Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 2 kwietnia 2025 09:03
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama

Diagnostyka, naprawa i regeneracja elektrycznych przekładni kierowniczych

Poznaj szczegóły diagnostyki, naprawy i regeneracji elektrycznych przekładni kierowniczych. Dowiedz się o zaletach, problemach i procesie serwisowania.

Diagnostyka i regeneracja elektrycznych przekładni kierowniczych

Wspomaganie kierownicy już dawno przestało być luksusowym dodatkiem, a stało się elementem niezbędnym do bezpiecznego prowadzenia samochodu. Po stosunkowo niezawodnych i niezbyt skomplikowanych systemach hydraulicznych, w nowoczesnych samochodach coraz częściej pojawiają się elektryczne przekładnie kierownicze. Mimo szeregu przekonujących zalet, te układy mają również istotne wady. Główną wadą jest to, że przekładnie z elektrycznie wspomaganym układem kierowniczym są trudne w naprawie. Nie wszystkie warsztaty są w stanie wykonać ją tak samo dobrze jak STS.Parts - https://sts.parts/pl.

Reklama

Zalety elektrycznych mechanizmów kierowniczych

Elektryczne wspomaganie kierownicy można uznać za krok naprzód w porównaniu zarówno z systemami hydraulicznymi, jak i elektrohydraulicznymi. Ich główne zalety to:

  • Kompaktowość: Elektryczne przekładnie kierownicze mają mniej zewnętrznych komponentów niż hydrauliczne, dzięki czemu lepiej mieszczą się pod maską współczesnych samochodów.
  • Ekonomiczność: Silnik elektrycznego wspomagania pracuje tylko podczas skręcania kierownicy, podczas jazdy na wprost nie zużywa energii silnika.
  • Integracja: Elektronika przekładni elektrycznej jest podłączona przez magistralę CAN do innych systemów samochodu, dzięki czemu może przesyłać i odbierać informacje dla precyzyjniejszego sterowania oraz funkcjonowania systemów wspomagania kierowcy (autopilota, kontroli pasa ruchu itp.).
  • Informatywność: Dzięki wykorzystaniu informacji z czujników, elektryczne wspomaganie kierownicy jest w stanie zapewnić precyzyjne sprzężenie zwrotne. Zmniejsza wysiłek, aby pomóc kierowcy przy dużych prędkościach i odwrotnie, zwiększa go podczas powolnej jazdy i parkowania.

Wszystko to sprawia, że elektryczne przekładnie kierownicze stają się niezbędnymi elementami w zaawansowanych pojazdach.

Główne problemy i przyczyny naprawy elektrycznego wspomagania kierownicy

Przekładnia kierownicza z elektrycznym wspomaganiem składa się z następujących części:

  • obudowa;
  • drążek;
  • wał kierownicy (pierwotny);
  • czujnik kąta skrętu kierownicy (umieszczony na wale);
  • silnik elektryczny.

Silnik, podobnie jak wał, jest połączony z zębami drążka przekładni i pomaga w skręcaniu kół, otrzymując informacje zarówno z czujnika kąta, jak i innych systemów samochodu: czujnika prędkości i ABS.

Usterki elektrycznego wspomagania kierownicy można podzielić na dwa typy:

  1. Elektroniczne
  2. Mechaniczne

Najczęściej problemy z elektroniką są związane z utratą szczelności i w konsekwencji przedostawaniem się wilgoci do środka. Wynika to z faktu, że elektryczne wspomaganie i jego moduł sterujący w większości samochodów znajdują się w dolnej części zawieszenia, w pobliżu silnika.

Wilgoć szkodzi wszystkim bez wyjątku komponentom przekładni kierowniczej: powoduje korozję uzwojenia silnika elektrycznego wspomagania, czujnika kąta skrętu kierownicy, a także metalowych części: drążka i łożysk. Woda może powodować zwarcia w płytkach elektronicznych, co prowadzi do błędów w pracy sprzętu i jego awarii.

Problemy mechaniczne to zwykle konsekwencje agresywnego stylu jazdy, który powoduje nadmierne obciążenia mechanizmu kierowniczego. Ponadto, mechaniczne uszkodzenia obudowy przekładni kierowniczej i modułu sterującego tym zespołem mogą również prowadzić do konsekwencji opisanych w poprzednim punkcie.

Objawy awarii przekładni kierowniczych z EPS (Electric Power Steering)

W przypadku awarii elektrycznej przekładni kierowniczej na zestawie wskaźników pojawi się symbol kierownicy: pomarańczowy lub czerwony, a także napisy na wyświetlaczu komputera pokładowego. Pomarańczowy (żółty) piktogram to ostrzeżenie o nieprawidłowym działaniu zespołu. Zwykle towarzyszy mu wskaźnik Check Engine i błędy z grupy wspomagania układu kierowniczego.

Czerwona kierownica pojawia się, gdy mechanizm kierowniczy jest już poważnie uszkodzony i często towarzyszy mu całkowite wyłączenie. Kierownica staje się "drewniana", trudno ją obrócić, szczególnie w miejscu. Obie te sytuacje można nazwać końcowymi. Zazwyczaj poprzedzają je takie oznaki jak:

  • obce stuki podczas skręcania lub przejeżdżania nierówności;
  • hałas w układzie kierowniczym;
  • mimowolne szarpanie kierownicy;
  • trudności w kierowaniu.

Chociaż czasami mogą być one objawami awarii innych systemów, to co najmniej powód, aby udać się do stacji obsługi technicznej.

Gdzie zwrócić się w celu naprawy elektrycznych mechanizmów kierowniczych

Przekładnia kierownicza z elektrycznym wspomaganiem to skomplikowany zespół, którego regeneracja wymaga doświadczenia i wiedzy zarówno w mechanice, jak i elektronice. Dlatego w przypadku problemów z nią warto zwrócić się do profesjonalistów - do firmy STS.Parts.

STS.Parts od wielu lat zajmuje się specjalistyczną naprawą elektrycznych przekładni kierowniczych - https://sts.parts/pl/services/steering-racks-eps, posiada specjalistyczny sprzęt i wysoko wykwalifikowanych specjalistów.

Diagnostyka i naprawa są przeprowadzane na sprzęcie własnej produkcji. Mimo minimalnego czasu wykonania - od 6 godzin - proces obejmuje wszystkie niezbędne procedury:

  • demontaż i defektacja wszystkich komponentów;
  • czyszczenie części z korozji;
  • wymiana w razie potrzeby modułu sterującego na regenerowany z zastosowaniem elementów własnej konstrukcji;
  • sprawdzenie naprawionego zespołu na specjalnym stanowisku.

W rezultacie klient otrzymuje zespół, który w niczym nie ustępuje nowemu, płacąc przy tym znacznie mniej. Na wszystkie regenerowane zespoły, wykonane prace i zastosowane części STS.Parts udziela gwarancji pół roku plus jedną naprawę.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Opinie

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 7°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1024 hPa
Wiatr: 18 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama