Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 5 listopada 2024 05:20
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

Alkoproblemy również abstynentów

80 proc. dorosłych Polaków pije alkohol, a 3,3 proc. jest od niego uzależnionych. Powszechnie sądzi się, że problemy wynikające z nadużywania alkoholu dotyczą jedynie tej stosunkowo niewielkiej (uzależnionej) grupy osób oraz ewentualnie ich rodzin. Bardzo często również, utożsamia się osoby uzależnione z osobami z tzw. marginesu społecznego i na margines ten spycha problemy alkoholowe. Tymczasem, nietrzeźwość dotyczy pośrednio lub bezpośrednio wszystkich członków danej społeczności lokalnej. To dlatego tzw. polski system rozwiązywania problemów alkoholowych opiera się w dużej mierze na działaniach planowanych i realizowanych na poziomie gminy.

              

Obowiązki – pieniądze – rezultaty

 

Oczekujemy, by lokalne władze dobrze zarządzały politykami publicznymi, a problemy społeczności lokalnej rozwiązywały efektywnie i na bieżąco. Ważne jest również, żeby inwestowane siły i środki były adekwatne do efektów. Efektywność ta powinna być również istotna dla osób odpowiedzialnych za profilaktykę oraz rozwiązywanie problemów alkoholowych. To dlatego polityka prowadzona w tym zakresie musi opierać się na rzeczywistych potrzebach i problemach mieszkańców, jak również rzetelnej wiedzy merytorycznej osób ją realizujących.

 

Zgodnie z tzw. polskim systemem rozwiązywania problemów alkoholowych, zadania dotyczące  profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych realizowane są na trzech poziomach: centralnym, wojewódzkim oraz gminnym. Jednak to samorządy gminne odgrywają kluczową rolę w tym zakresie. Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych (obowiązkowych) gmin – mówi o tym ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

 

Zadania te obejmują w szczególności:

  • zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
  • udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
  • prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych,
  • wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
  • podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,
  • wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

 

Realizacja powyższych zadań prowadzona jest w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych uchwalanego corocznie przez radę gminy. Wójtowie (ew. burmistrzowie, prezydenci miast) powołują natomiast gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych, które w szczególności inicjują działania w powyżej opisanym zakresie. Ustawodawca przekazując samorządom gminnym ww. obowiązki zadbał o odrębne środki finansowe na ich realizację. W myśl art. 182 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:Dochody z opłat za zezwolenia wydane na podstawie art. 18 lub art. 181 oraz dochody z opłat określonych w art. 111 wykorzystywane będą na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz Gminnych Programów, o których mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, i nie mogą być przeznaczane na inne cele”. To oznacza, że każdy samorząd ma solidne zasoby umożliwiające efektywne działania w tym zakresie.

 

Wiele do poprawy

 

Niestety, nie wszędzie zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych realizowane są rzetelnie i efektywnie. Wskazuje na to m.in. „Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011 – 2015”. Jednym z problemów, który został w nim zdefiniowany, jest: „pogarszająca się jakość działań podejmowanych przez gminy w ramach gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz wydatkowanie środków z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych na zadania niezwiązane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych”. Za cel strategiczny Programu uznana została natomiast „poprawa jakości działań podejmowanych przez gminy w ramach gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz ograniczenie wydatkowania środków finansowych na zadania niezwiązane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych”.  Nakreśla to wagę problemu, a także wskazuje na konieczność zaangażowania różnych gremiów w tym (a może przede wszystkim) samych przedstawicieli społeczności lokalnych we wpływ na kształtowanie polityki w tym zakresie. Szczególnie, że w samym Programie wymienione są następujące przyczyny pogarszającej się jakości działań z zakresu rozwiązywania problemów alkoholowych:

 

  • brak wiedzy radnych w zakresie skutecznych strategii rozwiązywania problemów alkoholowych,
  • naciski ze strony lokalnych decydentów w sprawie ujmowania w gminnych programach zadań niezwiązanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i przewidzianych do realizacji przez gminę w ramach innych ustaw niż ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
  • brak wystarczającego przygotowania członków gminnej komisji, które powinno uwzględniać interdyscyplinarną wiedzę z zakresu budowania gminnych programów.

               

Te obserwacje świadczą o tym, że problem pogarszającej się jakości realizacji działań leży przede wszystkim po stronie braku wiedzy oraz odpowiednich kompetencji, niedookreśleniu faktycznej hierarchii problemów, niewyznaczaniu priorytetów oraz niesprawdzaniu efektów podejmowanych działań. Najbardziej rażącą kwestią pozostaje niedocenianie wagi problemów związanych z używaniem alkoholu oraz skutków tego zjawiska.

 

Nie ulega wątpliwości, że w kwestii lokalnych działań na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, wiele pozostaje jeszcze do poprawy W tym procesie istotną rolę odgrywają mieszkańcy, którzy mają prawo kontrolować działania władz.

 

Warto zauważyć, że akty prawne, opracowania naukowe czy infrastruktura techniczna będą bezużyteczne, bez świadomości, że problemy alkoholowe dotyczą każdego z mieszkańców danej społeczności. Nietrzeźwość na drogach, nietrzeźwość w miejscach publicznych, w tym naruszenia prawa przez osoby będące pod wpływem alkoholu, picie alkoholu przez dzieci i młodzież, zaburzenia życia rodzinnego i związana z nimi przemoc, szkody zdrowotne, nietrzeźwość w środowisku pracy i wiele innych strat społecznych i ekonomicznych oddziałuje na każdego z członków żyjącego w danej społeczności. Z tego powodu należy uznać wysoką pozycje tego rodzaju problemów w hierarchii wszystkich problemów dotykających daną społeczność lokalną.

 

Tekst został opracowany na podstawie wypowiedzi Agnieszki Czerkawskiej, eksperta do spraw przeciwdziałania problemom alkoholowym.

 

Sieć Obywatelska – Watchdog Polska, www.siecobywatelska.pl, od 2011 roku  prowadzi monitoring funduszu korkowego. Obecnie trwa rekrutacja do kolejnej edycji.

 

Wejdź na www.siecobywatelska.pl i wypełnij formularz zgłoszeniowy!

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
. . . 29.10.2013 21:23
„Pogarszające się wydatkowanie środków z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych na zadania niezwiązane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych”. A co tam alkoholicy ... Najważniejsze, że premię będzie z czego wypłacić !!!

Reklama
Polecane
Podsumowanie XXVII Kwesty pn. „Ratujmy groby zasłużonych Tomaszowian”Przemysłowcy oskarżeni o niesłychane przestępstwoSkonsultuj komunikację miejskąSpotkanie z prof. Jerzym Bralczykiem w MBPUtrudnienia w ruchu 11 listopadaNisze w kolumbarium dostępne do rezerwacjiŁódzkie/ W okresie Wszystkich Świętych 14 wypadków; nie było ofiar śmiertelnychPolicja: od czwartku doszło do 161 wypadków drogowych; zginęło 11 osóbListopadowe atrakcje w Tomaszowie MazowieckimJak wybrać odpowiednie łóżko do sypialni? Oto podpowiedźW gabinetach stomatologicznych jest coraz drożejKlasyk dla Legii
Reklama
Regionalny Turniej Kół Gospodyń Wiejskich i Miejskich Regionalny Turniej Kół Gospodyń Wiejskich i Miejskich Powiatowe Centrum Animacji Społecznej po raz kolejny organizuje Regionalny Turniej Kół Gospodyń Wiejskich i Miejskich.  Będzie to już 8. edycja tego wydarzenia. Turniej skierowany jest do kół gospodyń z terenu województwa łódzkiego. Zmierzą się one w 6 konkurencjach: edukacyjnej, kulinarnej, artystycznej, sprawnościowej, modowej i teście wiedzy dotyczącym bezpieczeństwa na wsi.Tematem tegorocznej edycji jest PRL. Przedmiotem współzawodnictwa kulinarnego będzie deser. Scenka w konkurencji artystycznej będzie nawiązywała do Wszechobecnych w tamtych czasach kolejek, natomiast w edukacyjnej należy przygotować prezentację o latach 80-tych, ukrytych we wspomnieniach. Konkurencja sprawnościowa do końca pozostaje tajemnicą, natomiast pytania z wiedzy o bezpieczeństwie na wsi przygotuje KRUS. Bardzo widowiskowo natomiast zapowiada się konkurencja modowa, do której uczestnicy mają przygotować strój inspirowany modą z okresu PRL. Będą one prezentowane na wybiegu.Ponadto zapraszamy do obejrzenia wystawy, nawiązującej do PRL-u. Będzie można zobaczyć stare sprzęty elektroniczne, odzież, artykuły gospodarstwa domowego, prasę i inne eksponaty, związane z tym okresem. Nad całością imprezy czuwać będzie jury złożone z ekspertów z danych dziedzin.Na zwycięzców poszczególnych konkurencji, a także Grand Prix turnieju, czekają wspaniałe nagrody.Gwiazdą wieczoru będzie Paweł Stasiak w repertuarze Papa Dance, a na zakończenie odbędzie się zabawa taneczna z MR. SEBII. Turniej odbędzie się 9 listopada o godz. 15.00 w PCAS-ie przy ul. Farbiarskiej 20/24.Data rozpoczęcia wydarzenia: 09.11.2024
XIX Tomaszowski Bieg Niepodległości XIX Tomaszowski Bieg Niepodległości Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim zaprasza dzieci, młodzież i dorosłych do udziału w 19. edycji Tomaszowskiego Biegu Niepodległości, który odbędzie się 11 listopada. Mieszkańcy naszego miasta i powiatu będą mogli w ten niestandardowy sposób uczcić rocznicę odzyskania przez Polskę suwerenności. Start uczestników biegu planowany jest na godz. 13 z pl. T. Kościuszki, po zakończeniu oficjalnych uroczystości patriotyczno-religijnych z okazji 106. rocznicy odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Wydarzenie przeznaczone jest zarówno dla grup zorganizowanych (ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, stowarzyszeń, organizacji, firm itd.), jak również dla uczestników indywidualnych. Osoby, które nie ukończyły 13 lat, mogą uczestniczyć w biegu wyłącznie pod opieką osoby pełnoletniej. Niepełnoletni mogą zostać zgłoszeni do biegu przez rodzica lub opiekuna prawnego.ZgłoszeniaBieg ma charakter rekreacyjny, do pokonania będzie trasa o długości ok. 1500 m. Zbiórka i weryfikacja zgłoszonych biegaczy odbędzie się w godz. 12-12.45 (domki na płycie pl. Kościuszki). Zgłoszenia na formularzach, których wzór znajduje się pod tekstem w załącznikach (tam też dostępny jest szczegółowy regulamin XIX Tomaszowskiego Biegu Niepodległości), w przypadku grup zorganizowanych przyjmowane będą do 6 listopada br. Uczestnicy indywidualni mogą zgłaszać się również w dniu biegu. Wypełniony formularz wraz z dołączonym do niego oświadczeniem należy dostarczyć do Biura Biegu mieszczącego się w Miejskim Centrum Kultury przy pl. Kościuszki 18. Rejestracji można także dokonać poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego online, dostępnego pod linkiem: https://cutt.ly/TeDo09HZAby podkreślić uroczysty i patriotyczny charakter biegu, organizatorzy proszą uczestników o założenie białych lub czerwonych koszulek, czapek lub innych elementów wierzchniej garderoby w tych barwach. W związku z organizacją XIX Tomaszowskiego Biegu Niepodległości oraz koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa jego uczestnikom 11 listopada między godz. 12.45 a 14 wystąpią utrudnienia w ruchu kołowym w obrębie pl. T. Kościuszki oraz w al. Piłsudskiego na odcinku od pl. Kościuszki do ul. Legionów (w obu kierunkach). Prosimy kierowców o wyrozumiałość i przyłączenie się do wspólnych obchodów Narodowego Święta Niepodległości.  Data rozpoczęcia wydarzenia: 11.11.2024
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama