Wspomniany na wstępie raport powstał, by zdiagnozować sytuację finansową szpitali powiatowych i szpitali miast na prawach powiatu po zmianie zasad finansowania podwyżek wynagrodzeń w sektorze ochrony zdrowia od 1 lipca 2022 r. – czyli po wejściu w życie nowelizacji ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Alarmowaliśmy wówczas, że sytuacja finansowa szpitali w tym lokalnego TCZ może się znacząco pogorszyć. Przypomnijmy, że zmieniła się wysokość minimalnych wynagrodzeń pracowników wykonujących zawody medyczne i pracowników działalności podstawowej, innych niż pracownicy wykonujący zawody medyczne, zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Skala podwyżek stawek minimalnych – zależnie od grupy pracowników wyniosła od 17 do 41 proc.
13 lipca 2022 r. ukazało się obwieszczenie prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie rekomendacji o zmianie sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. W rekomendacji zaproponowano przyjęcie wariantu, który miał się wiązać ze wzrostem wydatków płatnika o 18 540 mln zł w okresie 12 miesięcy od chwili wejścia w życie ustawy o wynagrodzeniach, co stanowi 22,4 proc. wartości umów NFZ (z wyjątkami). Autorzy raportu stwierdzili, że sytuacja szpitali powiatowych w 2022 r. pogorszyła się względem roku 2021. Spośród analizowanych 211 szpitali 191 zanotowało stratę na działalności podstawowej (wobec 172 w 2021 r.), a 151 stratę netto (wobec 112 w 2021 r.). Przychody ze sprzedaży wzrosły o nieco ponad 1 mld zł, a koszty działalności podstawowej o 1,6 mld zł. O przeszło 2 mld zł zwiększyły się zobowiązania.
"Zdecydowana większość szpitali powiatowych nie osiągnęła wskazanego w rekomendacji poziomu 22,4 proc. wzrostu wartości umów, tj. poziomu, o jaki wzrosły zobowiązania płatnika. Na taki stan rzeczy miało wpływ wchłonięcie przez nowe wyceny współczynników korygujących, wprowadzanych od 2015 na sfinansowanie podwyżek wynagrodzeń w sektorze ochrony zdrowia w poprzednich latach" – czytamy w raporcie.
Tomaszowski Centrum Zdrowia w dużej mierze dotknęły podwyżki pracowników medycznych. Należy pamiętać, że jest ono jednym z największych pracodawców w całym powiecie tomaszowskim. Łącznie szpital zatrudniał w ubiegłym roku 510 osób, w tym 265 pielęgniarek i ponad 30 lekarzy. Dwa lata wcześniej było to 486 osób. Mowa tu oczywiście o pracownikach, z którymi zawarto umowy o pracę. Pieniądze na zagwarantowane podwyżki zostały spółce wypłacone, co pozwoliło na utrzymanie dodatniego wyniku finansowego, mimo znacznego, bo 10 procentowego spadku przychodów ze sprzedaży usług medycznych. Z informacji przedstawionej radnym na ostatnim posiedzeniu Rady Powiatu wynika, że powodem spadku był brak dodatkowych środków na walkę z epidemią Sars-Cov-2.
"Mechanizm ustalania współczynnika PSZ (tj. mechanizmu wyrównania wysokości wartości kontraktu do 16 proc.) był ustalony w sposób wyłączający część szpitali z tego mechanizmu pomimo braku zapewnienia środków na sfinansowanie skutków ustawowych podwyżek wynagrodzeń, ponadto obejmował on tylko 4 z 6 miesięcy 2022 r., w których pracownikom należało wypłacać wynagrodzenia w nowej wysokości" – zwracają uwagę autorzy cytowanego wcześniej raportu. Ich zdaniem zasady finansowania świadczeń wykonanych ponad limity stawiają szpitale w niekorzystnej pozycji względem NFZ oraz kontrahentów.
Zysk za rok 2022 wypracowany przez Tomaszowskie Centrum Zdrowia to prawie 1,9 miliona złotych. Rok temu było to aż 4,1 miliona. Spadek zyskowności jest więc znaczący, ale mimo to wynik finansowy powinien cieszyć. TCZ znalazł się w nielicznej grupie placówek medycznych, do której samorządy w sposób bezpośredni dopłacać nie muszą. Nie oznacza to jednak, ze Powiat Tomaszowski pozostaje w tym względzie całkowicie bierny. Już na początku kadencji dwóch radnych, czyli Piotr Kagankiewicz i Mariusz Strzępek, przekonało Starostę, że czynsz dzierżawny, jaki spółka płaci Powiatowi, powinien być przeznaczany na inwestycję w ochronę zdrowia. Dokładnie tak się od 5 lat dzieje i to ze sporą nawiązką. Do czasu przyjęcia tych rozwiązać pieniądze z czynszu trafiały na inne cele. W szpital inwestuje nie tylko powiat. Spółka prowadzi też inwestycje ze środków własnych. Tylko w ubiegłym roku wartość aktywów trwałych wzrosła o ponad 3 miliony złotych. Przy czym spółka TCZ utrzymuje wysoką płynność finansową.
Oczywiście nie oznacza to, że sytuacja na rynku usług medycznych oraz rosnące koszty nie dotty tomaszowskiego szpitala. Część wskaźników finansowych uległo znaczącemu pogorszeniu. Chodzi głównie o wskaźniki rentowności oparte na posiadanym majątku i kapitale własnym. Dobrze prezentują się natomiast wskaźniki płynności. Tomaszowskie Centrum Zdrowia zaliczane jest do nielicznej grupy obejmującej kategorię A czyli podmioty szpitalne w dobrej kondycji ekonomiczno - finansowej.
Warto przy okazji przypomnieć, że maju br. minister zdrowia Adam Niedzielski zapowiedział pilne zwiększenie finansowania podmiotów medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem szpitali powiatowych. Roczny koszt nowych rozwiązań to ok. 14 mld zł. Na te pieniądze liczymy także w Tomaszowie. Pozwoliłyby one na kolejne ważne i potrzebne inwestycje.
Minister poinformował, że doprecyzowany jest "scenariusz trzech kroków", dających zdecydowane zwiększenie puli środków idących do szpitali. "Zaczynamy od zwiększenia liczby świadczeń w ryczałcie. Dalej zwiększymy wycenę punktu w ryczałcie i dołożymy do tego środki rekompensujące wzrost inflacji. To zapewni wzrost minimalnych wynagrodzeń od lipca, ale pozwoli też na wzrost pozostałych wynagrodzeń. Ostatnim krokiem będzie dalsze zwiększanie wycen. Przede wszystkim chodzi o chirurgię i internę" – mówił minister Niedzielski.
Prezes NFZ Filip Nowak przekazał, że ryczałt zostanie podniesiony nie tak, jak najczęściej jest to czynione, czyli na koniec roku czy też od początku nowego roku, ale od lipca. Poinformował również, że wzrost w ryczałcie uzależniony będzie od aktywności danej placówki – im bardziej jest zaangażowana w nadganianiu długu zdrowotnego, tym więcej otrzyma pieniędzy.
***
Raport "Sytuacja finansowa szpitali powiatowych w świetle nowelizacji ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych" opracowywany został pod nadzorem prof. Eweliny Nojszewskiej przy współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie, Związkiem Powiatów Polskich i z Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Szpitali Powiatowych.
Napisz komentarz
Komentarze