Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 2 kwietnia 2025 19:14
Reklama

Personnel Service: Chiny zagrażają automotive w Europie, ale Polska może na tym zyskać

W Europie sektor motoryzacyjny zapewnia bezpośrednie i pośrednie zatrudnienie dla prawie 14 mln osób - wynika z danych Eurostatu. W Polsce w fabrykach w 2023 roku pracowało 202 tys. osób, więcej niż rok wcześniej, jak wskazuje raport AutomotiveSuppliers.pl. Sytuacja w sektorze jest dynamiczna. Niemcy mierzą się z ochłodzeniem w gospodarce, a Chiny wywierają coraz większą presję na automotive nadwyżkami przemysłowymi i technologicznymi. Eksperci Personnel Service, którzy biorą udział w konferencji AutoEvent o przyszłości motoryzacji w Europie, wykazują, że sektor automotive jest aktualnie na rozdrożu. To może wykorzystać Polska, jeśli postawi na produkcję własnej marki samochodowej.

Z danych Eurostatu wynika, że od dekad branża automotive w istotny sposób przyczynia się do wzrostu gospodarczego w Europie, bo wytwarza 6,1 proc. PKB regionu i jest bezpośrednio lub pośrednio odpowiedzialna za zatrudnienie 13,8 mln Europejczyków. W samej produkcji pojazdów silnikowych pracuje 2,6 mln osób, czyli 8,5 proc. zatrudnionych w sektorze produkcyjnym Unii Europejskiej. 

Reklama

Stagnacja w Niemczech

Niemiecka gospodarka, niegdyś potęga motoryzacyjna Europy, obecnie zmaga się z poważnymi wyzwaniami, które mogą zatrzymać jej rozwój na aktualnym poziomie.Analitycy obniżyli prognozowany wzrost PKB Niemiec w 2024 roku z 1,2% do 0,1%, czyli wartości bliskiej stagnacji - podało Deutsche Welle. „Sektor motoryzacyjny, kluczowy dla niemieckiej ekonomii, odczuwa skutki wysokich kosztów energii, spowolnienia globalizacji, niedoborów siły roboczej oraz nadmiernej biurokracji. Ponadto lata niedoinwestowania i opóźnienia technologiczne osłabiły konkurencyjność Niemiec w branży motoryzacyjnej, która jest nie tylko istotnym pracodawcą, lecz także głównym źródłem eksportu” - twierdzi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy. 

„W 2023 roku niemiecka gospodarka osłabiła się, a prognozy na najbliższe lata są mało optymistyczne, wskazując jedynie na marginalny wzrost. W obliczu tych trudności, Chiny wywierają dodatkową presję swoimi nadwyżkami przemysłowymi i zaawansowanymi technologiami w elektromobilności oraz cyfryzacji. Jeśli Niemcy nie zdołają skutecznie zareagować na te wyzwania, ich pozycja w sektorze motoryzacyjnym może być zagrożona, za to mogą zyskać inne rynki, w tym Polska” - mówi Krzysztof Inglot.

Polska może urosnąć w siłę

Polski sektor motoryzacyjny, który zebrał się aktualnie w Arłamowie na konferencji AutoEvent, żeby podyskutować o sytuacji, rośnie w siłę. Potwierdzają to rekordowe wyniki za 2023 rok oraz wzrost zatrudnienia. Przeciętne zatrudnienie w branży automotive wzrosło o 2,9 proc. i osiągnęło 202 tys. pracowników - wynika z raportu AutomotiveSuppliers.pl. Jednocześnie produkcja sprzedana w sektorze pojazdów samochodowych, przyczep i naczep po raz pierwszy w historii przekroczyła 230 mld zł, osiągając wartość 236,5 mld zł, co stanowi wzrost o 14,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W grupie średnich i dużych firm produkcyjnych (powyżej 49 pracowników) produkcja sprzedana wzrosła o 15 proc., dzięki czemu osiągnęła rekordowe 228,4 mld zł. Dane AutomotiveSuppliers.pl również pokazują, że kluczowy wkład w te wyniki mieli producenci części i akcesoriów, którzy zwiększyli produkcję o 9,3 proc., oraz producenci pojazdów i silników, którzy odnotowali imponujący wzrost o 25,2 proc. 

Automotive w Polsce ma jednak swoje wyzwania. Infrastruktura ładowania jest niemal najgorsza w Europie i wolno się rozwija. W tym roku planowane jest zamknięcie trzech zakładów produkcyjnych (Volvo, Fiat, Scania), co wiąże się z wygaszaniem taśm produkcyjnych samochodów spalinowych.

Szansą dla naszego rynku jest Izera. Polska odniosła znaczące sukcesy w przeszłości dzięki produkcji samochodów takich jak Fiat 500 i Polonez, które stały się ikonami motoryzacji i przyczyniły się do rozwoju przemysłu samochodowego w kraju. Te modele nie tylko zdobyły popularność na rynku krajowym, lecz także miały wpływ na eksport, co umocniło pozycję Polski jako ważnego gracza w europejskiej branży motoryzacyjnej. Obecnie mamy szansę ponownie wybić się na międzynarodowej arenie dzięki projektowi Izera, który w miarę powodzenia może wzmocnić pozycję Polski w globalnym przemyśle motoryzacyjnym oraz przyczynić się do dalszego rozwoju gospodarki narodowej.

„Aktualnie dużym zagrożeniem dla automotive w Europie są Chiny. Wiadomo jednak, że cła mocno osłabiają ich konkurencyjność, głównie cenową. Z tego powodu będą oni chcieli zrobić wszystko, żeby dostać się do Europy, np. budując tu fabryki lub uczestnicząc w naszych europejskich projektach, jak w Izerze. Dlatego kluczowe jest, żeby Polska zadbała o własny interes i zbudowała nową markę, czerpiąc z doświadczenia lokalnych dostawców oraz na przykład chińskich partnerów. Sztandarowym przykładem dla nas jest turecki Togg, będący impulsem rozwoju elektromobilności i jednym z najczęściej kupowanych aut elektrycznych w Turcji” - podsumowuje Krzysztof Inglot z Personnel Service.

Link do konferencji: https://autoevent.pl/


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Opinie

Odwołanie od decyzji WZON: kiedy warto to zrobić i jak przygotować skuteczne argumenty?

Decyzja Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności (WZON) jest niezwykle istotna dla osób, które ubiegają się o świadczenie wspierające. Niestety, zdarza się, że orzeczenie nie odzwierciedla rzeczywistego stanu zdrowia wnioskodawcy lub nie uwzględnia istotnych aspektów jego funkcjonowania. W takiej sytuacji warto rozważyć odwołanie. Jakie są przesłanki do podjęcia takiego kroku i jak skutecznie przygotować swoje argumenty? Podpowiadamy!Data dodania artykułu: 30.03.2025 17:36Liczba komentarzy artykułu: 2
Odwołanie od decyzji WZON: kiedy warto to zrobić i jak przygotować skuteczne argumenty?

Najbardziej Uregulowane Branże w Polsce

W dzisiejszym świecie, gdzie przepisy prawne i regulacje wpływają na niemal każdą dziedzinę życia, niektóre branże wymagają szczególnej uwagi ze względu na ich wpływ na zdrowie publiczne, środowisko czy bezpieczeństwo. W Polsce istnieje wiele sektorów, które są ściśle regulowane przez prawo. W poniższym artykule przyjrzymy się czterem najbardziej uregulowanym branżom.Data dodania artykułu: 30.03.2025 17:32
Najbardziej Uregulowane Branże w Polsce

Wcielenie nowych żołnierzy 9 Łódzkiej Brygady Obrony Terytorialnej

64 nowych żołnierzy przekroczyło bramę 92 batalionu lekkiej piechoty w Kutnie. W ciągu najbliższych szesnastu dni będą odbywać intensywne szkolenie, które przygotuje ich do roli pełnoprawnych żołnierzy. Zwieńczeniem szkolenia będzie przysięga złożona na sztandar 9 Łódzkiej Brygady Obrony Terytorialnej.Data dodania artykułu: 30.03.2025 16:11
Wcielenie nowych żołnierzy 9 Łódzkiej Brygady Obrony Terytorialnej
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Tomaszowskie Hospicjum stacjonarne z kontraktem z NFZ

Tomaszowskie Hospicjum stacjonarne z kontraktem z NFZ

Łódzki NFZ od 1 kwietnia 2025 r. podpisał umowę z nowym hospicjum stacjonarnym, które będzie opiekowało się chorymi u kresu życia. 20-łóżkowy oddział Hospicjum im. św. Filipa Neri mieści się w Tomaszowie Mazowieckim jest 13. hospicjum stacjonarnym w Łódzkiem. Umowę zawarto na okres od 1 kwietnia 2025 r. do 31 października 2027 r. Wartość umowy do końca roku 2025 wynosi 4,2 mln zł. W powiecie tomaszowskim są 2 hospicja domowe z umową z NFZ, ale dotąd nie było hospicjum stacjonarnego ani oddziału medycyny paliatywnej.
Protesty w sprawie S12 trwają. Czy uda się zablokować budowę ekspresówki?

Protesty w sprawie S12 trwają. Czy uda się zablokować budowę ekspresówki?

Trwają protesty związane z projektowaniem przebiegu drogi ekspresowej S12 na odcinku przebiegającym przez Powiat Tomaszowski. W sieci od kilku miesięcy jest gorąco. Powstają dedykowane grupy i profile. Obserwujemy też zmianę opinii wielu osób. Ci, którzy optowali za wariantem południowym przebiegu drogi, dzisiaj chcą wariantu północnego. Co się zmieniło w ciągu minionych kilku lat? Poza tym, że drogę wytrasowano bliżej miejsc ich zamieszkania właściwie... nic. Czy protesty, jakich dawno w Tomaszowie nie widzieliśmy przyniosą jakiś skutek? Protestujący mają takie nadzieję. Biorąc jednak pod uwagę argumenty geopolityczne i makroekonomiczne, zablokowanie takiego przebiegu trasy jest mało prawdopodobne. Widać to dosyć wyraźnie, kiedy przyjrzymy się dokładnie sposobowi prowadzenia konsultacji społecznych.
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: TomaszówTreść komentarza: To jest naprawdę sensacja trzeba dzwonić do TVN żeby zrobili reportaż:)Źródło komentarza: Macierewicz i inni w Spale. Mimo postu, karnawał trwaAutor komentarza: mmaggddzziiaaTreść komentarza: A gdzie baseny??Źródło komentarza: Ośrodek Wypoczynkowy w Borkach w opracowaniu koncepcyjnymAutor komentarza: niekolorowoTreść komentarza: Fajnie, że się dzieje w mieście, natomiast warto by było wspomnieć, iż pracownicy MCKu (groty, skansen) zarabiają praktycznie najniższą krajową, a pracują minimum co drugi weekend (sobota-niedziela) i od dłuższego czasu nie mieli żadnych podwyżek mimo, iż były obiecane od początku 2025r. W zamian znajdują się nie małe pieniądze na jakieś dziwne inicjatywy przykł. szycie strojów dla orkiestry na raz.Źródło komentarza: Będzie się działo w kwietniu w Tomaszowie. Sprawdźcie nowy harmonogram!Autor komentarza: AK-47Treść komentarza: Szanowny Ajdejano! Dopiero teraz spostrzegłem, że popełniłem błąd pytając o wariant północny! Przepraszam! Chodziło mi o lobbowanie za wariantem południowym! Nie mam pojęcia co było przyczyną błędu. Pośpiech?.... W każdym razie pytanie powinno brzmieć: Kto lobbuje za wariantem południowym? Bo odpowiedź na to pytanie może nas przybliżyć do odpowiedzi dlaczego południowy? Ale o tym, jak mówią filmowcy, w następnym odcinku.... ;) Pozdrawiam!Źródło komentarza: Protesty w sprawie S12 trwają. Czy uda się zablokować budowę ekspresówki?Autor komentarza: EmigrantTreść komentarza: Droga będzie służyć Niemcom i Ukrainie tyle w temacie.A nasze władze mają za nic głosy mieszkańców, którzy protestują i piszą petycje.Źródło komentarza: Protesty w sprawie S12 trwają. Czy uda się zablokować budowę ekspresówki?Autor komentarza: Mm.Treść komentarza: Tylko jak wjedziesz na tą drogę.Źródło komentarza: Protesty w sprawie S12 trwają. Czy uda się zablokować budowę ekspresówki?
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama