Wysoką, dziewiątą pozycję w rankingu zajmuje tomaszowskie II liceum Ogólnokształcące. Wzmocniło tym samym swoją pozycję, ponieważ w ubiegłym roku znajdowało się na miejscu 12. To dosyć znaczący awans zważywszy na dużą konkurencje w czołówce rankingu. Daje to szkole 118 pozycję w kraju, co oznacza, że poprawiła się ona aż o 40 miejsc.
Duży sukces odnotowało I LO, które się rankingu po latach nieobecności. Co prawda różnica między obydwoma szkołami ogólnokształcącymi to 28 pozycji, jednak w ujęciu punktowym to tylko 9,26 punktu.
Dobre pozycje w rankingu oznaczają, że jakość kształcenia w tomaszowskich szkołach znacząco się poprawiła. Jest do dobra wiadomość dla gimnazjalistów. Trzeba jednak pamiętać, że sukces to zasługa pedagogów ale także a może przede wszystkim uczniów.
Cieszy także obecność technikum nr 1 w rankingu szkół zawodowych. Tym bardziej, że nie od dzisiaj wiadomo, że szkolnictwo zawodowe pozostawia w naszym mieście wiele do życzenia. Być może to pierwszy krok w celu poprawienia jakości szkół przygotowujących uczniów do wykonywania konkretnego zawodu oraz zdobycia średniego wykształcenia.
Co oceniano
Zgodnie z postanowieniem Kapituły Rankingu - szkoły oceniano za pomocą czterech kryteriów podstawowych kryteriów. Były to to: sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych i zawodowych, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz ocena szkoły przez kadrę akademicką.
W rankingu uwzględniono wyniki 35 ogólnopolskich olimpiadprzedmiotowych, tematycznych i zawodowych (znajdujących się w rejestrze Ministerstwa Edukacji Narodowej i współfinansowanych przez MEN), które zostały przeprowadzone w roku szkolnym 2009/2010. Pozycja szkoły jest proporcjonalna do liczby finalistów olimpiad oraz liczby laureatów. Dodatkowo algorytm uwzględnia liczbę olimpiad, w których dana szkoła brała udział, a całość odnoszona jest do liczby uczniów w danej szkole.
Kolejne kryterium to: wyniki egzaminów pisemnych z przedmiotów obowiązkowych. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej – odpowiednio dla liceów ogólnokształcących i techników. Wskaźnik rankingowy został osiągnięty jako suma trzech wartości względnych: dla języka polskiego, matematyki i języków obcych.
Ocenie podlegały wyniki egzaminów z przedmiotów dodatkowych. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej – odpowiednio dla liceów ogólnokształcących i techników. Wartość względna dla każdego przedmiotu została przemnożona przez liczbę uczniów, którzy zdawali dany przedmiot, a suma tak uzyskanych współczynników została odniesiona do liczby wszystkich maturzystów, dając w ten sposób wskaźnik rankingowy w tym kryterium.
Badano także prestiż szkół wśród kadry akademickiej. Zdaniem kapituły rankingu jest on istotnym wskaźnikiem jakości szkoły, odzwierciedlającym zarówno poziom przygotowania absolwentów, jak i wyposażenie ich przez szkołę w umiejętności samodzielnego uczenia się, planowania swojej kariery i pokonywania stresów – co ma, między innymi, bezpośredni wpływ na utrzymanie się na studiach i terminowość ich ukończenia. Dane do tego kryterium zostały uzyskane w wyniku przeprowadzonego w grudniu 2010, drogą internetową, ogólnopolskiego badania ankietowego wśród prawie1,5 tys. przedstawicieli władz rektorskich i dziekańskich wszystkich polskich uczelni akademickich (publicznych i niepublicznych).
Napisz komentarz
Komentarze