Konsumencie pamiętaj!
1. Nie przystępuj do żadnej gry, zanim nie poznasz regulaminu
2. Nie bierz udziału w grach, w których płacisz za SMS-y przychodzące
3. Zwracaj uwagę na usługi, z których korzystasz w Internecie
4. Istnieje prosty sposób na rozpoznanie kosztownego SMS-a:
· wiadomości SMS wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.
· numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1zł netto.
· cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer 75** - zapłacimy 5 zł plus VAT
· możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł.
· dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS netto, czyli np. za wiadomość wysłaną na numer 920** zapłacimy 20 zł plus VAT
5. Jeżeli jesteś osobą starszą czy niepełnosprawną żądaj od operatora usług założenia bezpłatnej blokady na wszystkie numery o podwyższonej płatności
6. Rejestruj dziecko jako użytkownika telefonu. Umożliwi to opiekunowi zarządzanie usługami na koncie dziecka i decydowanie (za pomocą narzędzi kontroli rodzicielskiej) czy dziecko może korzystać z usług Premium
7. Możesz ustanowić limit kwotowy na usługi telekomunikacyjne. Rozwiązanie to umożliwi wskazanie kwoty jaką miesięcznie chcesz przeznaczyć na usługi
o podwyższonej opłacie lub w ogóle na usługi telekomunikacyjne
W chwili obecnej konsumenci mogą dochodzić roszczeń na drodze sądowej lub ugodowo (bezpłatna mediacja). Procedury dotyczące mediacji na stronach www.uke.gov.pl. Konsumenci mogą też zwracać się po pomoc 801 900 853 (koszt połączenia jak za połączenie lokalne) lub 22 5349174. Ponadto na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej znajduje się film, który opowiada jak rozpoznać kosztownego SMS-a, a także wzór pisma jakie można przesłać do Dostawcy Usług o Podwyższonej Opłacie.
Agnieszka Drzewoska Łuczak
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tomaszowie Maz.
Napisz komentarz
Komentarze