Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 13:49
Reklama muzyczny spektakl Metamorfozy
Reklama

Mamy 135 kilometrów dróg rowerowych. To i tak kropla w morzu potrzeb.

Urząd Miasta opracował w ostatnim czasie „Koncepcję sieci komunikacji rowerowej w regionie”. Pieniądze na ten cel pozyskano ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014 – 2020.

Tomaszów Mazowiecki według danych z ostatnich lat był jednym z najbardziej zanieczyszczonych miast w województwie łódzkim  i znajdował się na liście WHO najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie (od jakiegoś czasu się to zmienia). Od kilku lat miasto podejmuje liczne działania, które mają na celu  polepszenie jakości powietrza.  Warto wspomnieć tu chociażby wymianę taboru autobusowego w Miejskim Zakładzie Komunikacji. Przez wiele lat sprowadzano do Tomaszowa wyeksploatowane za granicą pojazdy, nie spełniające współczesnych norm ochrony środowiska. Tabor z demobilu zamiast na złomowisko trafiał często do naszego miasta. Od kilku lat zastąpiły go niskoemisyjne autobusy hybrydowe. 

Obecnie nacisk kładziony jest na na wykorzystanie możliwości zrównoważonego transportu, ze szczególnym wskazaniem na konieczność skomunikowania istniejących ścieżek rowerowych i ciągów pieszo – rowerowych. Samorządy lokalne, czyli miasto, gminy i powiat zrealizowały kilka inwestycji w tym zakresie, ale stoją teraz przed wyzwaniem dotyczącym połączenia istniejących elementów i utworzenia funkcjonalnej sieci komunikacji rowerowej, obejmującej swoim zasięgiem główne obiekty i przestrzenie miasta i gmin. 

Stąd pomysł opracowania koncepcji, która z jednej strony będzie punktem wyjścia dla stworzenia narzędzi strategiczno – planistycznych wspierających proces zarządzania obszarem Miasta i Gminy Tomaszowa Mazowieckiego w zakresie rozwoju sieci dróg rowerowych, z drugiej da podstawy do ubiegania się o zewnętrzne środki finansowe, w tym  z perspektywy budżetowej Unii Europejskiej (na lata 2021–2027) .

 

- Przygotowany przez nas dokument jest punktem wyjścia dla dalszych naszych działań oraz prac związanych z przygotowaniem dokumentacji technicznej w zakresie rozwoju tras rowerowych. Tworzenie warunków do rozwoju ruchu rowerowego, który jest możliwy przy odpowiedniej infrastrukturze, to jeden z podstawowych celów, jakie przed sobą stawiamy. Dostrzegamy duże możliwości rozwojowe jakie daje opracowanie planistyczne w zakresie rozwoju tras rowerowych - mówi Prezydent Marcin Witko.

Zdaniem Prezydenta Miasta zintegrowana sieć tras rowerowych powinna obejmować nie tylko miasto Tomaszów Mazowiecki, ale również gminę wiejską Tomaszów Mazowiecki i inne gminy powiatu tomaszowskiego. Koncepcję, jaka powstała opracowano więc w oparciu o  agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, białą Księgę Transportu Komisji Europejskiej, dokument pt. Europa, najpopularniejszy kierunek turystyczny na świecie – nowe ramy polityczne dla europejskiego sektora turystycznego - COM (2010) 352, Program Unii Europejskiej „Cyfrowa Europa” na lata 2021-2027, ramy polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030, unijną strategię na rzecz bioróżnorodności do 2030 r. „Przywracanie przyrody do naszego życia”. Należało także uwzględnić dokumenty planistyczno strategicznym przyjęte na poziomie krajowym i wojewódzkim 

 

 

W mieście i gminie Tomaszów Mazowiecki na potrzeby opracowania nowej koncepcji zinwentaryzowano drogi rowerowe o łącznej długości wynoszącej około 135 km. Na potrzeby opracowania podzielono je na dwie kategorie – drogi o funkcji komunikacyjnej oraz drogi o funkcji rekreacyjno-turystycznej. Drogi o funkcji komunikacyjnej to przede wszystkim drogi o nawierzchni asfaltowej i z kostki brukowej, położone  w terenie zabudowanym, zaś drogi o funkcji rekreacyjno-turystycznej to drogi leśne, gruntowe bądź utwardzone lecz przebiegające najczęściej poza terenem zabudowanym. 

Ze 135 km zinwentaryzowanych dróg na terenie miasta i gminy około 35,5 km to drogi o funkcji komunikacyjnej zaś pozostałe 99,5 km to turystyczne szlaki rowerowe – które na mapy wprowadzono na podstawie gminnych dokumentów turystycznych. Głównym kryterium podziału przy określeniu typów tras, był tu rodzaj dróg (odseparowane od jezdni bądź nie), nawierzchnia, ich oznaczenia oraz kwalifikacja według opracowań gminnych a także lokalizacja.

Przez teren gminy Tomaszów Mazowiecki przebiega długodystansowa trasa rowerowa – Łódzka Magistrala Rowerowa W-E o długości 194km. będąca częścią transeuropejskiej trasy rowerowej, która w założeniu ma łączyć Niemcy, Polskę i Ukrainę. Trasa ta została wytyczona przez szczególnie atrakcyjne tereny i miejscowości regionu. Początek trasy ma miejsce w miejscowości Skalmierz  w powiecie sieradzkim a następnie trasa prowadzi przez powiaty sieradzki, zduńskowolski, łaski, pabianicki, łódzki wschodni, tomaszowski i opoczyński aż do miejscowości Domaniewice

 Drugi przebiegający w pobliżu gminy szlak długodystansowy to Szlak Grunwaldzki z Żarnowa  w powiecie opoczyńskim do Bolimowa w powiecie skierniewickim. 

Niestety w chwili obecnej, system dróg rowerowych na terenie miasta i gminy nie spełnia współczesnych wymagań takich jak: spójność (100% źródeł i celów podróży powinno być dostępnych na rowerze); bezpośredniość  (trasy rowerowe  powinny  oferować jak  najkrótsze  połączenia); bezpieczeństwo (infrastruktura  rowerowa powinna  minimalizować liczbę punktów kolizji  z innymi pojazdami i pieszymi); wygoda (infrastruktura rowerowa powinna ograniczać straty energii,  minimalizować  liczbę zatrzymań,  ograniczać  pochylenia podłużne  oraz  zapewniać wysoką  równość  nawierzchni bez krawężników);  atrakcyjność (trasa ma zapewniać bezpieczeństwo społeczne oraz być dopasowana do  otoczenia.  Powinna być  dobrze  powiązana  z funkcjami miasta i gminy oraz przebiegać w sąsiedztwie zieleni). 


Opracowanie prezentuje wnioski w zakresie stanu i potencjału tras rowerowych. Wskazuje brak spójnego systemu połączeń rowerowych. Zwraca uwagę na fakt, że jakość i technika wykonania tras rowerowych w mieście  odbiega od rekomendowanych standardów tras rowerowych. Trasy wykonane są z kostki brukowej, co ogranicza komfort użytkowników, a w skrajnych przypadkach (np. nieprzewidziane ubytki punktowe w kostce) naraża ich na niebezpieczeństwo.

Niezadowalająca gęstość sieci tras rowerowych na terenie miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki nie jest chyba dla nikogo większą tajemnicą. Dróg dedykowanych rowerzystom brakuje, co z kolei skutkuje skutkuje niską liczbą użytkowników rowerów, a w efekcie  sprawia że użytkownicy Ci korzystają z innych form transportu . W wielu miejscach istniejących dróg rowerowych występują miejsca niebezpieczne. Punkty styku infrastruktury rowerowej  i samochodowej wymagają  zwiększenia zabezpieczeń i poprawy oznakowania. W Tomaszowie brakuje spójnego systemu oznakowania tras oraz promocji i edukacji w zakresie rozwoju tras rowerowych i użytkowania rowerów.

Przygotowując koncepcję, jej autorzy przeprowadzili badania ankietowe. Wzięło w nich udział 126 osób. Spośród nich ponad jedna trzecia deklarowała dojeżdżanie do pracy rowerem (35,20% ankietowanych); 20,80% badanych chodziło do pracy pieszo, a samochodem  do pracy dojeżdżało 47,20% ogółu respondentów, z autobusów miejskich korzystało 11,20% ogółu ankietowanych.

Zgodnie z opinią większości uczestników badania  (59,30% ankietowanych stwierdziło „zdecydowanie tak”; a 22,0% „raczej tak”) ) budowa wygodnej i bezpiecznej trasy / ścieżki rowerowej spowoduje, że będą dojeżdżać do pracy/szkoły rowerem.

W opinii respondentów główne przeszkody, utrudniające poruszanie się rowerem po mieście  i gminie Tomaszów Mazowiecki to: brak ścieżek rowerowych; ruch samochodowy – samochody ciężarowe; tras rowerowych jest mało – są za krótkie; brak bezpiecznych ścieżek rowerowych; wysokie krawężniki problem dla hulajnogi; brak odpowiedniego wjazdu i zjazdu , ścieżki są chodnikami dla rowerów a nie właściwymi ścieżkami rowerowymi jak w większości krajów Europy; nieprzestrzeganie przez ludzi ścieżek dla rowerzystów, zbyt mało przejść po pasach aby nie trzeba było zsiadać z roweru;

Na pytanie: „Czy miasto i gmina Tomaszów Mazowiecki jest miejscem bezpiecznym dla rowerzystów, zachęcającym do korzystania z rowerów”? Zdecydowana większość respondentów odpowiedziała że „nie” (60,97%). Niemal połowa ankietowanych (45,20%) stan techniczny tras i ścieżek rowerowych w mieście i gminie Tomaszów Mazowiecki oceniło na ocenę dostateczną, a 35,70% udzielających odpowiedzi oceniło ten stan na dobry, a 16,70% respondentów oceniło stan techniczny jako zły.

 

Kluczowym założeniem opracowanego dokumentu jest to, aby wpisywał się on w regionalną politykę rowerową województwa łódzkiego. Oznacza to spojrzenie na rozwój tras rowerowych jako spójnego systemu, który funkcjonuje ponadlokalnie i charakteryzuje się jednolitym i wysokim standardem poziomu projektowania i realizacji infrastruktury rowerowej. 

Wizja określa założenia rozwojowe związane z trasami rowerowymi i ruchem rowerowym  na obszarze miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki, wyznaczając tym samym kluczowe obszary na jakich będzie się koncentrować interwencja w perspektywie do 2030 Roku. Wizję sformułowano następująco:

 

W perspektywie do roku 2030 miasto i gmina Tomaszów Mazowiecki dzięki skoordynowanym działaniom postrzegane są jako:

  • obszar przyjazny rowerzystom poprzez funkcjonowanie tras rowerowych o wysokim standardzie spójnych z systemem regionalnym,
  • obszar, gdzie następuje systematyczna poprawa jakości środowiska,
  • obszar, gdzie rozwijają się mobilność rowerowa mieszkańców i poprawia się ich kondycja zdrowotna,
  • obszar coraz bardziej świadomego społeczeństwa w zakresie ekologii i transportu zrównoważonego,
  • obszar, gdzie wzrasta poziom lokalnej gospodarki poprzez tworzenie nowych miejsc pracy przy tworzeniu infrastruktury rowerowej oraz w sferze usług związanych  z komunikacją, rekreacją i turystyką rowerową,
  • obszar gdzie inicjowana jest i rozwijana sfera badań związanych z ruchem rowerowym.

 

Rozwój tras rowerowych na obszarze miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki powinien być zintegrowany na poziomie międzygminnym (gminy ościenne) i  subregionalnym (poziom Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego), a także powinien być spójny z regionalną polityką rowerową. Takie podejście umożliwi poruszanie się rowerem nie tylko na krótkich odcinkach w granicach miasta lub gminy, ale pozwoli na przemieszczanie się rowerem na trasach długodystansowych oraz łączenie jazdy rowerem z innymi środkami transportu. W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że do chwili obecnej województwo łódzkie nie posiada spójnego systemu oznaczeń dróg rowerowych  

Elementem koniecznym i równoległym do działań infrastrukturalnych jest promocja ruchu rowerowego i edukacja w tym zakresie. Muszą one opierać się na świadomej i zintegrowanej współpracy różnych podmiotów z terenu miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki. Przede wszystkim powinna być  to współpraca zakładająca spójność przekazu, spójność działań informacyjnych, promocyjnych  i edukacyjnych wpływających na wizerunek, rozwój ruchu rowerowego i świadomość społeczną w tym zakresie. Z tego względu istotne jest wypracowanie i wdrożenie nowoczesnych i skutecznych narzędzi informacyjnych, promocyjnych oraz dynamicznie kształtujących świadomość społeczną związaną  z potencjałem, jaki niesie rozwój ruchu rowerowego na analizowanym obszarze.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest inicjowanie i rozwój sfery badawczej związanej z ruchem rowerowym. Działania takie jak: przeprowadzanie pomiarów ruchu rowerowego, analizy bezpieczeństwa, określenie charakterystyki użytkowników tras rowerowych, przeprowadzanie audytów rowerowych jako procedury oceny inwestycji i modernizacji tras rowerowych, prowadzenie regularnych badań społecznych w zakresie potrzeb i jakości korzystania z tras rowerowych, pozyskiwanie wiedzy i korzystanie z doświadczeń zagranicznych organizacji/instytucji zajmujących się ruchem rowerowym („dobre praktyki” i procedury), wpływają na możliwości poprawnego diagnozowania i optymalnego zarządzania ruchem rowerowym w długiej perspektywie czasowej.

 

 

Po naniesieniu na mapę wszystkich istniejących, projektowanych i proponowanych dróg rowerowych na terenie miasta i gminy, wyznaczono siedem poziomów priorytetów. Przyjęto założenie, że najwyższy priorytet posiadają zadania, dla których gotowa jest już dokumentacja projektowa. Dodatkowo priorytet “zerowy” (najwyższy), przyjęto dla dróg gminnych wyznaczonych w sąsiedztwie Zalewu Sulejowskiego jako elementu mogącego znacząco wpłynąć na rozwój turystyki na terenie gminy wiejskiej. Realizacja tego zadania będzie jednak wymagała współpracy z gminami sąsiadującymi - Mniszków, Sulejów oraz Wolbórz, na terenie których, będzie przebiegał dalszy ciąg trasy. W przypadku pozostałych proponowanych dróg rowerowych przyjęto założenie, iż najbardziej intensywny ruch będzie przebiegał przez tereny z największą intensywnością zabudowy oraz na terenach gdzie infrastruktura rowerowa już istnieje i dlatego należy jak najszybciej uzupełniać system na odcinkach pomiędzy odcinkami istniejącymi a także należy umożliwić jak najlepsze połączenie systemu rowerowego z dworcami PKP i PKS.  

Zaleca się aby nowe inwestycje w drogi dla rowerów wykonywać z mieszanek mineralno-asfaltowych grubości co najmniej 4 cm w kolorze naturalnego asfaltu, zapewniającej niskie opory toczenia a także niższe koszty inwestycyjne lub utrzymaniowe od np. kostki betonowej lub nawierzchni szutrowych.  Inny kolor nawierzchni ścieralnej (np. czerwony/bordowy) jest zalecany dla miejsc o podwyższonym ryzyku zdarzeń drogowych jak np. przy węzłach przesiadkowych, w rejonach mocno obciążonych przejść pieszych, intensywnie eksploatowanych w godzinach szczytu i poza nimi.

Planując rozbudowę systemu rowerowego na terenie miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki można również rozważyć spowolnienie ruchu na danej drodze lub ograniczenie natężenia ruchu samochodowego. Ulice ze uspokojonym ruchem nie wymagają budowy żadnej dodatkowej infrastruktury rowerowej. Ze względu na zbliżoną prędkość wszystkich pojazdów ruch powinien odbywać się wspólnie w jednej przestrzeni. W sąsiedztwie głównych tras rowerowych oraz przy głównych stacjach B&R zaleca się lokalizowanie infrastruktury towarzyszącej, takiej jak np.: samoobsługowe stacje naprawcze.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

varan 20.08.2023 22:15
Im nowsza droga dla rowerów tym gorszy bubel. Jedyna droga która spełnia normy, to ddr od ul. Podleśnej do zakrętu przed grotami, no i jeszcze te 200 metrów wyznaczonego pasa dla rowerów na Smugowej, natomiast asfaltowa nawierzchnia wzdłuż ul. PCK i Nowy Port jest już mocno zniszczona.

Rena 17.08.2023 10:49
Zdecydowanie ścieżki rowerowe powinny być wykonane z asfaltu - są wygodniejsze dla rowerzystów i tańsze. Potwierdzają to opinie ekspertów. Nie wiedzieć czemu w naszych okolicach wykonuje się ścieżki z kostki brukowej, dodatkowo mocno wyniesionej aż powstaje tzw. fala na obszarze zabudowanym przy wjazdach na posesje. Może warto skorzystać (co napisano w artykule) z doświadczeń innych krajów np. Niemiec, Belgii, Austrii, Szwajcarii. Nawet całkiem niedaleko, bo w Pabianicach powstają aktualnie świetne asfaltowe ścieżki rowerowe.

Ppppp 16.08.2023 16:57
Zróbmy jak Nowy Targ pomiar zanieczyszczeń powietrza wystawimy za miasto i wszystko gitara.

Ajdejano 16.08.2023 14:50
Ludzie, czepiacie się różnych drobiazgów, które na tym etapie nie zostały uzgodnione i zaprojektowane. Po przyjęciu ogólnej koncepcji, etap projektowania z pewnością rozstrzygnie wszystkie sprawy techniczne i prawne. Ten etap pozwoli na ubieganie się o unijną kasiorkę i dopiero wówczas będzie realizowany. To jest program na rowerowe trasy dla miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki, czyli obejmuje Miasto Tomaszów Mazowiecki i wiejską Gminę Tomaszów Mazowiecki. Jednym słowem, obejmuje kawałek powiatu tomaszowskiego. Dlatego, dziwię się, że nikt nie zwrócił uwagi na inną kwestię: dlaczego w sprawie tych ścieżek rowerowych, obejmujących kawałek powiatu tomaszowskiego, Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego i Wójt Gminy Tomaszów Mazowiecki nie zaprosili Starosty Tomaszowskiego ? Ten temat, to przecież powinna być i jego broszka (???). W moim, wrednym przekonaniu, ci bonzowie tych dwóch gmin, po prostu olali gościa, bo wiedzą, że dla tego gościa-katechety, dużo ważniejsze są inne sprawy. Facio wei, że po jakichkolwiek wyborach, zorganizuje sobie taką, powiatową sitwę powiatowych radnych, którzy ZAWSZE jego wybiorą na starostę. Pozdrowienia od starego pisiora.

wyborca PIS 17.08.2023 11:29
Mogli zaprosić wicestarostę, Starosta i tak ma kupę roboty że ledwo to ogarnia.

Ajdejano 16.08.2023 14:49
Ludzie, czepiacie się różnych drobiazgów, które na tym etapie nie zostały uzgodnione i zaprojektowane. Po przyjęciu ogólnej koncepcji, etap projektowania z pewnością rozstrzygnie wszystkie sprawy techniczne i prawne. Ten etap pozwoli na ubieganie się o unijną kasiorkę i dopiero wówczas będzie realizowany. To jest program na rowerowe trasy dla miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki, czyli obejmuje Miasto Tomaszów Mazowiecki i wiejską Gminę Tomaszów Mazowiecki. Jednym słowem, obejmuje kawałek powiatu tomaszowskiego. Dlatego, dziwię się, że nikt nie zwrócił uwagi na inną kwestię: dlaczego w sprawie tych ścieżek rowerowych, obejmujących kawałek powiatu tomaszowskiego, Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego i Wójt Gminy Tomaszów Mazowiecki nie zaprosili Starosty Tomaszowskiego ? Ten temat, to przecież powinna być i jego broszka (???). W moim, wrednym przekonaniu, ci bonzowie tych dwóch gmin, po prostu olali gościa, bo wiedzą, że dla tego gościa-katechety, dużo ważniejsze są inne sprawy. Facio wei, że po jakichkolwiek wyborach, zorganizuje sobie taką, powiatową sitwę powiatowych radnych, którzy ZAWSZE jego wybiorą na starostę.

Katarzyna 16.08.2023 10:07
zacznijmy od najważniejszej ścieżki rowerowej w tym mieście-odcinek przy kapliczce niebieskie źródła, skansen pilicy, most,przystan-nie ma jak dojechać z dzieckiem bezpiecznie..można przez źródła gdzie Panowie siedzą piją i wygłaszają uwagi na temat rowerzystów lub chodnikiem lub jezdnią narażając swoje życie i dziecka.

Taxi 15.08.2023 19:48
Asfalt i to nawet czerwony jest tańszy od kostki i o wiele lepszy dlaczego w Łodzi są asfaltowe ścieżki . Co do tego projektu widziałem go i ma wiele błędów z drugiej strony po co ścieżka na drodze osiedlowej czyli ul. Wiejskiej.

Przemo 15.08.2023 16:33
Ścieżki rowerowe powinny być asfaltowe a nie z kostki. Kostka to błąd, twarda do biegania, szybko się rozchodzi. Powinna być asfaltową ścieżka z Tomaszowa nad Zalew, dookoła z połączeniem przez Sulejów z Piotrkowem, ale asfaltową i to by tu obudziło turystykę jak uczyniono nad zalewem Czorsztyńskim

Alchemik 15.08.2023 23:44
Ścieżka rowerowa jak nazwa wskazuje jest do jazdy rowerem. Nie do biegania.

Opinie
Były nauczyciel odpowie m.in. za prezentowanie pornografii młodzieży Przed sądem rejonowym w Oświęcimiu 4 grudnia ma ruszyć proces byłego nauczyciela jednej z tamtejszych szkół, który odpowie m.in. za prezentowanie pornografii nastolatkom i naruszenie ich nietykalności cielesnej – dowiedziała się PAP w krakowskiej prokuraturze okręgowej.Data dodania artykułu: 20.11.2024 18:37Były nauczyciel odpowie m.in. za prezentowanie pornografii młodzieży Polacy coraz częściej chcą się rozwodzić. Potwierdzają to eksperci. Widać to też po danych z sądów W trzech kwartałach tego roku do sądów okręgowych w całej Polsce wpłynęło blisko 62 tys. pozwów rozwodowych. To o 1,5% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku, kiedy było ich prawie 61 tys. Najwięcej pozwów złożono do sądów w dużych miastach. W całej Warszawie odnotowano ich łącznie 5,8 tys. Z kolei w Poznaniu było 3,9 tys. takich przypadków, a w Gdańsku zaobserwowano ich 3,4 tys. Eksperci nie są zaskoczeni tymi danymi. Jednocześnie wskazują, że spada liczba zawieranych małżeństw. Można zatem postawić tezę, że w strukturze społecznej zachodzą istotne zmiany.Data dodania artykułu: 20.11.2024 18:30Polacy coraz częściej chcą się rozwodzić. Potwierdzają to eksperci. Widać to też po danych z sądów ZUS: od stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią Od 1 stycznia 2025 r. będzie można składać wnioski o rentę wdowią. Przeznaczona jest dla wdów i wdowców mających prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno to renta rodzinna po zmarłym małżonku – poinformowała ZUS.Data dodania artykułu: 20.11.2024 18:27ZUS: od stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią
Korzyści dla chorych leczonych nieinwazyjną wentylacją mechaniczną w warunkach domowych dzięki zastosowaniu telemonitoringu - pierwsze polskie badanie Telemonitoring chorych leczonych nieinwazyjną wentylacją mechaniczną w warunkach domowych (NIV) może poprawić jakość leczenia, szczególnie w kluczowym, tj. początkowym okresie stosowania terapii. Może również przyczynić się do bardziej optymalnego wykorzystania zasobów kadry medycznej, dzięki zastąpieniu części wizyt domowych zdalnym monitorowaniem stanu pacjenta. Telemonitoring umożliwia także wprowadzenie mierników jakości prowadzonej terapii w postaci monitorowania podstawowego parametru jakości wentylacji, jakim jest compliance pacjenta, czyli przestrzeganie zaleceń odnośnie czasu stosowania terapii. Wskazują na to wnioski z badania przeprowadzonego na 152 chorych zrealizowanego przez polskich badaczy.Data dodania artykułu: 20.11.2024 10:55Korzyści dla chorych leczonych nieinwazyjną wentylacją mechaniczną w warunkach domowych dzięki zastosowaniu telemonitoringu - pierwsze polskie badanie Domański o wolnej Wigilii: złe rozwiązanie; dla gospodarki to koszt ok. 4 mld zł Będę przedstawiał argumenty, że pomysł wolnej Wigilii jest złym rozwiązaniem; dla polskiej gospodarki byłby to koszt 4 mld zł, a dla budżetu państwa 2,3 mld zł - ocenił w środę minister finansów Andrzej Domański. Jest to krok niepotrzebny - dodał.Data dodania artykułu: 20.11.2024 10:37Liczba komentarzy artykułu: 1Domański o wolnej Wigilii: złe rozwiązanie; dla gospodarki to koszt ok. 4 mld zł Święty Mikołaj zarobi nawet do 250 zł na godzinę Najbardziej opłacalnym zawodem w świątecznym okresie jest Święty Mikołaj, który może zarobić od 31 do 250 zł na godzinę - informuje Personnel Service, który zbadał zarobki w świątecznych zawodach. Mikołaje zarobią więcej na imprezach firmowych, mniej - w galeriach handlowych.Data dodania artykułu: 20.11.2024 10:31Święty Mikołaj zarobi nawet do 250 zł na godzinę
Reklama
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
„Idź pod prąd” „Idź pod prąd” 21 listopada, widzowie cyklu Kultura Dostępna będą mogli natomiast obejrzeć polski film „Idź pod prąd” przedstawiający historię zespołu KSU, który przez dekady tworzył muzykę wyrażającą bunt i niezależność. Druga połowa lat 70. XX wieku. Kilku nastolatków z Ustrzyk Dolnych, na czele z charyzmatycznym i niezdyscyplinowanym uczniem ustrzyckiej zawodówki, Siczką, postanowiło zostać punkami i grać punk rocka. Druga połowa lat 70. XX wieku. Kilku nastolatków z Ustrzyk Dolnych, na czele z charyzmatycznym i niezdyscyplinowanym uczniem ustrzyckiej zawodówki, Siczką, postanowiło zostać punkami i grać punk rocka. Zainspirowali się usłyszanym w zagranicznej radiostacji zespołem Sex Pistols i nową kulturą „punk”. Na początek wysyłają do Radia Wolna Europa list z prośbą o więcej „muzyki wolnych ludzi” na antenie. Ku ich zdumieniu list zostaje odczytany w audycji na żywo, a stacja zaczyna emitować cotygodniowy program dotyczący muzyki punk. Oczywiście ani Siczka, ani reszta chłopców nie ma pojęcia o tym, jak wielką rzecz zapoczątkuje ta skromna audycja i jak wielkie, mroczne moce wyruszą przeciwko nim! List odczytany w Wolnej Europie został zauważony przez przedstawicieli PRL-owskiego aparatu represji. Oficer SB, Jerzy Majak przesłuchując Siczkę jasno daje do zrozumienia, że Ustrzyki Dolne to nie Londyn i na terenie jego gminy żadnego „punka” nie będzie.Kultura Dostępna w Kinach jest częścią programu realizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego operatorem jest Narodowe Centrum Kultury. Projekt dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Szczegółowe informacje i repertuar najnowszej edycji cyklu w kinach Helios w całej Polsce dostępne są pod adresem: www.helios.pl/kultura_dostepna oraz www.nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/kultura-dostepna.Data rozpoczęcia wydarzenia: 21.11.2024
Repertuar kina Helios Repertuar kina Helios Fantastyczne kontynuacje światowych hitów: „Paddington w Peru” i „Gladiator 2” już w ten piątek zagoszczą na ekranach kin w całej Polsce! Ponadto na widzów Heliosa czekają świąteczne produkcje jak „Listy do M. Pożegnania i powroty” oraz „Czerwona jedynka”, a także popularne seanse specjalne! Jesienne wieczory to idealny moment, by w towarzystwie rodziny i przyjaciół zanurzyć się w filmowych emocjach, które pozostaną w pamięci na długo.Kultowy miś w czerwonej czapce i niebieskim płaszczyku powraca na wielkie ekrany w animacji „Paddington w Peru”! Paddington wraz ze swoją rodziną Brownów postanawia wyruszyć w daleką podróż do Ameryki Południowej, a dokładniej do Peru, aby odwiedzić swoją ukochaną ciocię Lucy. W tym celu wszyscy udają się do umieszczonego nieopodal lasu deszczowego Domu dla Emerytowanych Niedźwiedzi. To jednak dopiero początek niezwykle ekscytującej przygody, w trakcie której odkryją wiele tajemnic. Przed nimi podróż życia, która poprowadzi ich od amazońskiej dżungli aż po górskie szczyty Peru!Poza uroczym Paddingtonem, w repertuarze kin sieci Helios znajdzie się także druga odsłona epickiej sagi o władzy, intrygach i zemście – „Gladiator 2”, w reżyserii Ridley’a Scotta. Lucjusz jako dziecko był świadkiem śmierci Maximusa z rąk swojego wuja Commodusa. Teraz decyduje się walczyć w Koloseum jako gladiator, aby przeciwstawić się dwóm cesarzom, rządzącym Rzymem żelazną pięścią. Z wściekłością w sercu i z nadzieją na lepszą przyszłość Cesarstwa Lucjusz musi spojrzeć w przeszłość, aby znaleźć siłę i honor, by zwrócić chwałę Rzymu jego ludowi.Wielbiciele świątecznego klimatu powinni zarezerwować sobie czas na seans filmu „Listy do M. Pożegnania i powroty”. Mel rozwija własną mikołajową firmę, lecz nie bez kłopotów. Karina i Szczepan pragną spędzić spokojne Święta, jednak dołączają do nich niespodziewani goście. Synek Mikołaja, Ignaś rusza w pościg za utraconym prezentem i duchem Świąt… W obsadzie znalazła się plejada gwiazd, takich jak: Tomasz Karolak, Agnieszka Dygant czy Piotr Adamczyk, jak również powracający po latach do serii Maciej Stuhr oraz Roma Gąsiorowska.Helios poleca także świąteczną komedię „Czerwona jedynka”, w której Święty Mikołaj niespodziewanie znika z Bieguna Północnego. Miejscowy szef ochrony, agent E.L.F. rozpoczyna poszukiwania, jednak musi zaangażować do nich doświadczonego tropiciela. Ten drugi cieszy się jednak złą sławą łowcy nagród, a ich współpraca nie należy do najłatwiejszych… Tradycyjnie, poza regularnym repertuarem sieć zaprasza kinomanów na liczne projekty specjalne. W niedzielę, 17 listopada, o godz. 10:30, w kinach Helios zagoszczą Filmowe Poranki z konkursami, a mali widzowie będą mogli zobaczyć najnowszy zestaw odcinków pozytywnej bajki „Baranek Shaun”. Na dzieci, poza porcją filmowych emocji, czekają konkursy i niespodzianki przed seansem. 18 listopada, w ramach projektu Kino Konesera, w wybranych kinach wyświetlony zostanie norweski dramat „Armand”, w którym drobny szkolny incydent między dwoma chłopcami rozpala konflikt między rodzicami i nauczycielami. Dochodzi do eskalacji problemu, gdzie prawda miesza się z kłamstwem...ss 21 listopada, widzowie cyklu Kultura Dostępna będą mogli natomiast obejrzeć polski film „Idź pod prąd” przedstawiający historię zespołu KSU, który przez dekady tworzył muzykę wyrażającą bunt i niezależność. Druga połowa lat 70. XX wieku. Kilku nastolatków z Ustrzyk Dolnych, na czele z charyzmatycznym i niezdyscyplinowanym uczniem ustrzyckiej zawodówki, Siczką, postanowiło zostać punkami i grać punk rocka.Bilety na jesienne seanse dostępne są w kasach kin Helios, w aplikacji mobilnej oraz na stronie www.helios.pl. Dokonując zakupu wcześniej, można wybrać najlepsze miejsca, a  także zaoszczędzić w ramach unikalnej oferty „Wcześniej kupujesz, więcej zyskujesz”. Data rozpoczęcia wydarzenia: 15.11.2024
"A może byście tak najmilsi wpadli na JAZZ do Tomaszowa"? "A może byście tak najmilsi wpadli na JAZZ do Tomaszowa"? Zapraszamy na pierwszy koncert z cyklu JESIEŃ NAD VOLBÓRKĄ, który odbędzie się w piątek 22.11.2024 roku o godz. 19:00 w Galerii Sztuki Arkady w Tomaszów Mazowiecki.Horntet to kwintet jazzowy, demokratyczny kolektyw złożony z pięciu wyróżniających się i jednych z najbardziej obiecujących polskich muzyków jazzowych młodego pokolenia.Nominowani do nagrody Fryderyk 2024, zwycięzcy niemal wszystkich konkursów jazzowych w Polsce (m.in. Jazz nad Odrą 2023), zdobywcy 2 miejsca na prestiżowym European YoungArtists’ Jazz Award w Burghausen 2024, wielokrotnie doceniani przez krytyków i dziennikarzy muzycznych w kraju i zagranicą. Począwszy od roku 2019 i założenia zespołu z inicjatywy pianisty Bartłomieja Leśniaka, muzycy stale pracowali nad swoim własnym,wspólnym, rozpoznawalnym stylem opartym o autorskie kompozycje, będące mieszanką mainstreamu, muzyki free, ale też współczesnej muzyki klasycznej z zachowaniem słowiańskiego mianownika, będącego kontynuacją stylu określanego jako Polish Jazz. W 2023 zespół pewny kierunku, który obrał, wydał swój debiutancki album pt. „Horntet”.Skład zespołu:● Szymon Ziółkowski - saksofon altowy i sopranowy● Robert Wypasek - saksofon tenorowy i sopranowy● Bartłomiej Leśniak - fortepian● Mikołaj Sikora - kontrabas● Piotr Przewoźniak - perkusjaBilety:przedsprzedaż 45 plnw dniu koncertu 60 plnKarnet na trzy koncerty w ramach "Jesień nad Volbórką" - 100 pln.Informacje: 690 904 690Zapraszamy 1 Data rozpoczęcia wydarzenia: 22.11.2024
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Reklama
Wasze komentarze
Autor komentarza: NDWTreść komentarza: W Ujeździe trwa wojna od 2010 roku, kiedy to obecny Pan Burmistrz został radnym, obecnie Pan Burmistrz jest beneficjentem działań rozpoczętych przez Panów Wójtow Korzeniowskiego i Goździka za kadencji, których do Gminy Ujazd zawitały takie firmy jak Kreisel, Eurobox, Euroglas i jeszcze kilka mniejszych. Czas pokaże w jakim stanie Pan Pawlak zostawi Gminę Ujazd, a ten moment zbliża się bardzo szybko.Źródło komentarza: A w Ujeździe wojna trwa nieprzerwanieAutor komentarza: hipokrytaTreść komentarza: Warto zweryfikować ile czasu w dn.24 grudnia br. p.Domański będzie siedział w pracy.Źródło komentarza: Domański o wolnej Wigilii: złe rozwiązanie; dla gospodarki to koszt ok. 4 mld złAutor komentarza: bejcTreść komentarza: Kiedyś molestowała nas swoimi złotymi myślami" kiki" a teraz ten upi "aj.upa"Źródło komentarza: Hołownia: pierwszego dnia prezydentury zwołałbym RBN i powołał Radę GospodarcząAutor komentarza: P O TTreść komentarza: Koniec świata, najwiekszy hejter ,podrzgacz w gminie Ujazd oskarża innych w czym jest mistrzem świata;)naprawdę niesamowite;)Źródło komentarza: A w Ujeździe wojna trwa nieprzerwanieAutor komentarza: JacekTreść komentarza: Ależ jesteś Pan żałosny.Źródło komentarza: Hołownia: pierwszego dnia prezydentury zwołałbym RBN i powołał Radę GospodarcząAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Wkur.... mnie to, w jaki sposób ten były redaktorzyna i prezenter programów rozrywkowych w tv pcha się do tego, aby koniecznie być Prezydentem Rzeczpospolitej Polskiej. Ten w połowie Białorus!!! Już mamy: wnuczka dziadka z wehrmachtu (ryży donek), w połowie Ukraińca (Bodnar) i jeszcze nam potrzeba Białorusa oraz na szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego jakiegoś sowieta. Ameryka!!! Kur...., cud świata!!!Źródło komentarza: Hołownia: pierwszego dnia prezydentury zwołałbym RBN i powołał Radę Gospodarczą
Reklama
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama