Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 2 kwietnia 2025 06:52
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama

Sukces tomaszowskich szkół ponadgimnazjalnych

Opublikowano wyniki corocznego rankingu szkół ponadgimnazjalnych. Tomaszowskie szkoły mogą pochwalić się sporym sukcesem. W pierwszej pięćdziesiątce wśród liceów ogólnokształcących znalazły się nasze I Liceum im. Jarosława Dąbrowskiego oraz II Liceum im. Stefana Żeromskiego. Po raz pierwszy w kategorii szkół o profilu technicznym znalazło się Technikum numer 1 przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych numer 1 im. Tadeusza Kościuszki.

Wysoką, dziewiątą pozycję w rankingu zajmuje tomaszowskie II liceum Ogólnokształcące. Wzmocniło tym samym swoją pozycję, ponieważ w ubiegłym roku znajdowało się na miejscu 12. To dosyć znaczący awans zważywszy na dużą konkurencje w czołówce rankingu. Daje to szkole 118 pozycję w kraju, co oznacza, że poprawiła się ona aż o 40 miejsc.

Reklama

 

Duży sukces odnotowało I LO, które się rankingu po latach nieobecności. Co prawda różnica między obydwoma szkołami ogólnokształcącymi to 28 pozycji, jednak w ujęciu punktowym to tylko 9,26 punktu.

 

Dobre pozycje w rankingu oznaczają, że jakość kształcenia w tomaszowskich szkołach znacząco się poprawiła. Jest do dobra wiadomość dla gimnazjalistów. Trzeba jednak pamiętać, że sukces to zasługa pedagogów ale także a może przede wszystkim uczniów.
 

Cieszy także obecność technikum nr 1 w rankingu szkół zawodowych. Tym bardziej, że nie od dzisiaj wiadomo, że szkolnictwo zawodowe pozostawia w naszym mieście wiele do życzenia. Być może to pierwszy krok w celu poprawienia jakości szkół przygotowujących uczniów do  wykonywania konkretnego zawodu oraz zdobycia średniego wykształcenia.
 

Co oceniano

 

Zgodnie z postanowieniem Kapituły Rankingu - szkoły oceniano za pomocą czterech kryteriów podstawowych kryteriów. Były to to: sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych i zawodowych, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz ocena szkoły przez kadrę akademicką.

 

W rankingu uwzględniono wyniki 35 ogólnopolskich olimpiadprzedmiotowych, tematycznych i zawodowych (znajdujących się w rejestrze Ministerstwa Edukacji Narodowej i współfinansowanych przez MEN), które zostały przeprowadzone w roku szkolnym 2009/2010. Pozycja szkoły jest proporcjonalna do liczby finalistów olimpiad oraz liczby laureatów. Dodatkowo algorytm uwzględnia liczbę olimpiad, w których dana szkoła brała udział, a całość odnoszona jest do liczby uczniów w danej szkole.

 

Kolejne kryterium to: wyniki egzaminów pisemnych z przedmiotów obowiązkowych. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej – odpowiednio dla liceów ogólnokształcących i techników. Wskaźnik rankingowy został osiągnięty jako suma trzech wartości względnych: dla języka polskiego, matematyki i języków obcych.

 

Ocenie podlegały wyniki egzaminów z przedmiotów dodatkowych. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej – odpowiednio dla liceów ogólnokształcących i techników. Wartość względna dla każdego przedmiotu została przemnożona przez liczbę uczniów, którzy zdawali dany przedmiot, a suma tak uzyskanych współczynników została odniesiona do liczby wszystkich maturzystów, dając w ten sposób wskaźnik rankingowy w tym kryterium.

 

Badano także prestiż szkół wśród kadry akademickiej. Zdaniem kapituły rankingu jest on istotnym wskaźnikiem jakości szkoły, odzwierciedlającym zarówno poziom przygotowania absolwentów, jak i wyposażenie ich przez szkołę w umiejętności samodzielnego uczenia się, planowania swojej kariery i pokonywania stresów – co ma, między innymi, bezpośredni wpływ na utrzymanie się na studiach i terminowość ich ukończenia. Dane do tego kryterium zostały uzyskane w wyniku przeprowadzonego w grudniu 2010, drogą internetową, ogólnopolskiego badania ankietowego wśród prawie1,5 tys. przedstawicieli władz rektorskich i dziekańskich wszystkich polskich uczelni akademickich (publicznych i niepublicznych).

 

Tabela liceów

 

Tabela Technikum


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

abc 30.01.2011 21:10
@Irminasaysyes 'Ludzie z pasją i szkoła z duszą' - jak za pasje i dusze wyżywisz rodzinę to daj znać :)

Reklama
Irminasaysyes 26.01.2011 13:09
->Jarek, czyżbyś miał kompleks niższości? Za wszelką cenę chcesz udowodnic, że II jest lepsze. Jesteś Arbuzem? Uwaga: ja wiem, WIEM, że do I LO idą ludzie z pasją. Związaną czy to z ktorymś przedmiotem szkolnym czy też ze sportem lub np. z muzyką czy rysunkiem. A w II lądują TYLKO ci, których 'jedyną bronią' jest 'kucie na blachę'. Dlatego nie wiem, skąd u ciebie takie przemyślenia. I ma duszę, której II tak brakuje, ja byłam w II i powiem ci,że czułam się tam źle. Same wykrzywione twarze. Każdy tylko zastanawia się, jak tu mieć lepszą średnią od reszty. Drogi kolego, co pozostanie, gdy odparujesz wodę z arbuza? Pozdrawiam. Żywię też nadzieję, że się nie obrazisz za moje słowa, gdyż nie powstały one ze złości.

Jarek 26.01.2011 01:13
ja nie wiem, wyciągacie złe wnioski ze swoich własnych przemyśleń @Irminasaysyes - no właśnie fakt, że w drugim ludzie mają dwóje na semestr oznacza, że tam więcej się wymaga, czyli poziom jest wyższy. Żeby Ci to zobrazować (oczywiście przykład oderwany od rzeczywistości): są dwie osoby, które znają wszystkie kraje świata. Pierwsza idzie na klasówkę do I LO i dostaje polecenie "Wymień wszystkie kraje świata", wymienia wszystkie kraje świata i dostaje 5; druga idzie do II LO i dostaje polecenie"Wymień wszystkie kraje świata i ich stolice", wymienia wszystkie kraje świata i dostaje 3-. Kumasz?? Dlatego porównywanie ocen semestralnych ludzi z poszczególnych szkół nie ma najmniejszego sensu, bo wszędzie są różne kryteria. Porównać szkoły można dopiero dzięki wynikom z matury, którą wszyscy piszą identyczną. @Imię, nazwisko, pseudonim - ja dałem taki powód?? w sytuacji, w której wyniki poszczególnych badanych przypadków są do siebie bardzo zbliżone każda dodatkowa jednostka różnicy nabiera większego znaczenia. dla przykładu: jeżeli przegrasz maraton o 2 sekundy oznacza to, że przegrałeś go nieznacznie, jeżeli o 2 sekundy przegrasz bieg na 100 m, to byłeś daleko w tyle. W ścisku równie łatwo co w górę można przesunąć się w dół. Pominąłem wynik I LO w Łodzi, bo wyraźnie jest poza zasięgiem reszty i uwzględnienie go mąciłoby obraz ogółu. Tak się po prostu robi w zestawieniach statystycznych. Tak jak coraz częściej odchodzi się od używania wartości średniej na rzecz mediany. a co do próbnych matur.. kogo w ogóle obchodzą próbne matury?? jak Wam tak dobrze idą próbne matury, to niech Was przyjmują na próbne studia :P

Peppa 24.01.2011 11:32
I LO rządzi!

Andrzej 23.01.2011 21:04
W artykule piszecie wyraźnie tendencyjnie lub nie sprawdziliście pewnych faktów. Po latach nieobecności znalazło się w rankingu I LO ( w waszym artykule brzmi to trochę inaczej, niechlujnie ). O ile mnie pamięć nie myli ILO nigdy w tym rankingu nie było notowane.

absolwentka 23.01.2011 20:52
Piszecie ciągle o wyższych wynikach w I LO na próbnej z matematyki. Zainteresujcie się jak wyglądają wyniki prawdziwych matur w tych dwóch liceach. Otóż, II LO jest jedyną szkołą w Tomaszowie, w której od początku wprowadzenia nowych matur 100% uczniów zdało maturę i to jest jedyny i prawdziwy sprawdzian dla szkół. 9 miejsce w województwie jest sukcesem, tym bardziej, że pierwszych 8 miejsc w zajmują licea łódzkie, które mają znacznie większe możliwości niż szkoły z małych miast.

Peppa 22.01.2011 17:56
Sigismunda, Chyba jak mrówek. Pfff...

Sigismunda 22.01.2011 17:34
Pokończyliście licea, a byków jak mrówków ;/

Iris 22.01.2011 11:41
merigold-> Jesteś jednym z Arbuzów? ;P

merigold 21.01.2011 20:47
Polski w drugim nie leży. Raczej leży wszystko inne ^^

Iris 21.01.2011 18:29
Drogo Uczennico, Może i leżymy z fizyką, ale w II jest masakra z niemieckim, z polskim też nie jest najlepiej. Fajnie, że wybrałaś jednak I- żólwik;)

Reklama
Uczennica 20.01.2011 21:18
Przez całe gimnazjum ulegałam zdaniu, że II Liceum jest najlepsze. Jestem bardzo ambitną osobą i chciałam pójść do jak najlepszej szkoły, więc wierzyłam, że ta szkoła otworzy mi bramy na wymarzone studnia. Postanowiła jeszcze zrobić mały wywiad wśród absolwentów. Opinie były różne. Większość osób mi odradzała, twierdzili że stracili najlepsze chwile w życiu na naukę, to bardziej mnie utwierdzało w tym, że musze iść do tej szkoły. Ostatecznie wybrałam I Liceum ponieważ w czasie rekrutacji zaniepokoił mnie niski próg punktowy i małe zainteresowanie II Lo. Przez całe wakacje żałowałam, że uległam jakimś tabelką. Teraz jestem bardzo zadowolona. A odnośnie kłótni, uważam, że każdej szkole niektórzy nauczyciele są gorsi a nie którzy lepsi. Jeśli mam być obiektywna to I Liceum leży z fizyką ale za to inne przedmioty są bez zarzutu oczywiście jeszcze zależy na kogo trafisz. Tak samo założę się, jest w II Liceum. Nigdzie nie ma w 100% wspaniałej kadry, która umie przekazać wiedzę. Dużo jak nie najwięcej zależy od ucznia i jego chęci. Moim zdaniem jeśli ktoś chce się uczyć i ma cel w życiu to szkoła nie ma tu znaczenia.

Irminasaysyes 19.01.2011 15:53
U nas w I są dodatkowe, calkiem NIEODPLATNE zajęcia z rożnych przedmiotów. Są prowadzone na poziomie i myślę, że wychodzą nam na dobre w odrożnieniu do 'zajeć' w II, za ktore sie płaci. Od dziewcząt uczących się tam wiem, że w większości nauczyciele nie traktują ich na poważnie. Kadrę więc mamy z głowy. Ponadto wiem, że wielu Arbuzów ma naprawdę niskie stopnie na semestr, nie jest ciężko znaleźć osobę, która ma dopuszczającą. Dlatego zadziwiła mnie tak wysoka pozycja tej szkoly w rankingu. Dodam jeszcze, że nie chcę tu nikogo urazić czy coś podobnego. Zastanawiam się tylko, jak II wypracowalo sobie tak dobrą lokatę... I tyle.

tym razem utajniony;) 18.01.2011 22:32
Apropos korepetycji... nie che wywoływać wilka z lasu... ale słyszeliście o praktykach jakoby nauczyciele udzielali korepetycji nawet własnym uczynią?? Dla mnie jeśli takie coś faktycznie istnieje to sprawa nie etyczna...

Imię i nazwisko, pseudonim :) 18.01.2011 13:03
XD, masz racje, bez korepetycji też się da. W mojej klasie na korepetycje chodziły jednostki, i to tylko wtedy, gdy miały przysłowiowy "nóż na gardle" :D Zresztą, dyrekcja i nauczyciele zawsze powtarzali, że korepetycje robią więcej złego niż dobrego, bo wtedy to korepetytor myśli za ucznia, a to uczeń powinien myśleć samodzielnie. Kolejna sprawa to koszty. Nie każdego rodzica stać na opłacenie korepetycji. W 1 przed każdym zebraniem jest spotkanie rodziców z dyrekcją. Pani dyrektor zawsze powtarzała, że nie po to w szkole są dodatkowe zajęcia z różnych przedmiotów, nie po to do każdego nauczyciela można przyjść na przerwie z prośbą o wytłumaczenie tematu, żeby uczeń potem szedł na korepetycje, korepetytor odrobił za niego prace domową (bo tak często jest potem uczeń przepisuje ją do zeszytu nie wiedząc co pisze, i na sprawdzianie dostaje jedynkę), żeby uczeń szedł na korepetycje a rodzic płacił duże pieniądze. A gdyby było tak, jak mówi @Rodzic, to olimpijczyków i 100% zdawalność matury mielibyśmy w każdej szkole :)

Opinie

Reklama
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 6°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1024 hPa
Wiatr: 17 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama