Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 2 kwietnia 2025 18:28
Reklama

NIK: miasta nieskuteczne w walce ze smogiem pochodzącym z transportu

Mimo prób ograniczenia zanieczyszczeń komunikacyjnych, samorządy siedmiu miast - m.in. Warszawy, Krakowa i Wrocławia - nie rozwiązały problemu nadmiernej emisji spalin pochodzących z transportu - uznała Najwyższa Izba Kontroli w opublikowanym w poniedziałek raporcie.

NIK skontrolowała urzędy miast, w których występowały najwyższe stężenia dwutlenków azotu (NO2) w Warszawie, Krakowie, we Wrocławiu, w Częstochowie, Bielsku-Białej, Tarnowie oraz Legnicy. Kontrola prowadzona była od 1 stycznia 2018 r. do 1 września 2023 r.

Reklama

Kontrolerzy wykazali, że mimo iż w kontrolowanych siedmiu miastach udało się obniżyć emisję komunikacyjną, to jednak w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu poziom stężenia dwutlenku azotu wciąż przekraczał dopuszczalne normy krajowe i europejskie. Jedynie Legnica spełniłaby obecnie zaostrzone wymagania wynikające z przygotowywanej nowelizacji dyrektywy CAFE, obniżającej o połowę dopuszczalny poziom NO2 w powietrzu.

"Oznacza to, że wszystkie miasta, których dotyczy problem wysokich stężeń NO2, będą musiały w najbliższym czasie zintensyfikować działania na rzecz ograniczenia emisji z sektora transportowego" - podkreślono.

Zwrócono uwagę, że ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko jest jednym z celów polityki transportowej UE. Wskazano, że emisja liniowa (komunikacyjna) jest drugą w kolejności, po tzw. niskiej emisji (pochodzącej z pieców grzewczych), przyczyną złej jakości powietrza, szczególnie w dużych miastach Polski. Najbardziej szkodliwe dla zdrowia są tlenki azotu (NOx).

Izba przypomniała, że zgodnie z najnowszymi wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2021 r. rekomendowane średnioroczne poziomy stężenia dwutlenku azotu nie powinny przekraczać 10 mikrogramów na m sześc. Tymczasem - jak zaznaczono - w latach 2018-2020 przekroczenia dopuszczalnych poziomów stężeń NO2 (średniorocznie 40 mikrogramów na m sześc.) występowały w Katowicach, Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, a w pozostałych kontrolowanych miastach odnotowano dwu- i trzykrotne przekroczenia.

Kontrolowane miasta - jak podano - prowadziły aktywną politykę promującą korzystanie z komunikacji zbiorowej, rowerów oraz środków transportu zeroemisyjnego. Miasta rozbudowywały drogi rowerowe, inwestowano w niskoemisyjną komunikację publiczną, wyznaczano buspasy, budowano parkingi typu Park&Ride. Zdaniem Izby, jednak mimo prowadzonych działań, tylko w dwóch miastach - w Warszawie i Bielsku-Białej – więcej osób zaczęło korzystać z komunikacji publicznej. Kontrolerzy zarzucili urzędnikom, że na bieżąco nie aktualizowano planów zrównoważonego rozwoju transportu publicznego.

Sześć na siedem miast, chcąc wyeliminować z ruchu pojazdy niespełniające wymagań związanych z emisją spalin, ograniczyło się do kontroli stacji diagnostycznych, choć nie prowadzono ich w ustawowym terminie - poinformowali kontrolerzy Izby. Dodali, że tylko w Krakowie rzetelnie działano na rzecz wycofania z ruchu takich samochodów. Od 2020 r. w stolicy Małopolski przeprowadzano terminowo wszystkie kontrole stacji diagnostycznych. W tym mieście współpracowano też z Policją, użyczając funkcjonariuszom sprzęt do kontroli emisji spalin pojazdów.

W czasie kontroli tylko Kraków wprowadził na swoim terenie strefy czystego transportu (SCT). Do ich stworzenia przygotowywały się natomiast Wrocław i Warszawa. Kontrolerzy wykazali jednak, że krakowska SCT, wprowadzona w 2019 r., była przygotowana nierzetelnie, np. nie oceniano jej wpływu na poprawę jakości powietrza. Zwrócono uwagę, że w wyniku protestów mieszkańców tak zliberalizowano zasady wjazdu do strefy, że realnie przestała ona działać. Izba podała, że kolejna próba wprowadzenia SCT w Krakowie, z 2022 r., była obarczona błędami, ponieważ m.in. nie ustalono dokładnych granic strefy. To z kolei spowodowało, że 11 stycznia br. SCT została uchylona przez WSA w Krakowie.

"Na uwagę zasługują doświadczenia innych krajów wskazujące, że strefy czystego transportu nie są w stanie samodzielnie spowodować znaczącej poprawy jakości powietrza. Dowodzą one ponadto, że najlepsze efekty można osiągnąć, gdy wprowadzenie strefy jest odpowiednio zaplanowane, zasady są jasno określone, a jednocześnie stanowi ona jeden z elementów spójnej polityki transportowej miasta i jej wprowadzenie cieszy się społeczną akceptacją" - wskazano w raporcie.

Wśród rekomendacji dla miast NIK wymieniła m.in.: zapewnienie spójnej polityki transportowej w mieście, uwzględnianie docelowo zaleceń WHO dotyczących akceptowalnych poziomów zanieczyszczeń powietrza przy planowaniu działań, podejmowanie działań na rzecz zwiększenia atrakcyjności komunikacji publicznej, zwiększenie nacisku na aktualność planów transportowych czy inicjowanie współpracy z Policją.

„Każdy raport ma swoje plusy i minusy. Sytuacja nie jest idealna, ale trzeba jasno powiedzieć, że w każdym dużym mieście jest problem z jakością powietrza z powodu dużego natężenia ruchu” – powiedział PAP pełnomocnik prezydenta miasta Krakowa ds. jakości powietrza Paweł Ścigalski.

Jego zdaniem Kraków nie ma się czego wstydzić, jeżeli chodzi o dotychczasowe działania na rzecz poprawy jakości powietrza. Skuteczny zakaz używania węgla i drewna w Krakowie sprawił, że – jak ocenił pełnomocnik – w ostatnich latach o 50 proc. zredukowano zanieczyszczenia. Ścigalski dodał, że przewidywana strefa czystego transportu (SCT) poprzez eliminację samochodów emitujących najwięcej spalin jeszcze bardziej poprawi jakość powietrza.

Do sprawy odniósł się też Maciej Sergiusz Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) w Krakowie, którego zdaniem miasto włożyło ogromny wysiłek w to, aby jakość powietrza poprawiła się. Do eliminacji szkodliwych substancji z powietrza miała przyczynić się - jak zaznaczył Piotrkowski - strefa czystego transportu (SCT), która przecież została przyjęta w 2022 r. uchwałą radnych miasta i miała zacząć obowiązywać od połowy 2024 r. Jednak w styczniu tego roku sąd administracyjny w całości unieważnił dokument oceniając m.in., że nie określa on precyzyjnie granic strefy.

SCT miała obowiązywać na terenie całego Krakowa i - jak podkreślił pracownik ZTP - miała wyeliminować stare samochody, emitujące najwięcej spalin.

"Byłaby to pierwsza taka strefa w Polsce. Wzięliśmy na siebie wszystkie problemy pioniera w tej sprawie. Przecieraliśmy szlak, było to odważne i przełomowe wydarzenie - przyjęcie tej uchwały" - powiedział Piotrkowski zaznaczając, że SCT miała być kolejnym, po uchwale antysmogowej, krokiem w walce o lepsze powietrze w Krakowie.

Zdaniem pracownika ZTP w mieście aktywnie realizowana jest polityka na rzecz czystego powietrza, czego przykładem jest - jak ocenił - systematyczne zwiększanie atrakcyjności komunikacji publicznej m.in. poprzez budowę nowych linii tramwajowych, zakupy nowych tramwajów i autobusów. "Mamy nowoczesny tabor w Krakowie nawet w porównaniu do bogatej Hagi czy Wiednia. To jest tabor z najwyższej półki" - powiedział Maciej Sergiusz Piotrkowski.(PAP)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Opinie

Odwołanie od decyzji WZON: kiedy warto to zrobić i jak przygotować skuteczne argumenty?

Decyzja Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności (WZON) jest niezwykle istotna dla osób, które ubiegają się o świadczenie wspierające. Niestety, zdarza się, że orzeczenie nie odzwierciedla rzeczywistego stanu zdrowia wnioskodawcy lub nie uwzględnia istotnych aspektów jego funkcjonowania. W takiej sytuacji warto rozważyć odwołanie. Jakie są przesłanki do podjęcia takiego kroku i jak skutecznie przygotować swoje argumenty? Podpowiadamy!Data dodania artykułu: 30.03.2025 17:36Liczba komentarzy artykułu: 2
Odwołanie od decyzji WZON: kiedy warto to zrobić i jak przygotować skuteczne argumenty?

Najbardziej Uregulowane Branże w Polsce

W dzisiejszym świecie, gdzie przepisy prawne i regulacje wpływają na niemal każdą dziedzinę życia, niektóre branże wymagają szczególnej uwagi ze względu na ich wpływ na zdrowie publiczne, środowisko czy bezpieczeństwo. W Polsce istnieje wiele sektorów, które są ściśle regulowane przez prawo. W poniższym artykule przyjrzymy się czterem najbardziej uregulowanym branżom.Data dodania artykułu: 30.03.2025 17:32
Najbardziej Uregulowane Branże w Polsce

Wcielenie nowych żołnierzy 9 Łódzkiej Brygady Obrony Terytorialnej

64 nowych żołnierzy przekroczyło bramę 92 batalionu lekkiej piechoty w Kutnie. W ciągu najbliższych szesnastu dni będą odbywać intensywne szkolenie, które przygotuje ich do roli pełnoprawnych żołnierzy. Zwieńczeniem szkolenia będzie przysięga złożona na sztandar 9 Łódzkiej Brygady Obrony Terytorialnej.Data dodania artykułu: 30.03.2025 16:11
Wcielenie nowych żołnierzy 9 Łódzkiej Brygady Obrony Terytorialnej
Reklama
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama
Reklama
Reklama
Tomaszowskie Hospicjum stacjonarne z kontraktem z NFZ

Tomaszowskie Hospicjum stacjonarne z kontraktem z NFZ

Łódzki NFZ od 1 kwietnia 2025 r. podpisał umowę z nowym hospicjum stacjonarnym, które będzie opiekowało się chorymi u kresu życia. 20-łóżkowy oddział Hospicjum im. św. Filipa Neri mieści się w Tomaszowie Mazowieckim jest 13. hospicjum stacjonarnym w Łódzkiem. Umowę zawarto na okres od 1 kwietnia 2025 r. do 31 października 2027 r. Wartość umowy do końca roku 2025 wynosi 4,2 mln zł. W powiecie tomaszowskim są 2 hospicja domowe z umową z NFZ, ale dotąd nie było hospicjum stacjonarnego ani oddziału medycyny paliatywnej.
Protesty w sprawie S12 trwają. Czy uda się zablokować budowę ekspresówki?

Protesty w sprawie S12 trwają. Czy uda się zablokować budowę ekspresówki?

Trwają protesty związane z projektowaniem przebiegu drogi ekspresowej S12 na odcinku przebiegającym przez Powiat Tomaszowski. W sieci od kilku miesięcy jest gorąco. Powstają dedykowane grupy i profile. Obserwujemy też zmianę opinii wielu osób. Ci, którzy optowali za wariantem południowym przebiegu drogi, dzisiaj chcą wariantu północnego. Co się zmieniło w ciągu minionych kilku lat? Poza tym, że drogę wytrasowano bliżej miejsc ich zamieszkania właściwie... nic. Czy protesty, jakich dawno w Tomaszowie nie widzieliśmy przyniosą jakiś skutek? Protestujący mają takie nadzieję. Biorąc jednak pod uwagę argumenty geopolityczne i makroekonomiczne, zablokowanie takiego przebiegu trasy jest mało prawdopodobne. Widać to dosyć wyraźnie, kiedy przyjrzymy się dokładnie sposobowi prowadzenia konsultacji społecznych.
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: TomaszówTreść komentarza: To jest naprawdę sensacja trzeba dzwonić do TVN żeby zrobili reportaż:)Źródło komentarza: Macierewicz i inni w Spale. Mimo postu, karnawał trwaAutor komentarza: mmaggddzziiaaTreść komentarza: A gdzie baseny??Źródło komentarza: Ośrodek Wypoczynkowy w Borkach w opracowaniu koncepcyjnymAutor komentarza: niekolorowoTreść komentarza: Fajnie, że się dzieje w mieście, natomiast warto by było wspomnieć, iż pracownicy MCKu (groty, skansen) zarabiają praktycznie najniższą krajową, a pracują minimum co drugi weekend (sobota-niedziela) i od dłuższego czasu nie mieli żadnych podwyżek mimo, iż były obiecane od początku 2025r. W zamian znajdują się nie małe pieniądze na jakieś dziwne inicjatywy przykł. szycie strojów dla orkiestry na raz.Źródło komentarza: Będzie się działo w kwietniu w Tomaszowie. Sprawdźcie nowy harmonogram!Autor komentarza: AK-47Treść komentarza: Szanowny Ajdejano! Dopiero teraz spostrzegłem, że popełniłem błąd pytając o wariant północny! Przepraszam! Chodziło mi o lobbowanie za wariantem południowym! Nie mam pojęcia co było przyczyną błędu. Pośpiech?.... W każdym razie pytanie powinno brzmieć: Kto lobbuje za wariantem południowym? Bo odpowiedź na to pytanie może nas przybliżyć do odpowiedzi dlaczego południowy? Ale o tym, jak mówią filmowcy, w następnym odcinku.... ;) Pozdrawiam!Źródło komentarza: Protesty w sprawie S12 trwają. Czy uda się zablokować budowę ekspresówki?Autor komentarza: EmigrantTreść komentarza: Droga będzie służyć Niemcom i Ukrainie tyle w temacie.A nasze władze mają za nic głosy mieszkańców, którzy protestują i piszą petycje.Źródło komentarza: Protesty w sprawie S12 trwają. Czy uda się zablokować budowę ekspresówki?Autor komentarza: Mm.Treść komentarza: Tylko jak wjedziesz na tą drogę.Źródło komentarza: Protesty w sprawie S12 trwają. Czy uda się zablokować budowę ekspresówki?
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama