Powiatowy rzecznik konsumentów to instytucja samorządowa. Od kwietnia 2007 roku funkcję tę pełni u nas pani Agnieszka Drzewoska Łuczak.
Do podstawowych obowiązków Rzecznika Konsumentów należy zapewnienie bezpłatnego poradnictwaw zakresie ochrony interesów konsumentów.
- Nie jest to jednak takie proste, jakby się mogło wydawać –mówi Agnieszka Drzewoska Łuczak - Poza doradztwem wykonuję także szereg czynności działającna rzecz konsumentów. Między innymi występujędo przedsiębiorców w sprawach kierowanych do nas skarg. Współdziałam z instytucjami kontrolnymi, jak na przykład Urzędem Komunikacji Elektronicznej, czy Inspekcją Handlową a także organizacjami konsumenckimi. Jestem uprawnionado wytaczania powództw na rzecz konsumentów. Są to jednak przypadki odosobnione, kiedy tylko jest to możliwe staram się doprowadzać do ugody- dodaje.
W minionym roku Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tomaszowie Mazowieckim udzieliła ponad 1900 porad i informacji. Oznacza to, że biuro Drzewoskiej Łuczak odwiedza kilka osób dziennie. Jak widać ze statystyk istnieje w obecnych czasach duże zapotrzebowanie na tego typu pomoc. Co ciekawe na przestrzeni kilku ostatnich lat wykazuje ono tendencję wzrostową.
- Przyczyniła się do tego niewątpliwie większa świadomość konsumentów- przyznaje tomaszowska rzeczniczka. - Do niedawna niewiele osób wiedziało o istnieniu instytucji, która gotowa jest całkowicie nieodpłatnie udzielać wsparcia. Duża w tym zasługa mediów, telewizji, prasy krajowej, lokalnej i oczywiście Internetu.
Jakiego rodzaju sprawy trafiają do Rzecznika? Najkrócej można by powiedzieć, że przeróżne. - Spectrum prowadzonych spraw jest bardzo szerokie - twierdzi nasza rozmówczyni. - Większość dotyczyła wadliwości świadczonych usług telekomunikacyjnych, budowlanych, remontowych, stolarskich, motoryzacyjnych ale także bankowych i finansowych.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów wskazuje także swoim interesantom organy administracji rządowej, samorządowej czy też sądowniczej, które są właściwe do załatwienia spraw o charakterze innym niż konsumenckie (pracownicze, spadkowe, majątkowe, eksmisyjne itp.).
Nieodłączną częścią pracy Rzecznika Konsumentów są działania o charakterze edukacyjnym. Dlatego też cyklicznie organizowane są spotkania dla dorosłych i młodzieży szkolnej. Aktualnie rzecznik uczestniczy w edukacyjno prewencyjnym projekcie „Bezpieczna okolica”.
- Ochrona praw konsumentów to istotne zadanie społeczne– dodaje na zakończenie Agnieszka Drzewoska Łuczak. – Szczególnie teraz, kiedy żyjemy w świecie z jednej strony bardzo konsumpcyjnym a z drugiej niezwykle sformalizowanym i obwarowanym wieloma, często sprzecznymi i niezrozumiałymi przepisami prawnymi. Należy też pamiętać, że rzecznik działa na rzecz konsumentów, ale nie przeciwko firmom.
Roberta Leśkiewicz
Napisz komentarz
Komentarze