W Tomaszowie Mazowieckim zbudowano w ostatnich latach szereg ciągów rowerowych lub pieszo rowerowych. Niestety wiele z nich wykorzystywanych jest do parkowania samochodów. Przykładami mogą tu być ulica Podleśna i przede wszystkim ulica Legionów. Pojazdy uniemożliwiają swobodne przejście pieszym czy przejechanie rowerem. Zdarza się, że piesi i rowerzyści muszą zejść na jezdnię, by ominąć stojący na chodniku pojazd. Jest tylko jedna metoda na pozbawionych wyobraźni kierowców. Tą metodą jest mandat. Powstaje pytanie ile razy tomaszowscy funkcjonariusze interweniowali w takich wykroczeniach na przykład w ciągu roku? Ile wręczono mandatów? Ile razy kierowcy zostali pouczeni
Na nasze pytania w tym temacie odpowiedział Oficer Prasowy Komendy Powiatowej Policji w Tomaszowie Mazowieckim asp. sztab. Grzegorz Stasiak - Tak szczegółowych danych statystycznych tj. w odniesieniu konkretnie do ciągów dróg rowerowych lub pieszo-rowerowych a co za tym idzie również statystyk odnoszących się do zastosowanych sankcji nie posiadamy. Dysponujemy natomiast danymi w zakresie wszystkich naruszeń zdefiniowanych w Ustawie Prawa o Ruchu Drogowym w Dziele II, Rozdziale 5, Oddziale 2 dot. porządku i bezpieczeństwa ruchu na drodze oraz znaków drogowych dot. zatrzymania i postoju. Z wymienionych danych statystycznych wynika, iż we wskazanym okresie ujawniono następującą liczbę wykroczeń w tym zakresie - 2019 rok – 377, 2020 rok – 618, 2021 rok – 807, 2022 rok – 301, do 30.09.2023 roku – 132.
Okazuje się, że średnio Policjanci tomaszowscy interweniują w podobnych sprawach 1-2 razy dziennie. To nie jest zbyt dobry wynik, zważywszy, że najczęściej w miejscach niedozwolonych parkuje po kilka samochodów równocześnie. Na ulicy Legionów można podejmować co najmniej kilkanaście interwencji dziennie. Trzeba tylko chcieć.
Być może jednak problemem jest niewłaściwe oznakowanie ciągów pieszych i rowerowych? Czy w związku z niskim poziomem wiedzy kierowców z zakresu Prawa o Ruchu Drogowym nie byłoby zasadne dodatkowe oznakowanie wspomnianych ciągów za pomocą oznakowania pionowego w postaci znaku B-36? Czy wnioski w takiej sprawie KPP Tomaszów składała na przykład do Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Staroście Tomaszowskim?
- Dodatkowe oznakowanie nadmienionych ciągów byłoby wskazane w newralgicznych przypadkach ( tj. tam gdzie bezpośrednio wpłynęło by to na poprawę bezpieczeństwa). Ustawienie takiego oznakowania pozostaje w gestii zarządcy drogi. Warto nadmienić, iż wiedzą podstawową każdego kierowcy jest ta, że na wszystkich kategoriach dróg rowerowych i pieszo rowerowych obowiązuje zakaz zatrzymywania i postoju pojazdów - informuje asp. sztab. Grzegorz Stasiak
Oficer Prasowy Komendy Powiatowej Policji w Tomaszowie Mazowieckim dodaje też, że nie istnieje wymóg umieszczania dodatkowego oznakowania, który by o tym informował, a wiedza kierowców w tym zakresie weryfikowana jest podczas egzaminów teoretycznych i praktycznych w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego. - Można wnioskować na tej podstawie, że naruszenie przez kierowcę tych przepisów wiąże się raczej z lekceważącym podejściem do obowiązującej normy prawnej oraz brakiem empatii do innych uczestników ruchu drogowego niż brakiem wiedzy w tym zakresie - podsumowuje.
Napisz komentarz
Komentarze