Diagnostyka i regeneracja elektrycznych przekładni kierowniczych
Wspomaganie kierownicy już dawno przestało być luksusowym dodatkiem, a stało się elementem niezbędnym do bezpiecznego prowadzenia samochodu. Po stosunkowo niezawodnych i niezbyt skomplikowanych systemach hydraulicznych, w nowoczesnych samochodach coraz częściej pojawiają się elektryczne przekładnie kierownicze. Mimo szeregu przekonujących zalet, te układy mają również istotne wady. Główną wadą jest to, że przekładnie z elektrycznie wspomaganym układem kierowniczym są trudne w naprawie. Nie wszystkie warsztaty są w stanie wykonać ją tak samo dobrze jak STS.Parts - https://sts.parts/pl.
Zalety elektrycznych mechanizmów kierowniczych
Elektryczne wspomaganie kierownicy można uznać za krok naprzód w porównaniu zarówno z systemami hydraulicznymi, jak i elektrohydraulicznymi. Ich główne zalety to:
- Kompaktowość: Elektryczne przekładnie kierownicze mają mniej zewnętrznych komponentów niż hydrauliczne, dzięki czemu lepiej mieszczą się pod maską współczesnych samochodów.
- Ekonomiczność: Silnik elektrycznego wspomagania pracuje tylko podczas skręcania kierownicy, podczas jazdy na wprost nie zużywa energii silnika.
- Integracja: Elektronika przekładni elektrycznej jest podłączona przez magistralę CAN do innych systemów samochodu, dzięki czemu może przesyłać i odbierać informacje dla precyzyjniejszego sterowania oraz funkcjonowania systemów wspomagania kierowcy (autopilota, kontroli pasa ruchu itp.).
- Informatywność: Dzięki wykorzystaniu informacji z czujników, elektryczne wspomaganie kierownicy jest w stanie zapewnić precyzyjne sprzężenie zwrotne. Zmniejsza wysiłek, aby pomóc kierowcy przy dużych prędkościach i odwrotnie, zwiększa go podczas powolnej jazdy i parkowania.
Wszystko to sprawia, że elektryczne przekładnie kierownicze stają się niezbędnymi elementami w zaawansowanych pojazdach.
Główne problemy i przyczyny naprawy elektrycznego wspomagania kierownicy
Przekładnia kierownicza z elektrycznym wspomaganiem składa się z następujących części:
- obudowa;
- drążek;
- wał kierownicy (pierwotny);
- czujnik kąta skrętu kierownicy (umieszczony na wale);
- silnik elektryczny.
Silnik, podobnie jak wał, jest połączony z zębami drążka przekładni i pomaga w skręcaniu kół, otrzymując informacje zarówno z czujnika kąta, jak i innych systemów samochodu: czujnika prędkości i ABS.
Usterki elektrycznego wspomagania kierownicy można podzielić na dwa typy:
- Elektroniczne
- Mechaniczne
Najczęściej problemy z elektroniką są związane z utratą szczelności i w konsekwencji przedostawaniem się wilgoci do środka. Wynika to z faktu, że elektryczne wspomaganie i jego moduł sterujący w większości samochodów znajdują się w dolnej części zawieszenia, w pobliżu silnika.
Wilgoć szkodzi wszystkim bez wyjątku komponentom przekładni kierowniczej: powoduje korozję uzwojenia silnika elektrycznego wspomagania, czujnika kąta skrętu kierownicy, a także metalowych części: drążka i łożysk. Woda może powodować zwarcia w płytkach elektronicznych, co prowadzi do błędów w pracy sprzętu i jego awarii.
Problemy mechaniczne to zwykle konsekwencje agresywnego stylu jazdy, który powoduje nadmierne obciążenia mechanizmu kierowniczego. Ponadto, mechaniczne uszkodzenia obudowy przekładni kierowniczej i modułu sterującego tym zespołem mogą również prowadzić do konsekwencji opisanych w poprzednim punkcie.
Objawy awarii przekładni kierowniczych z EPS (Electric Power Steering)
W przypadku awarii elektrycznej przekładni kierowniczej na zestawie wskaźników pojawi się symbol kierownicy: pomarańczowy lub czerwony, a także napisy na wyświetlaczu komputera pokładowego. Pomarańczowy (żółty) piktogram to ostrzeżenie o nieprawidłowym działaniu zespołu. Zwykle towarzyszy mu wskaźnik Check Engine i błędy z grupy wspomagania układu kierowniczego.
Czerwona kierownica pojawia się, gdy mechanizm kierowniczy jest już poważnie uszkodzony i często towarzyszy mu całkowite wyłączenie. Kierownica staje się "drewniana", trudno ją obrócić, szczególnie w miejscu. Obie te sytuacje można nazwać końcowymi. Zazwyczaj poprzedzają je takie oznaki jak:
- obce stuki podczas skręcania lub przejeżdżania nierówności;
- hałas w układzie kierowniczym;
- mimowolne szarpanie kierownicy;
- trudności w kierowaniu.
Chociaż czasami mogą być one objawami awarii innych systemów, to co najmniej powód, aby udać się do stacji obsługi technicznej.
Gdzie zwrócić się w celu naprawy elektrycznych mechanizmów kierowniczych
Przekładnia kierownicza z elektrycznym wspomaganiem to skomplikowany zespół, którego regeneracja wymaga doświadczenia i wiedzy zarówno w mechanice, jak i elektronice. Dlatego w przypadku problemów z nią warto zwrócić się do profesjonalistów - do firmy STS.Parts.
STS.Parts od wielu lat zajmuje się specjalistyczną naprawą elektrycznych przekładni kierowniczych - https://sts.parts/pl/services/steering-racks-eps, posiada specjalistyczny sprzęt i wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
Diagnostyka i naprawa są przeprowadzane na sprzęcie własnej produkcji. Mimo minimalnego czasu wykonania - od 6 godzin - proces obejmuje wszystkie niezbędne procedury:
- demontaż i defektacja wszystkich komponentów;
- czyszczenie części z korozji;
- wymiana w razie potrzeby modułu sterującego na regenerowany z zastosowaniem elementów własnej konstrukcji;
- sprawdzenie naprawionego zespołu na specjalnym stanowisku.
W rezultacie klient otrzymuje zespół, który w niczym nie ustępuje nowemu, płacąc przy tym znacznie mniej. Na wszystkie regenerowane zespoły, wykonane prace i zastosowane części STS.Parts udziela gwarancji pół roku plus jedną naprawę.
Napisz komentarz
Komentarze