Wykonanie remontów poważniejszych, wymagających dużych nakładów finansowych, wymaga planowania z kilkuletnim wyprzedzeniem. Niezbędne remonty, także na podstawie zaleceń wynikających z okresowych kontroli stanu technicznego w budynku, planuje zarząd i zarządca wspólnoty mieszkaniowej. By nabrały one realnego do realizacji charakteru, zarząd szacuje koszty oraz możliwości ich finansowania, np. z udziałem kredytu lub z środków przeznaczanych na fundusz remontowy. Mając do dyspozycji te dane przedstawia właścicielom lokali projekt uchwały dotyczącej planu remontów na kolejne lata.
Mie oznacza to jednak, że tylko zarząd wspólnoty mieszkaniowej może występować z inicjatywami remontowymi. Potrzeby może zgłaszać także jeden z właścicieli lub grupa osób posiadających we wspólnocie swoje mieszkania. Mogą oni wystąpić z formalnym wnioskiem do zarządu ze wskazaniem konkretnych potrzeb oraz o określenie zakresu niezbędnych prac i ich kosztów. Wymaga to również przygotowania projektu uchwały i poddanie jej pod głosowanie.
Każda wspólnota mieszkaniowa na zebraniu rocznym zobowiązana jest do podjęcia uchwały w sprawie planu gospodarczego na dany rok, w którym między innymi uchwala plan remontów. Tam powinien znaleźć się spis prac do prowadzenia w następnym roku oraz sposób pokrycia ich kosztów.
Uchwały członków wspólny niezbędne są do wykonania czynności przekraczających tzw. „zwykły zarząd”. Bieżące drobne remonty i naprawy wykonywane są w ramach czynności zwykłego zarządu.
Za przeprowadzenie napraw i remontów we właściwym czasie odpowiada zarząd i zarządca. Te dwa podmioty są zobowiązane do wykonania uchwał właścicieli lokali. Na podstawie upoważnienia zarząd zawiera więc umowę z firmą wykonawcy, a następnie prowadzi nadzór nad pracami. Do obowiązków zarządu należy też egzekwowanie usunięcia przez wykonawcę ewentualnych usterek.
Napisz komentarz
Komentarze