Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 23 lutego 2025 10:32
Reklama
Reklama

Bez zakazu ale z opłatą

Od dłuższego czasu piszemy o skargach mieszkańców domów położonych przy ulicy Bartosza Głowackiego. Lokatorzy narzekają w nich najczęściej na duży hałas i zagrożenia wynikające z dużego ruchu samochodów ciężarowych, jaki odbywa się bezpośrednio po oknami ich mieszkań. Hałas szczególnie dotkliwy jest w nocy, kiedy ciężarówki, korzystając z małego ruchu jeżdżą z większą prędkością niż w czasie dnia.

Dodatkowo przeładowane często samochody niszczą nawierzchnię ulicy. Koszty jej napraw i odnowienia pokrywa oczywiście właściciel drogi, czyli Powiat Tomaszowski, którego władze twierdzą, że znalazły się bez wyjścia, ponieważ nie istnieje inna możliwość skomunikowania kopani piasku w Białej Górze z przedsiębiorstwem Euroglass w Niewiadowie.  

 

Z podobnymi problemami borykają się też inne samorządy. Nie wszystkie jednak chcą pogodzić się z sytuacją, kiedy koszty naprawy szkód wyrządzonych przez ciężkie wieloosiowe pojazdy na niektórych obiektach mostowych przekraczają wielkość rocznego budżetu przeznaczanego na inwestycje w danej jednostce samorządowej ogółem. Próbują chociaż częścią kosztów obciążyć niszczycieli. Na ciekawy pomysł wpadł niedawno starosta bocheński, który niedawno wprowadził opłaty za wyrażenie zgody na poruszanie się po drogach zarządzanego przez niego Powiatu dla samochodów, które powodują konieczność ponoszenia kosztów większych niż to wynika ze zwykłego użytkowania drogi. 

 

Kontrowersyjny, zdaniem niektórych osób pomysł wspiera Związek Powiatów Polskich, na którego zlecenie w ubiegłym tygodniu przygotowano opinię prawną zgodnie z którą wprowadzenie opłat jest jak najbardziej legalne. 

 

Propozycja, ujmując w skrócie, polega na tym, że jednostka samorządu, jako zarządca i właściciel drogi ma możliwość swobodnego kształtowania zasad organizacji ruchu.  Oznacza do, że w jego kompetencji leży lokalizowanie systemów sterowania tym ruchem, w tym znaków poziomych określających ograniczenia dotyczące prędkości oraz dopuszczających ruch określonych pojazdów. Zdaniem prawników ZPP nic nie stoi na przeszkodzie, by na dowolnej drodze lub ulicy ustawić znaki B-18 „zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej przekraczającej określoną liczbę ton” oraz B-19 „zakaz wjazdu pojazdów  o nacisku osi większym niż określona liczba ton”. Należy jednak pamiętać, że ustawienie znaków drogowych może nastąpić wyłącznie w ramach zatwierdzenia organizacji ruchu.

 

- Ustawienie znaku drogowego – pomijając dyskusję toczącą się w doktrynie, co do charakteru prawnego tej czynności – jest przejawem władztwa administracyjnego nad użytkownikami dróg - czytamy w opinii przedstawionej na stronie internetowej związku. - Jest to zatem odpowiednik znanej instytucji władztwa zakładowego, możliwej do zastosowania tutaj jedynie odpowiednio, jako że dróg nie można uznać za zakład administracyjny sensu stricto. Przy takiej interpretacji prawnej ustawienia znaku drogowego, oczywista staje się możliwość udzielania zwolnień od stosowania się do ustawionych znaków. Sytuacje takie mieszczą się bowiem w zakresie władztwa administracyjnego.

 

Warto zwrócić uwagę na podstawę prawną pobieranych opłat, czy inaczej możliwości uzyskania rekompensaty finansowej za przejazd pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej lub nacisku osi większych niż rzeczywista nośność drogi.

 

Prawnicy wskazują tu na możliwości uregulowane w Kodeksie Cywilnym. Dokładnie mówiąc, chodzi o wykorzystanie ustanowionej w art. 3531 Kodeksu Cywilnego zasady swobody zawierania umów. Na tej podstawie, jednostka samorządu terytorialnego jako właściciel drogi może wyrazić zgodę  na przejazd pojazdu o parametrach powodujących przyspieszoną destrukcję drogi w zamian za świadczenie pieniężne uiszczone przez podmiot, któremu zależy na wykonaniu przewozu.

 

Odrębnym problemem jest notoryczne łamanie zakazów już ustanowionych na terenie miasta. Kierowcy potrafią parkować w przeróżnych, najczęściej nie dozwolonych miejscach. Jednym z przykładów jest rondo Olimpijczyków przy ulicy Św. Antoniego, gdzie obowiązuje zakaz ruchu pojazdów ciężarowych wjeżdżających od strony ulicy Bartosza Głowackiem. Efektem są ubytki kostki granitowej ułożonej wokół wysepki ronda. 

 

Zachęcamy do szerszej dyskusji na ten temat a także do zapoznania się z prezentacją przygotowaną przez Starostę Bocheńskiego. 

 

Prezentacja

 

Potencjalna kolejność działań przygotowana przez Związek Powiatów Polskich

 

 

  1. Przeprowadzenie przez zarządcę drogi ekspertyzy dotyczącej stanu drogi i ustalenie na tej podstawie zasadności wprowadzenia ograniczeń w ruchu pojazdów przekraczających określoną rzeczywistą masę całkowitą lub określony nacisk na osie
  2. Opracowanie przez zarządcę drogi projektu organizacji ruchu obejmującego ustawienie na określonych odcinkach drogi znaków B-18 lub B-19
  3. Zatwierdzenie organizacji ruchu przez zarządzającego ruchem na drodze (starostę).
  4. Starosta jako organ zarządzający ruchem składa przyrzeczenie administracyjne wydania zezwolenia na przejazd pojazdami przekraczającymi ustalone limity jeśli zostanie zawarta przez zainteresowany podmiot umowa z właściwą jednostką samorządu lokalnego
  5. Zawarcie umowy między zainteresowanym podmiotem a jednostką samorządu terytorialnego będącą właścicielem drogi. Wysokość świadczenia pieniężnego na rzecz jednostki samorządu terytorialnego nie może przekraczać uśrednionej wysokości kosztów. Zaleca się, aby świadczenie pieniężne, jeśli jego spełnienie byłoby odłożone
    w czasie, było zabezpieczone.
  6. Organ zarządzający ruchem na podstawie przedłożonej umowy wydaje pozwolenie
    na przejazd odcinkiem drogi z pominięciem znaków B-18 lub B-19

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ero 30.12.2011 10:05
Zgadzam się z typo - przecierz usytuowanie przy którejś z kopalń miałoby większy sens. Co za Noblista wymyślił takie usytuowanie!!!!

typo 29.12.2011 18:08
Ciekawe co za artysta wymyślił usytuowanie Huty w tym miejscu - bez sensu!!

opo 29.12.2011 18:04
Co za głupota z tą kopalnią. Przecierz mogłaby spokojnie być zbudowana blisko Białej Góry lub Grudzenia. Bezmyślność nie zna granic!!!!!!!!!!!!!!

fan_galerii 29.12.2011 18:04
Skomunikować można bardzo łatwo. Piasek można wozić pociagiem.Wystarczy by huta wybudowała kilkaset metrów bocznicy kolejowej.

Opinie

Ekspert: media społecznościowe to szerokie audytorium, ale o sile przekazu decyduje algorytm

Media społecznościowe należą do prywatnych firm, które mogą wpływać na siłę przekazu, nad czym użytkownicy nie mają kontroli. Używanie ich przez polityków jako głównego kanału komunikacji z obywatelami może podważać zaufanie do mediów tradycyjnych – uważa politolog i medioznawca dr Wojciech Maguś z UMCS.Data dodania artykułu: 22.02.2025 10:22
Ekspert: media społecznościowe to szerokie audytorium, ale o sile przekazu decyduje algorytm

Grypa szaleje, a Polacy nie słuchają zaleceń. Eksperci alarmują. W lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń

Podczas przeziębienia lub grypy 40,1% Polaków mierzy temperaturę ciała dopiero po wystąpieniu objawów gorączkowych. 27,9% chorych robi to raz na dobę, a 21,3% – kilkakrotnie w ciągu 24 godzin. Do tego 77,5% rodaków nie notuje uzyskanych pomiarów. Zaledwie 7,4% badanych zapisuje je i 2,6% robi to dość sporadycznie. Eksperci komentujący wyniki raportu alarmują, że Polacy najwyraźniej nie słuchają zaleceń lekarzy. Z kolei GIS informuje, że tylko w styczniu br. zachorowało na grypę ponad 300 tys. osób, a w lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń. Od początku stycznia hospitalizowano z rozpoznaniem grypy i jej powikłań ok. 23 tys. pacjentów. Natomiast od września ub.r. zmarło z tego powodu ok. tysiąca osób. Jednak Polacy jakby nie do końca zdają sobie sprawę z powagi sytuacji.Data dodania artykułu: 21.02.2025 17:33
Grypa szaleje, a Polacy nie słuchają zaleceń. Eksperci alarmują. W lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń

MRPiPS: jest projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności

Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń - poinformowało w piątek ministerstwo rodziny. Resort dodał, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.Data dodania artykułu: 21.02.2025 17:21
MRPiPS: jest projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
zachmurzenie duże

Temperatura: 2°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1028 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Czy tak powinno wyglądać Liceum

Czy tak powinno wyglądać Liceum

Od kilkunastu lat na oświatowej mapie powiatu tomaszowskiego funkcjonuje zespół szkół "katolickich". Jego integralną częścią jest też liceum. Szkoły prowadzi Katolickie Stowarzyszenie Oświatowe im. Św. Ojca Pio. Liceum nadano imię Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny Królowej Polski. Zasłynęło jakiś czas temu, że żaden uczeń w nim nie zdał egzaminu maturalnego. Biorąc pod uwagę liczbę uczniów, może nie jest to nawet jakoś specjalnie problematyczne. Problemów należy szukać gdzieś indziej. Przyjrzeliśmy się dokumentom, które dotyczą funkcjonowania liceum w okresie minionych kilku lat. Wniosek nasuwa się jeden. To Liceum po prostu należy zlikwidować.
Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu

Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu

Od kilku miesięcy piszemy o tym, że nasz szpital, będzie przechowalnią pisowskich działaczy tracących intratne synekury. O tym, że w tomaszowskim szpitalu zatrudniono kolejnego spadochroniarza PiS dowiedzieliśmy się... z reportażu TVN. Tym razem jest to Radosław Marzec, związany z Janiną Goss (znaną z pożyczek udzielanych J. Kaczyńskiemu). Będzie on pełnił funkcję rzecznika spółki, ale jak zapewnia, wicestarosta Włodzimierz Justyna, nie będzie to jego jedyne zadanie. Marzec to radny Rady Miejskiej w Łodzi. Zajmował też szereg stanowisk bez wątpienia z politycznego nadania. O karierze zawodowej niewiele z Internetu się dowiemy. Poza tym, że był szoferem wspomnianej wcześniej łódzkiej skarbniczki PiS orz po Prezesa Skry Bełchatów. Do grudnia był też przewodniczącym Klubu Radnych. Złożył rezygnację, kiedy porządki w łódzkim PiS zaczęła robić Agnieszka Wojciechowa Van van Hekelom.
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: TomaszowiankaTreść komentarza: Wszystko ładnie i pęknie, ale szkoda, że tak mało ludzi korzysta. Czemu ? Bo minister infrastruktury Dariusz Klimczak odpowiedzialny za transport nawala z robotą, za którą bierze niemałe pieniądze. Multum przejazdów, jednak 80% z przesiadką w Koluszkach bądź Łodzi. Nawet do stolicy oddalonej o zaledwie ponad 100 km jest przesiadka. Przecież to komiczne, ale co takiego "szanownego" ministra może obchodzić ?! On w porównaniu do 'szarego obywatela" śmiga sobie samochodem ładowanym/tankowanym za nasze podatki. Jedynie kiedy korzysta z transportu publicznego to czas przed wyborami, kiedy to trzeba się pokazać jak Pan Trzaskowski poruszający się tramwajem jeden przystanek pod publiczkę i moment, w którym dziennikarze mogą cyknąć fotkę na okładkę swojego żałosnego szmatławca. A zwykli ludzie niech sobie radzą, oczywiście tuż po wyborach. Ta sytuacja miała miejsce właśnie po objęciu stanowiska przez Pana Klimczaka. Jeszcze w roku 2023 mieliśmy kilka połączeń bezpośrednich, lecz to się wówczas zmieniło, a Koalicja wpiera nam same dobre zmiany, choć już dobrze wiemy, że ich nie ma pod każdym względem. Mam nadzieję jednak, że rodacy któregoś pięknego dnia, wezmą sprawy w swoje ręce i przestaną wspierać oszustów i złodziei. Prace nad projektem jak zwykle zaczynają się w III kwartale, kiedy to przebudowa będzie stała od IV kw. 2025 r. do końca I kwartału 2026 r. z powodu warunków atmosferycznych, przez co również będzie trwała zapewne do końca 2027 r. o ile i w tym terminie się wyrobią. Kończąc, niech nasz dworzec rośnie w siłę, bezpieczeństwo oraz piękno i wygodę dla podróżujących ludzi.Źródło komentarza: 300-metrowy peron i przejście podziemne powstanie na stacji kolejowej w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: tTreść komentarza: Może mieszkańcy miasta ocenią czy takie dodatkowe skrzydła mieszkalne komponują się z wciśniętą kamienicą zabytkową. Czy modernizacja - remont zabytkowej kamienicy nie wpłynie na charakter elewacji i całego budynku (czy konserwator będzie nadzorował wszystkie działania na każdym etapie).Źródło komentarza: Dariusz Klimczak w Tomaszowie: wkrótce przedstawię projekt usprawnienia procesów inwestycyjnychAutor komentarza: obywatel TMTreść komentarza: Co się spodziewać po wyborcach skoro większość to przybysze z wiosek. Starych tomaszowian coraz mniej, wieś rządzi miastem, wybierając tzw. swoich.Źródło komentarza: Radni chcą nocnej prohibicji. Koalicja ponad podziałamiAutor komentarza: Tomaszowianka.Treść komentarza: A slyszales Stachu, ze zawsze swoj ciagnie do swojego. Dlatego jacy wyborcy, tacy ich wybrancy.Pan M to zeykly prymityw, ktory zs kase znalazl sie w tej radzie i zachlysnal sie swoja pozycja. Do tego ma ciekawych doradcow i bryluje. Za to za grosz pojecia i wiedzy.Źródło komentarza: Radni chcą nocnej prohibicji. Koalicja ponad podziałamiAutor komentarza: ,......Treść komentarza: 20lat pracy =5lat do emerytury pracując u tego "celebryty z wąwału "uczciwego i prawego przedsiębiorcyŹródło komentarza: Mordaka Patrol wjechał do WisłyAutor komentarza: Prezes JadosławTreść komentarza: Bezmózgi spod hasła BHO i można co się chceŹródło komentarza: Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklamawłączenie społeczne
Reklama
Reklamawłączenie społeczne
Reklama
Reklama