Internetu się dowiemy. Poza tym, że był szoferem wspomnianej wcześniej łódzkiej skarbniczki PiS orz po Prezesa Skry Bełchatów. Do grudnia był też przewodniczącym Klubu Radnych. Złożył rezygnację, kiedy porządki w łódzkim PiS zaczęła robić Agnieszka Wojciechowa Van van Hekelom.
Ponad 16 mln zł dofinansowania. Remont zabytkowej kamienicy. Budowa nowego bloku

Ponad 16 mln zł dofinansowania. Remont zabytkowej kamienicy. Budowa nowego bloku

Gmina – Miasto Tomaszów Mazowiecki w październiku 2023r. złożyła dwa wnioski do BGK o otrzymanie dofinansowania w ramach Funduszu Dopłat do budowy jednego budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. Barlickiego 22 (22 lokale mieszkalne) przy wnioskowanej kwocie wsparcia 7,133 mln zł oraz do przebudowy kamienicy przy ul. Barlickiego 20 (17 lokali mieszkalnych) przy wnioskowanej kwocie wsparcia 9,052 mln zł. Łączna kwota wnioskowanego i przyznanego wsparcia to 16,185 mln zł, co stanowi 80% szacowanych kosztów obu inwestycji.
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: JagodaTreść komentarza: A w sprawie s12, która w wariancie południowym to jakaś masakra milczy...Źródło komentarza: Dariusz Klimczak w Tomaszowie: wkrótce przedstawię projekt usprawnienia procesów inwestycyjnychAutor komentarza: ***Treść komentarza: Teraz się przypomniało jak inni przy władzy, że na dworcu syf! Przepraszam a co wasz PiS i największy ulubieniec -Macierewicz, zrobił wcześniej w tej kwestii dla Tomaszowa? 💩. 😀Źródło komentarza: 300-metrowy peron i przejście podziemne powstanie na stacji kolejowej w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: KasiaTreść komentarza: Dobry wpis ale zapomniała Pani dodać że koniecznością na Dworcu jest okienko z kasą biletową! To prawdziwe utrapienie dla podróżująch tomaszowian.Źródło komentarza: 300-metrowy peron i przejście podziemne powstanie na stacji kolejowej w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: TomaszowiankaTreść komentarza: Wszystko ładnie i pęknie, ale szkoda, że tak mało ludzi korzysta. Czemu ? Bo minister infrastruktury Dariusz Klimczak odpowiedzialny za transport nawala z robotą, za którą bierze niemałe pieniądze. Multum przejazdów, jednak 80% z przesiadką w Koluszkach bądź Łodzi. Nawet do stolicy oddalonej o zaledwie ponad 100 km jest przesiadka. Przecież to komiczne, ale co takiego "szanownego" ministra może obchodzić ?! On w porównaniu do 'szarego obywatela" śmiga sobie samochodem ładowanym/tankowanym za nasze podatki. Jedynie kiedy korzysta z transportu publicznego to czas przed wyborami, kiedy to trzeba się pokazać jak Pan Trzaskowski poruszający się tramwajem jeden przystanek pod publiczkę i moment, w którym dziennikarze mogą cyknąć fotkę na okładkę swojego żałosnego szmatławca. A zwykli ludzie niech sobie radzą, oczywiście tuż po wyborach. Ta sytuacja miała miejsce właśnie po objęciu stanowiska przez Pana Klimczaka. Jeszcze w roku 2023 mieliśmy kilka połączeń bezpośrednich, lecz to się wówczas zmieniło, a Koalicja wpiera nam same dobre zmiany, choć już dobrze wiemy, że ich nie ma pod każdym względem. Mam nadzieję jednak, że rodacy któregoś pięknego dnia, wezmą sprawy w swoje ręce i przestaną wspierać oszustów i złodziei. Prace nad projektem jak zwykle zaczynają się w III kwartale, kiedy to przebudowa będzie stała od IV kw. 2025 r. do końca I kwartału 2026 r. z powodu warunków atmosferycznych, przez co również będzie trwała zapewne do końca 2027 r. o ile i w tym terminie się wyrobią. Kończąc, niech nasz dworzec rośnie w siłę, bezpieczeństwo oraz piękno i wygodę dla podróżujących ludzi.Źródło komentarza: 300-metrowy peron i przejście podziemne powstanie na stacji kolejowej w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: tTreść komentarza: Może mieszkańcy miasta ocenią czy takie dodatkowe skrzydła mieszkalne komponują się z wciśniętą kamienicą zabytkową. Czy modernizacja - remont zabytkowej kamienicy nie wpłynie na charakter elewacji i całego budynku (czy konserwator będzie nadzorował wszystkie działania na każdym etapie).Źródło komentarza: Dariusz Klimczak w Tomaszowie: wkrótce przedstawię projekt usprawnienia procesów inwestycyjnychAutor komentarza: obywatel TMTreść komentarza: Co się spodziewać po wyborcach skoro większość to przybysze z wiosek. Starych tomaszowian coraz mniej, wieś rządzi miastem, wybierając tzw. swoich.Źródło komentarza: Radni chcą nocnej prohibicji. Koalicja ponad podziałami
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklamawłączenie społeczne
Reklama
Reklama