Tomaszów Mazowiecki, dn. 18.05.2017 r.
DO: Pani Zofia Szymańska
Zastępca Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego
Urząd Miasta w Tomaszowie Mazowieckim
ul. Polskiej Organizacji Wojskowej nr 10/16
97-200 Tomaszów Mazowiecki
W/S: podjętych działań i stanu przygotowań do wdrożenia reformy edukacji w placówkach szkolnych podlegających pod Gminę – Miasto Tomaszów Mazowiecki.
D/W: Katarzyna Lubnauer
Posłanka na Sejm RP VIII kadencji z województwa łódzkiego
List Otwarty
Niniejszym zwracamy się do Pani, jako osoby odpowiedzialnej m. in. za edukację i szkolnictwo na poziomie podstawowym i gimnazjalnym na terenie miasta Tomaszowa Mazowieckiego, o ustosunkowanie się do kwestii związanych z reformą edukacji. Jako że, w naszej ocenie, reforma wprowadzana jest w zbyt szybkim tempie i jest niezgodna z oczekiwaniami dużej części społeczeństwa, wyrażamy zaniepokojenie oraz zainteresowanie sposobem i stadium przygotowania jednostek edukacyjnych podlegających pod Gminę – Miasto Tomaszów Mazowiecki.
Mając powyższe na względzie, prosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania.
1. Czy po przyjęciu nowej siatki szkół na terenie miasta Tomaszowa Mazowieckiego, która została przyjęta Uchwałą nr XLIII/377/2017 podczas XLIII sesji Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego w dniu 30 marca 2017 r. ustalono:
- jaką liczbę uczniów byłych gimnazjów (przyszłych klas 7-8) będą mogły przyjąć od września 2017 r. istniejące i nowo powstałe szkoły podstawowe?
- jaką liczbę uczniów będą mogły przyjąć poszczególne placówki będące obecnie gimnazjami, które zostały przekształcone w szkoły podstawowe?
- na jakim etapie są prace polegające na dostosowaniu placówek edukacyjnych dawnych gimnazjów do potrzeb uczniów klas 1-3, aby od 1 września 2017 r. zapewnić im bezpieczne i higieniczne warunki nauki i wychowania?
- czy placówki przystosowane do potrzeb uczniów obecnych klas gimnazjalnych, będą mogły zapewnić od dnia 1 września 2017 r. warunki umożliwiające stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla uczniów klas 1-3 objętych kształceniem specjalnym?
2. Czy były już organizowane lub będą planowane w Tomaszowie Mazowieckim, spotkania Kuratora Oświaty lub Wojewody Łódzkiego z rodzicami dzieci objętych reformą edukacji, dyrektorami placówek edukacyjnych oraz przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, dotyczące zmian planowanych przez reformę, w tym dotyczących nowego ustroju szkolnego, rozwiązań dotyczących ochrony miejsc pracy dla nauczycieli, kadry kierowniczej placówek szkolnych oraz egzaminów ósmoklasistów? (od początku września 2016 roku do końca grudnia 2016 r. w całej Polsce odbyły się ogółem 1462 takie spotkania);
3. Z posiadanych przez nas informacji wynika, iż w dniu 25 marca 2017 r. odbyło się spotkanie z Minister Edukacji Narodowej Anną Zalewską, na którym była Pani obecna. Czy podczas tego spotkania zostały przedstawione założenia, wskazówki, projekty działań lub inne rozwiązania konieczne lub właściwe do wprowadzenia w tomaszowskich placówkach wraz z reformą edukacji? Jaki konkretny przekaz wynika z tych konsultacji i jak konsultacje te mogą przekładać się na potrzeby i oczekiwania mieszkańców Tomaszowa Mazowieckiego, w szczególności nauczycieli, rodziców i dzieci objętych planowaną reformą?
4. Czy przewidziane są dalsze spotkania przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej z przedstawicielami samorządu (dyrektorami placówek edukacyjnych, urzędnikami resortów odpowiedzialnych za edukację w Państwa gminie) dotyczące finansowania reformy, tak jak miało to miejsce w Łodzi z przedstawicielami łódzkiego samorządu?
5. W Łodzi szacowany koszt wprowadzenia reformy edukacji to 70,000,000 zł, w tym 8,000,000 zł na utworzenie sal dydaktycznych na potrzeby prowadzenia lekcji z przedmiotów takich jak fizyka i chemia. W związku z powyższym, czy są oszacowane koszty całkowite wprowadzenia reformy edukacji w placówkach szkolnych podlegających pod Gminę-Miasto Tomaszów Mazowiecki i w jakiej kwocie są one zabezpieczone w budżecie miasta Tomaszowa Mazowieckiego na rok 2017 r. na realizację zadań z nią związanych, w tym:
- dostosowania placówek byłych gimnazjów dla potrzeb uczniów klas 1-3,
- dostosowania placówek szkół podstawowych na przyjęcie uczniów byłych klas gimnazjalnych,
- stworzenia sal dydaktycznych do nauczania chemii, biologii, fizyki,
- zakupu materiałów i wyposażenia sal lekcyjnych dla poszczególnej grupy wiekowej uczniów;
6. Jaka jest kwota z części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017, jaką otrzyma Gmina-Miasto Tomaszów Mazowiecki, zgodnie z algorytmem podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2017, stanowiącym załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 grudnia 2016 roku w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego i w jakiej części zostanie ona wykorzystana do finansowania reformy edukacji terenie miasta Tomaszowa Mazowieckiego, w tym zadań wymienionych powyżej w pkt. 5?
7. Jaka kwota została przeznaczona na waloryzację wynagrodzeń nauczycieli placówek edukacyjnych podlegających Gminie-Miasto Tomaszów Mazowiecki, zgodnie z planem podwyżek wynagrodzeń dla nauczycieli zapowiedzianym przez Minister Annę Zalewską? Jaka kwota będzie pochodziła z części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy-Miasto Tomaszów Mazowiecki, a jaka z środków zabezpieczonych w budżecie miasta Tomaszowa Mazowieckiego.
8. Zgodnie z zapowiedzią Minister Anny Zalewskiej dzięki reformie edukacji w całej Polsce przewiduje się stworzenie ok. 5000 miejsc pracy w zawodzie nauczyciela. W związku z powyższym, jaka jest ilość przewidzianych do stworzenia miejsc pracy w zawodzie nauczyciela w placówkach edukacyjnych podlegających Gminie-Miasto Tomaszów Mazowiecki w roku szkolnym 2017/2018?
9. Czy w związku z reformą edukacji przewiduje się zwolnienia wśród nauczycieli pracujących w placówkach edukacyjnych podległych Gminie-Miasto Tomaszów Mazowiecki? Jeżeli tak, to jaka jest planowana ilość zwolnień wśród nauczycieli i nauczyciele jakich konkretnych przedmiotów będą ewentualnie zwalniani?
10. Jak przedstawia się plan szkoleń nauczycieli, dotyczący w szczególności nowych podstaw programowych do klas 1-4 i 7 i ilu nauczycieli zostanie nim objętych? Jaki jest przewidywany koszt tych szkoleń? Czy zostanie on pokryty z kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy-Miasto Tomaszów Mazowiecki? Czy zostały na ten cel zabezpieczone środki w budżecie miasta?
11. Czy planowane jest spotkanie z mieszkańcami miasta Tomaszowa Mazowieckiego w sprawie zmian jakie zajdą w miejskim systemie edukacji po wprowadzeniu reformy? Jak do tej pory informowano rodziców uczniów, których reforma dotyczy bezpośrednio?
12. Niektóre z tomaszowskich placówek są przepełnione, uczniowie uczęszczają do szkół w systemie zmianowym. Czy w związku ze zwiększeniem liczby uczniów w poszczególnych placówkach szkół podstawowych, co będzie efektem wprowadzanych przez reformę zmian (MEN planuje likwidację zmianowości), problem ten nie zwiększy się? Czy miasto ma przygotowane rozwiązanie, aby temu zapobiec?
[reklama2]
13. Jak Gmina Miasto Tomaszów Maz. planuje poradzić sobie z problem dublujących się roczników – tj. ostatniego rocznika gimnazjum (obecne klasy pierwsze) oraz obecnych klas szóstych szkoły podstawowej, które to w roku szkolnym 2018/2019 będą jednocześnie przystępowały do egzaminów do szkół średnich. Jak zostanie rozwiązany ten problem pod względem logistycznego przeprowadzenia egzaminów, z założenia podwójnej liczby młodzieży niż zazwyczaj oraz z rozmieszeniem ich – o ile nam wiadomo - w niezmieniającej się ilości szkół średnich takich jak licea i technika.
14. Mając na uwadze dobrą współpracę Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki ze Starostwem Powiatowym, czy jest już Pani wiadomo, ile i jakich specjalizacji szkół branżowych powstanie na terenie miasta Tomaszowa Mazowieckiego i jaką ilość uczniów będzie gotowa każda z nich przyjąć?
15. Jakie rozwiązanie przygotowała Gmina-Miasto Tomaszów Maz. dla uczniów obecnych klas pierwszych gimnazjum (dzieci urodzone w latach 2003/2004 - ostatni rocznik gimnazjalny), którzy:
- nie uzyskają promocji do klasy drugiej w roku szkolnym 2016/2017,
- nie uzyskają promocji do klasy trzeciej w roku szkolnym 2017/2018,
- nie uzyskają promocji do klasy pierwszej szkoły średniej w roku szkolnym 2018/2019?
16. Czy znane są już limity uczniów w poszczególnych szkołach, których budynki szkolne będą mogły pomieścić zgodnie z wytycznymi ppoż. oraz BHP?
Z góry dziękujemy za poświęcenie czasu i wysiłku na odpowiedzi. Zadajemy je w trosce o losy naszych dzieci i systemu edukacji, który tak szybko i drastycznie się zmienia. Jest to także nasza reakcja na liczne zapytania, które trafiają bezpośrednio do biura poselskiego Katarzyny Lubnauer, jak i koła .Nowoczesna w Tomaszowie Mazowieckim, od niedoinformowanych rodziców i zaniepokojonych nauczycieli.
Z poważaniem,
w imieniu Katarzyny Lubnauer, posłanki na Sejm RP VIII Kadencji
oraz Zarządu i członków Koła .Nowoczesna Ryszarda Petru w Tomaszowie Maz.
przewodnicząca Koła .Nowoczesna Tomaszów Maz.
dyrektorka biura poselskiego i asystentka Katarzyny Lubnauer ,
Sylwia Koszarna
Napisz komentarz
Komentarze