Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 01:01
Reklama
Reklama

JAZZ nowoczesny. Próba charakterystyki

Kiedyś poważni muzycy i ludzie muzykalni gardzili wszelkiego rodzaju lekką muzyką, uważając ją za parodię muzyki niegodną głębszego zainteresowania. To też w ukryciu zachwycali się celniejszemi utworami muzyki lekkiej, wstydząc się przyznać do tak ״spaczonego“ gustu. W tem stanowisku było dużo racji przede wszystkiem dlatego, że dawniejsza muzyka lekka rzeczywiście rzadko kiedy przedstawiała sobą istotne walory artystyczne.

Nieliczni tylko kompozytorzy tzw. muzyki lekkiej potrafili się wybić i zająć swego rodzaju stanowisko. Wymienić muszę przede wszystkiem Offenbacha, jako kompozytora niedościgłych operetek, i Johanna Straussa, jako kompozytora nieśmiertelnych walców wiedeńskich. Dziś jednak czasy o tyle się zmieniły, że granica, dzieląca muzykę poważną od lekkiej, zaczęła się powoli zatracać, ponieważ nowe kierunki, które zapanowały w muzyce, wyraźnie odchyliły się od tej przesadnej głębi i egzaltacji uczuciowej, jaka wszechwładnie zapanowała zwłaszcza w okresie romantycznym, z drugiej zaś strony muzyka lekka otrzymała świeży powiew pod postacią tzw. jazzu, który w krótkim stosunkowo czasie bezapelacyjnie zapanował w sferze muzyki tanecznej, wprowadzając liczne innowacje o wybitnie artystycznych walorach.

Jazz jest to rodzaj tworzywa muzycznego, wywodzącego się bezsprzecznie od muzyki negrów, posiada bowiem wszelkiego rodzaju perkusję, silnie wybijającą takt (zmodernizowany tam-tam murzyński), oraz rozmaite instrumenty dęte, jak saksofony, puzony, trąbki i piszczałki. Ta muzyka, na pozór barbarzyńska i dzika, szybko zaczęła się rozpowszechniać, zwłaszcza w Ameryce. Innowacje rytmiczne były tak śmiałe ciekawe, że zaczęto je wprowadzać do muzyki tanecznej, przy czem tańce murzyńskie odegrały niepoślednią rolę, wiele bowiem współczesnych tańców salonowych jest pochodzenia murzyńskiego, np. foxtrott lub charleston

Moda na element murzyńsko-jazzowy stała się tak wielka, że i niektórzy muzycy poważni zaczęli czerpać natchnie- nie z melodyki murzyńskiej. Np. słynny kompozytor czeski Dworzak przepoił swą symfonję "Z Nowego Świata“ melodyką negrów amerykańskich, współczesny zaś kompozytor angielski Delius we wszystkich prawie utworach operuje pierwiastkami murzyńskiego egzotyzmu. Dopiero jednak lata powojenne przyniosły nam jeszcze konkretniejsze zbliżenie jazzu do muzyki poważnej — i w ten sposób stał się jazz owym czynnikiem, zbliżającym do się dwa tak wrogie dotąd sobie tworzywa muzyczne, jak muzyka poważna i muzyka taneczna.

Klasycznym przykładem jazzu symfonicznego, posiada-jącego wszelkie znamiona sztuki artystycznej, jest słynna dziś ״Rhapsody in blue“ ( ״Błękitna Rapsodja") amerykańskiego kompozytora Gershwina. Powstają również obecnie opery jazzowe, np. ״Jonny spielt auf“ Krzeneka lub ״Opera za trzy grosze“ Weilla. Wszystko to wskazuje, jak silnie wciąż działa na inwencję muzyczną urok egzotyzmu jazzowego.

Pod wpływem jazzu przekształciła się przede wszystkiem muzyka taneczna i ״z muzyczki ot sobie do tańca” stała się ciekawą rytmicznie i muzycznie muzyką taneczną, doskonale akcentującą, dzięki zastosowaniu rytmicznej synkopy, wszelkie finezje rytmiczne współczesnych tańców. Synkopa jest to jakby zmącenie normalnego rytmu i przeniesienie akcentu na słabą część taktu. Dla dzisiejszej muzyki tanecznej jest ona. niemal kanonem, obowiązującym wszystkich kompozytorów tanecznych; bez synkopowania muzyka taneczna zatraca właściwą rytmikę, konieczną dla należytego oddania wszelkich odcieni rytmicznych, wprost wynikających ze współczesnej sztuki tanecznej.

Twórcą pierwszej orkiestry jazzowej stał się Amerykanin P. Whitman, który dał światu nowe dreszcze pod postacią tanecznej muzyki jazzowej. Wkrótce przeniósł się jazz do Anglii i rozpowszechnił się po całym świecie. Pisząc o muzyce jazzowej, muszę koniecznie wyszczególnić współczesne zasadnicze tańce salonowe. Dzielą się one zasadniczo na dwie grupy: 

1) grupa anglo-amerykańska i

2) grupa łacmsko-amerykańska.

Do pierwszej grupy należą wszystkie tańce współczesnej wywodzące się od dawnych ״stepów“, a więc  przede wszystkiem foxtrott (wraz ze swą powolną odmianą slow-foxem), shimmy, blues, black-bottom, charleston. Zasadniczą cechą tych tańców jest angielski ״step", swoiście zamerykanizowany przez wprowadzenie doń elementu jazzowego. Tańce te posiadają wyrazistą rytmikę, si lnie synkopowaną, przy czem strona melodyczna wykazuje wpływ murzyńskiej egzotyki. Niektóre z tych tańców przeszły już do ,historii; na dłużej tylko potrafił się utrzymać foxtrott (względnie slow-fox), który od szeregu lat zajmuje naczelne stanowisko wśród tańców współczesnych

Druga grupa, w przeciwieństwie do anglo-amerykańskiego charakteru grupy pierwszej, powstała wśród narodów Ameryki łacińskiej. Zasadniczym tańcem tej grupy stało się tango, taniec pochodzenia argentyńskiego. W tańcu tym o specyficznym akcentowaniu rytmicznym przejawiła się od pierwszej chwili zmysłowość południa, melodyka zaś argentyńska, zbliżona tematycznie do melodii hiszpańskich, znacznie odróżnia tango od wszelkiego, rodzaju anglosaskich foxów. 

W latach powojennych, wybitnie nerwowych, z coraz silniejszym wpływem jazzu murzyńskiego, opartego na nieokiełznanej dynamice rytmicznej, zaczęło się tango powoli przeżywać i ustępować miejsca nowym tańcom, zbliżonym do tanga melodyką hiszpańsko-amerykańską, ale opartym na nowej całkiem podstawie rytmicznej, powstałej bezsprzecznie pod wpływem jazzu anglo-amerykańskiego. 

I tak powstały np. kubańska ״rumba lub brazylijska ״karioka. Tańce te posiadają świetnie zarysowaną architektonikę rytmiczną, połączoną z czarem kolorytu melodycznego Ameryki łacińskiej.

Osobne miejsce wśród współczesnych tańców zajmuje walc, istniejący obecnie w dwu odmianach: jako a) walc wiedeński i b) walc angielski. Walc angielski jest nowoczesnym tańcem, opartym na trójdzielnym rytmie wciąż jeszcze nieśmiertelnego walca wiedeńskiego, przy znacznie jednak wolniejszem tempie. Melodycznie jest walc angielski zbliżony do grupy północnej, t. j, anglo-amery kańskiej, tem bardziej, że ojczyzną jego jest Anglja.

Wyżej podana charakterystyka tańców współczesnych dotyczy przede wszystkiem tańców w ich macierzystej postaci. W Europie jednak silną rolę odegrały upodobania lokalne. Jedna tylko Anglia w pełni zastosowała nowe zdobycze jazzowe, kontynent europejski natomiast zachował się przeważnie konserwatywnie Wprowadzenie do zespołu muzycznego obowiązującego dziś jazz-bandu nie znaczy jeszcze, aby wykonywane utwory taneczne były wytworem muzyki jazzowej.

Przodujące stanowisko na kontynencie europejskim pod względem ilości kompozycji tanecznych zajmują Niemcy. Jazz niemiecki mocno się odchylił od zasadnicz. podstaw muzyki jazzowej, ponieważ pozostało dlań obce umiejętne stosowanie synkopy, dzięki czemu ucierpiała rytmika kompozycji tanecznych. Przestarzałym nieco zwyczajem, uprawianym przez dawnych kompozytorów muzyki lekkiej, dbają Niemcy o pełne rozwinięcie melodii. Nie tak łatwo jednak stworzyć piękną i oryginalną melodię; to też jazz niemiecki opiera się przeważnie na dowolnych i nieartystycznych przeróbkach dawnych motywów melodycznych, przy czem rytmika, owa zasadnicza podstawa wszelkiego tańca, jest często wadliwa.

Wszystkie usterki jazzu niemieckiego jeszcze wyraźniej uwydatniają się w jazzie polskim, będącym poniekąd satelitą jazzu niemieckiego. Polski jazz przeniósł punkt ciężkości muzyki jazzowej z rytmiki na melodię, traktując synkopowaną rytmikę jako rzecz podrzędną, dbając zato o kontury melodyczne utworu, tak ״straszliwie pono zaniedbane“ w jazzie amerykańskim, a zwłaszcza angielskim.

Strona melodyczna utworów jazzowych polskich stanowczo zasługuje na szersze omówienie. Przede wszystkiem zaznaczyć trzeba, że umiejętne operowanie melodyką jest rzeczą znacznie trudniejszą, niżby się zdawało. Utwory ״niemelodyjne tak trudne na pozór, są przeciwnie, znacznie łatwiejsze dla kompozytora, bo zręczną strukturą harmoniczną i rytmiczną swego dzieła śmiało można ukryć brak szczerej inwencji melodyjnej. Aby stworzyć melodię, posiadającą istotne walory artystyczne, trzeba mieć szczery i rzetelny impuls twórczy, w przeciwnym bowiem razie powstaje dziwnie anemiczna melodia, na wskroś nieoryginalna, rodzaj nieudolnego plagiatu, opartego tematycznie na ogólnie znanych i starych motywach. 

I właśnie jazz polski odznacza się melodyką, straszliwą z punktu widzenia muzycznego, a bladość i bezpłciowość tematów może zadowolić tylko słuchaczów o bardzo niewybrednych gustach. W pierwszym rzędzie daje się tu odczuć mocno wybujały sentymentalizm, który niemiłosiernie rozpanoszył się zwłaszcza w polskich tangach. Sentymentalizm zawsze był i będzie największym wrogiem wszelkiego dzieła sztuki. Sentymentalizm w muzyce to niwelacja muzyki! 

Niestety, nasi kompozytorzy taneczni zaczęli czerpać natchnienie w tej zakazanej dziedzinie pseudomuzycznej, a mianowicie ... w sentymentalnych romansach cygańsko-rosyjskich i węgierskich. Mojem zdaniem wszelkie tango winno być oparte na motywach właściwych, t. j. argentyńskich; mógłbym się jeszcze zgodzić, gdyby zabarwiono owo tango polskie lokalnym kolorytem, tzn. polską melodyką ludową. Dlaczego jednak nasi kompozytorzy jazzowi sięgają do motywów obcych, komponując ״rosyjskie lub ״węgierskie ״ tanga, pozostaje tajemnicą, którą wytłumaczyć można tylko tem, że publiczność nasza ״rozkoszuje się" smętnemi zawodzeniami spaczonych muzycznie Węgrów i dźwiękami rosyjskich bałałajek

A przecie folklor polski jest tak daleki od tej parodii muzyki! przecie polska pieśń ludowa ma w sobie tyle życia i radosnej werwy! Obawiam się, że długoletnia niewola moskiewska potrafiła nam spaczyć gusta, tak że odrzucamy melodykę polską, a zastępujemy ją obcą nam z ducha melodyką romansów cygańskich. Wyżej scharakteryzowana karykaturalna forma melodii polskiego jazzu najjaskrawiej uwydatniła się w tangach, które wybiły się w Polsce na plan pierwszy, choć na zachodzie są już one przestarzałe, w Anglii zaś zupełnie wyszły już z mody W jazzie angielskim, będącym obok jazzu amerykańskiego kwintesencją muzyki jazzowej, bezwzględny prymat dzierży foxtrott, przy czem rolę ״wypoczynkowego", powolnego tańca odgrywa slow-fox.  W Polsce natomiast powolnym tańcem jest tango, tak że kompozycja foxtrottów sprowadź się przeważnie do szybkiego foxtrotta; slow-fox w Polsce prawie że nie istnieje.

Na zakończenie szkicu niniejszego muszę jeszcze słów kilka skreślić o stronie rytmicznej jazzu polskiego. Otóż rytmika jazzu polskiego daleka jest od nerwowej, życiem rozedrganej synkopowanej rytmiki jazzu anglo-amerykańskiego; większość nawet tang pozbawiona jest tak charakterystycznej rytmiki argentyńskiego tanga W rezultacie trudno niekiedy odróżnić tango od slow־foxa, ponieważ jeden i drugi taniec posiada powolne tempo i czterodzielny takt, rytmika zaś jest bezbarwna, ponieważ pozbawiona jest charakterystycznej synkopy, innej dla tanga, innej dla slow-foxa. Toteż najłatwiej jest rozróżniać te dwa tańce na płaszczyźnie melodycznej: melodia cygańska oznacza bezsprzecznie, że mamy tu do czynienia *z tangiem.

Reasumując powyższe, stwierdzić należy, że jazz polski, przez zaparcie się istoty muzyki tanecznej, tkwiącej w rytmie, nie wyzyskał tychże wysokich walorów artystycznych, jakiemi chlubi się jazz w Ameryce i na zachodzie Europy, ale stwierdzić można z całą pewnością, że jazz wniósł do muzyki nowe walory i, choćby wkrótce nawet miał przeminąć, ma już swą kartę w dziejach muzyki.

 

tekst pochodzi z gazety "Tomaszów - Ilustrowany Miesięcznik Społeczno-Literacki rok wydania 1936 miesiąc lipiec

Obraz Jean-Dominique POUPEL z Pixabay

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Opinie
Rząd nie dostrzega systemowej luki - a mógłby zyskać ponad miliard złotych z podatków i uchronić Polaków przed szeregiem zagrożeń. Teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci – alarmuje WEI w nowym raporcie Rząd planuje na 2025 rok rekordowy deficyt w finansach publicznych. Szukając dodatkowych źródeł i oszczędności, władze ignorują zjawisko, o którym od kilku lat alarmują eksperci – szarą strefę na rynku kasyn online. Tylko w zeszłym roku obrót na nielegalnych witrynach hazardowych oferujących kasyna online wyniósł prawie 26 mld zł, pieniądze Polaków trafiły do firm zarejestrowanych w rajach podatkowych, m.in. Curacao oraz na Malcie – podaje WEI w raporcie.Data dodania artykułu: 16.12.2024 13:47 Ruszyło głosowanie na Samochodową Premierę Roku OTOMOTO. Wybierz faworyta i wygraj 20 000 zł W ramach konkursu TYTANI OTOMOTO 2024/2025 pojawia się nowa kategoria - Samochodowa Premiera Roku OTOMOTO. To jedyna kategoria, w której zwycięzcę wybiorą fani motoryzacji w otwartym plebiscycie. Za udział w głosowaniu mogą zdobyć nagrodę w wysokości 20 tysięcy złotych. Głos można oddać do końca stycznia 2025 r. za pośrednictwem strony konkursowej w serwisie OTOMOTO News.Data dodania artykułu: 16.12.2024 13:19 Od 30 lat na straży bezpieczeństwa oszczędności Polaków 14 grudnia 1994 roku Sejm RP zdecydował o powstaniu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG) – instytucji, która stoi na straży bezpieczeństwa oszczędności Polaków. Od początku działania BFG jest gotowy, by – jeśli zajdzie taka konieczność – wypłacić klientom banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej środki do ustawowego limitu gwarancji, który od 2010 roku wynosi równowartość w złotych 100 tys. euro.Data dodania artykułu: 16.12.2024 11:54
Reklama
Reklama
Sztuka – Sport – Olimpiada Na wystawie zatytułowanej „Sztuka – Sport – Olimpiada”, prezentowane są obrazy oraz sylwetki tomaszowskich olimpijczyków którzy reprezentowali nasze miasto, a tym samym nasz kraj, na olimpijskich stadionach, w różnych dyscyplinach sportowych. Tematyka sportu została przedstawiona w malarstwie, nurcie pop artu. Na płótnach przedstawione są różne dyscypliny lekkoatletyki i nie tylko. Prezentujemy dzieła Niny Habdas (1942–2003), łódzkiej malarki i graficzki, Wiesława Garbolińskiego (1927–2014), Andrzeja Szonerta (1938–1993) i Benona Liberskiego (1926–1983). Płótna powstały w latach siedemdziesiątych XX wieku, podczas Pleneru Olimpijskiego zorganizowanego w Spale koło Tomaszowa Mazowieckiego. Prezentowane obrazy zostały przekazane w darze tomaszowskiemu Muzeum w latach 70. XX wieku przez Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi. Wystawę uzupełniają informacje o Tomaszowskich Olimpijczykach, pamiątki Stanisławy Pietruszczak z XII Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Innsbrucku (1976) oraz znaczki poczty japońskiej wydane z okazji XVIII Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Nagano (1998), podarowane Muzeum przez Pawła Abratkiewicza. Wystawa przypomina nam o pięknej tradycji umacniania więzi pomiędzy ideą sportu olimpijskiego a twórczością artystyczną, która może kształtować humanistyczne wartości sportu i kreować jego wizerunek w społeczeństwie. Zapraszamy do zwiedzania wystawy w dniach 1 sierpnia – 27 października 2024 r., w godzinach otwarcia Muzeum: od wtorku do piątku od godz. 9.00 do 16.00, w soboty i niedziele od godz. 10.00 do 16.00 (w poniedziałek nieczynne). Data rozpoczęcia wydarzenia: 01.08.2024
Helios zaprasza na Maraton Sylwestrowy  Jak co roku kino Helios zaprasza na nietuzinkowego sylwestra w filmowych klimatach. Tym razem oprócz gwiazd kina, będą nas bawić również giganci muzyki. W zależności od zestawu na który się zdecydujemy, na wielkim ekranie zobaczymy Nicole Kidman, Antonio Banderas’a, a potem jeszcze Celeste Dalla Porta i Gary’ego Oldman’a lub Robbie’go Williams’a we własnej osobie oraz Boba Dylana, zagranego przez Timothée Chalamet’aW zestawie pierwszym, na początek w doskonały nastrój wprowadzi nas ROBBIE WILLIAMS, czyli prawdziwa „sceniczna małpa”. Ten film to porywający, niebanalny portret zwykłego brytyjskiego chłopaka, który podbił świat rozrywki najpierw w zespole Take That, a potem w karierze solowej. Po przerwie na powitanie Nowego Roku, jego miejsce zajmie Timothée Chalamet, który wcielił się w rolę wielkiego Boba Dylana! Gwarantujemy, że nie zabraknie doskonałej muzyki, wspaniałych emocji, zabawy i dobrego smaku, a to wszystko w niepowtarzalnej kinowej atmosferze. swoich pasażerów do ich domu…Z kolei w zmysłowym zestawie drugim gwarantujemy zabawę w towarzystwie zniewalająco pięknych kobiet i nie mniej przystojnych mężczyzn, ich nieposkromionych żądz i romansów. Na początek Nicole Kidman w filmie „BABYGIRL”, a po przerwie na noworoczny toast, również przedpremierowo film mistrza Paolo Sorrentino, „BOGINI PARTENOPE”. Będzie energetycznie, romantycznie, ale przede wszystkim bardzo zmysłowo... Wszystko to w niepowtarzalnej kinowej atmosferzeCałość dopełni skromny sylwestrowy poczęstunek przygotowany przez Puchatek obiady na dowóz oraz lampka szampana o północy.Bilety na Sylwestrową odsłonę cyklu Nocne Maratony Filmowe dostępne są na stronie: www.helios.pl, w kasach kin Helios w całej Polsce oraz w aplikacji mobilnej. Dokonując zakupu wcześniej, można wybrać najlepsze miejsca, a także – zaoszczędzić. Do zobaczenia na nocnych seansach!Data rozpoczęcia wydarzenia: 31.12.2024
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
zachmurzenie duże

Temperatura: 3°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1002 hPa
Wiatr: 16 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama