Sposoby badania konkurencji
Istnieją różne sposoby badania konkurencji bezpośredniej i pośredniej. Wśród najczęściej stosowanych metod można wyróżnić desk research, wywiad gospodarczy, badania marketingowe i mystery shopping.
Desk research
Desk reaserch to metoda badania konkurencji polegająca na gromadzeniu i przetwarzaniu informacji pochodzących z prasy branżowej, dotychczas przeprowadzonych analiz rynku oraz statystyk i raportów sporządzonych przez instytucje publiczne.
Wywiad gospodarczy
Wywiad gospodarczy w badaniu konkurencji polega na pozyskaniu i analizowaniu danych związanych z sytuacją prawną, kadrową, handlową, finansową i ekonomiczną rywala. Koncentruje się przede wszystkim na informacjach dotyczących jego produktów i klientów. Dzięki wywiadowi gospodarczemu można określić, czy strategia biznesowa konkurencji przynosi pożądane rezultaty.
Badania marketingowe
Badania marketingowe wykorzystywane są do pozyskania danych pozwalających na przeprowadzenie dogłębnej analizy. Zakładają zdobycie informacji bezpośrednio od uczestników rynku – klientów, producentów oraz dystrybutorów – przy użyciu ankiet, wywiadów telefonicznych i internetowych badań opinii.
Mystery shopping
Mystery shopping to metoda badania konkurencji polegająca na zaangażowaniu osób, które pozują na klientów i odgrywają wcześniej przygotowany scenariusz. Może to być zarówno zwykłe robienie zakupów, jak i stworzenie określonego problemu w celu sprawdzenia reakcji i sposobu jego rozwiązania. Dzięki wykorzystaniu mystery shopping można przetestować sprawność funkcjonowania rywala biznesowego w praktyce i na tej podstawie ocenić jego realną kondycję.
Pełny obraz konkurencji i sytuacji rynkowej można uzyskać po zsumowaniu wyników uzyskanych przy użyciu każdej z metod. Opieranie się tylko na jednej z nich stwarza ryzyko błędu i może prowadzić do poniesienia strat finansowych przez firmę.
Narzędzia pomocne w badaniu konkurencji i monitorowaniu jej strategii marketingowych
W badaniu konkurencji i monitorowaniu jej strategii, profesjonalne agencje marketingowe posługują się zaawansowanymi narzędziami. Wśród najczęściej wykorzystywanych należy wymienić SEMrush, Brand24, Netskaner, SimilarWeb, Ahrefs oraz Senuto.
SEMrush
SEMrush to narzędzie umożliwiające monitorowanie pozycji stron, sprawdzanie słów kluczowych oraz analizowanie linków konkurencji. Pozwala dobrać odpowiednie strategie SEO i tworzyć efektywne płatne kampanie reklamowe celem poprawy pozycji w wyszukiwarce Google.
Brand24
Brand24 jest narzędziem służącym do monitorowania wzmianek o marce w sieci. Umożliwia śledzenie opinii klientów o danej firmie, zamieszczanych na portalach społecznościowych, blogach i forach, a także analizę sentymentu. Narzędzie to pozwala ponadto na otrzymywanie powiadomień o negatywnych komentarzach.
Netskaner
Netskaner to narzędzie do analizy konkurencji internetowej, umożliwiające zapoznanie się z opiniami klientów, identyfikację rywali na lokalnym rynku i wyszczególnienie haseł, na jakich pozycjonuje się dana branża.
SimilarWeb
SimilrWeb jest narzędziem dostarczającym szczegółowych informacji na temat ruchu na stronach web i jego źródeł. Pozwala na porównywanie się z konkurencją i optymalizowanie własnych działań marketingowych w celu zwiększenia ich skuteczności, a także analizę kategorii rynkowej.
Ahrefs
Ahrefs to narzędzie umożliwiające analizę struktury linków prowadzących do witryn internetowych konkurencji i identyfikację jej słabych punktów w celu późniejszego wykorzystania ich na własną korzyść.
Senuto
Senuto to jedno z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych do analizy konkurencji SEO. Umożliwia obserwację i pozyskiwanie informacji pod kątem najważniejszych parametrów, a także określenie wspólnych i różnych słów kluczowych. Analiza konkurencji SEO z wykorzystaniem Senuto pozwala porównać konkretne podstrony i zweryfikować je zarówno pod kątem optymalizacji pod SEO, jak i pod względem estetyki witryny oraz spełniania wymogów user experience (UX).
Poznanie rynku i konkurencji – dlaczego jest to tak ważne?
Poznanie rynku i konkurencji pozwala osiągnąć wiele korzyści. Umożliwia między innymi:
- zidentyfikowanie luk rynkowych,
- scharakteryzowanie grupy docelowej,
- lepsze zrozumienie oczekiwań i zachowań klientów,
- dostosowanie oferty do potrzeb konsumentów,
- dotarcie do nowych odbiorców,
- zdobycie przewagi konkurencyjnej,
- ujawnienie trendów na rynku,
- zdobycie informacji o innowacjach,
- opracowanie i wdrożenie skutecznej strategii biznesowej,
- skonstruowanie skutecznego planu rozwoju firmy,
- zminimalizowanie ryzyka popełnienia kosztownych błędów.
Przeprowadzenie stosownych badań i poznanie rynku oraz konkurencji jest nieocenione w rozwoju przedsiębiorstwa, pozyskiwaniu klientów i wdrażaniu nowych produktów oraz usług. Pozwala firmie lepiej odnaleźć się w branży i osiągnąć sukces finansowy.
Napisz komentarz
Komentarze