Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 10 stycznia 2025 02:41
Reklama
Reklama

M. Witko: Musimy nadrobić wieloletnie zaszłości

Przed nami dwie duże inwestycje. Budowa bazy MZK i wymiana taboru, które wprowadzą do Tomaszowa nową jakość. Ostatnie dni były ciężkie dla MZK. Dostawałem wiadomości od mieszkańców o autobusach, które nie przyjeżdżały na czas, albo w ogóle się nie pojawiły tam gdzie powinny. Informowały również o tym media. Mróz zrobił swoje. Dwudziestoletnie auta po prostu go nie wytrzymały. To tylko pokazuje, jak ważna jest dla miasta inwestycja, którą niektórzy tak mocno krytykują. Utrzymywanie autobusów, które mają milionowe przebiegi, generuje ogromne koszty. Każdy kto ma wątpliwości, powinien kupić samochód z takim przebiegiem i przekonać się, jak wygląda jego użytkowanie.

W tym momencie możemy tylko bardzo przeprosić za powstałe utrudnienia. Jednak już niebawem o tego typu problemach zapomnimy. Nowe autobusy będą też wyposażone w szereg udogodnień, będzie można naładować w nich telefon czy skorzystać z wi-fi.  Jednym  z głównych celów inwestycji  jest zwiększenie wykorzystywania transportu publicznego w naszym mieście. Realizacja projektu ma stworzyć w Tomaszowie Mazowieckim sprawny i bezpieczny system, o wysokiej jakości świadczonych usług, spełniający standardy unijne w zakresie ochrony środowiska, konkurencyjny względem transportu indywidualnego. Mam nadzieję, że wielu z nas zostawi swoje auta w garażu i będzie korzystało z transportu zbiorowego.

 

 

Zakup nowego taboru połączymy z całkowitą przebudową  bazy MZK. Będzie ona wyposażona w nowoczesną myjnie, stację diagnostyczną (z infrastruktury tej będą mogli korzystać również tomaszowianie), 6 punktów obsługi autobusów, pełne zaplecze socjalne. Planowany budynek będzie spełniał najbardziej restrykcyjne normy związane z ochroną środowiska – wyposażony będzie m.in. w system pozyskiwania wody deszczowej, używanej do mycia aut.

 

Planowane jest również przejście z ogrzewania olejowego na gazowe.  Jednym z najważniejszych czynników determinujących rozwój miast jest transport, a moim celem jest wprowadzenie różnego rodzaju zachęt, priorytetów i ograniczeń, aby jak największa liczba podróżujących decydowała się na korzystanie z miejskiego transportu zbiorowego. Pierwszym krokiem było  przygotowanie uchwały intencyjnej o zamiarze wprowadzenia dla mieszkańców płacących podatki w Tomaszowie Mazowieckim bezpłatnej komunikacji. Więcej pasażerów w autobusach, to mniej samochodów na drogach.  Ale najważniejsze jest to, że nowe autobusy nie będą truły powietrza. Również ten problem przez ostatnie mrozy i bezwietrzną aurę się uwypuklił.

 

Nowe autobusy to tylko jedno z działań jakie podejmujemy w kierunku czystego powietrza, bo problem jest złożony. W dużym stopniu do zanieczyszczenia przykładają się właściciele domków jednorodzinnych. Nie każdy może sobie pozwolić na wymianę pieca, czy droższy opał. Często też węgiel, z którego korzystamy, pozostawia wiele do życzenia. Jesteśmy ostatnio nawoływani do bezwzględnego i surowego karania tych, którzy zadymiają otoczenie. Próżne ich prośby i starania, ponieważ uważam, że karanie to ostateczność.

 

Najpierw trzeba stworzyć odpowiednie warunki. Wielu ludzi z uwagi na swoją sytuację materialną, niestety zmuszonych jest do palenia tanim węglem czy innymi szkodliwymi materiałami, dostępnymi dziś powszechnie na rynku. O tym jak trudny jest to problem, świadczy skala jego występowania czyli praktycznie cały kraj. Nasze prace skupiamy na dalszej rozbudowie miejskich ciepłociągów i rozbudowie sieci gazowniczej w mieście (działania są już w toku).

 

[reklama2]

 

Jakiś czas temu ukazała się również informacja o tym, że polscy naukowcy z Politechniki Śląskiej opracowali specjalne elektrofiltry na kominy w domach jednorodzinnych. Zakład Gospodarki Ciepłowniczej podjął już działania, aby takie urządzenia zamontować pilotażowo w Tomaszowie Mazowieckim. W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie z przedstawicielami firmy, która te urządzenia produkuje.  Mamy nadzieję, że Tomaszów Mazowiecki będzie uczestniczył w pilotażowym testowaniu tych urządzeń. Pojawiają się już również programy zarówno rządowe jak i na poziomie wojewódzkim, do których będziemy aplikować, a są związane z dofinansowaniem wymiany kotłów grzewczych.

 

Teraz musimy nadrobić wieloletnie zaszłości. Jak słusznie zauważają dziennikarze, nie mamy na czym oprzeć swoich działań, bo do tej pory nikt nie przeprowadzał kompleksowych badań w zakresie czystości powietrza w poszczególnych częściach Tomaszowa. Na szczęście to zmieni się szybko, bo tego typu badania lada moment się rozpoczną. Zostaną przeprowadzone przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy. Co ważne, nie przewiduje by budżet miasta został tymi badaniami obciążony. 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

multi99 31.01.2017 18:22
owszem busy dają rade tylko jakim kosztem ???? 1 listopada niema kursów do Piotrkowa , w każde większe święta także odpowiedz pada że kierowcy muszą mieć wolne !!!! niema żadnych zniżek w BUSACH !!! BUsy puste kursy opóżniają lub w ogóle nie jadą !!! W busie nie raz słyszałem wie Pan z jedną osobą nie jadę NIE WOLNO MI odpowiedz kierowcy szef mi zabronił .. Natomiast PKS jeżdzi czy pusty czy pełny jedzie jak kurs widnieje na rozkładzie ... A co do MZK ma wszelkie ulgi i wozi dużą ilość emerytów po 75 którzy jeżdzą za darmo !!!! A Samorząd ma zapewnić swoim mieszkańcom publiczną komunikację !!!!

karol 31.01.2017 15:26
W ostatnim czasie władze łodzi zablokowały sprzedaż działki pod terminal przeładunkowy który miałby obsługiwać pociągi na trasie chiny Łódź. Może jest to szansa dla Tomaszowa , mamy część terenów dawnego Wistomu przy torach kolejowych , tereny wzdłuż ulicy Głównej , przebiega obok trasa s8. 50 km dla trasy Chiny - łódź nie jest odległością mającą znaczenie. Proponowałbym dotarcie Władz Tomaszowa do zainteresowanych chińskich inwestorów. Jednocześnie mam prośbę do osób , które mają kontakt z P. Prezydentem Tomaszowa Maz. o przedstawienie powyższego tematu.

maniek 31.01.2017 16:56
Nie władze Łodzi tylko Agencja Mienia Wojskowego była właścicielem tej działki. Mówi się że za odwołaniem sprzedaży stał Macierewicz który brata się z Amerykanami i jest przeciwny handlu z Chinami. Więc raczej nasz prezydent nie postawi się swemu wodzowi.

Audytor 31.01.2017 12:13
Pomijając fakt, że ładowanie kasy w MZK się nie nigdy nie zwróci. To może skupmy uwagę na tym czy ta inwestycja przyczyni się do poprawy jakości powietrza w Tomaszowie. Czy uważacie drodzy obywatele, że ludzie masowo przesiądą się ze swoich samochodów do MZK ? Nie wydaje mi się :( i jeszcze jedna sprawa. Panie Skrzypek i Panie Gajewski jak zmusić "Medyk" żeby przestał zatruwać nasze osiedle ?

Romek 30.01.2017 20:19
Aleś Ty mądry. Pewnie myślisz, że pójdą do salonu i powiedzą: ten autobus chcemy. Ile za taki? Wyjmą gotówkę i zapłacą. Pewnie myślisz, że szefostwo LOTu też jeździ do salonu Boeinga. Takie rzeczy są szyte na miarę - przetarg, umowa, produkcja - cała procedura to minimum rok. Sama produkcja to 6 miesięcy.

Git 30.01.2017 20:00
MZK jeździć musi wszędzie, busy tam gdzie jest zarobek. Proste, nie? Najpierw pomyśl, później pisz.

xxx 29.01.2017 12:23
No cóż wybory mają swoje prawa. Teraz to byłoby za szybko . Za 8 miechów to już zacznie się kampania wyborcza ( jeśli w ogóle wybory będą) i trzeba coś zrobić żeby głosy zdobyć , a więc autobusiki i darmowa komunikacja jak znalazł się przyda - nieprawdaż ?

xxx 29.01.2017 12:23
No cóż wybory mają swoje prawa. Teraz to byłoby za szybko . Za 8 miechów to już zacznie się kampania wyborcza ( jeśli w ogóle wybory będą) i trzeba coś zrobić żeby głosy zdobyć , a więc autobusiki i darmowa komunikacja jak znalazł się przyda - nieprawdaż ?

XXX 29.01.2017 12:18
Mowa jest o PRYWATNYCH busach , a nie o PKS u . Prywaciarze jakoś dają sobie radę , a MZK nie może?

multi99 29.01.2017 11:30
Jednym z obowiązków Samorządu jest zapewnić mieszkańcom swojego miasta zbiorowej komunikacji miejskiej .... A gdzie masz tańsze busy od PKS-u ???? W Piotrowie na mieście busy są takie same cenowo jak MZK ....

29.01.2017 10:05
Tutaj piszemy o MZK, a nie o PKS. To są całkiem odrębne firmy. MZK obsługuje tereny miejskie i podmiejskie. Natomiast PKS teren całej Polski.

Audytor 27.01.2017 14:59
http://aqicn.org/city/poland/l...in/zamosc/ do Pana Gajewskiego, żeby sobie wybił z głowy indywidualne spalanie węgla. UE na takie projekty nie chce dawać pieniędzy bo wie, że to nie ma sensu. Jedyna opcja spalania naszego czarnego złota to są ciepłownie i na tym się powinniśmy skupić.

Audytor 27.01.2017 14:46
Ciepłownia to jedyny palacz węgla w mieście, który wie jak to robić. Reszta kotłów pali się na pół gwizdka więc czy to będzie kocioł nowej generacji czy też stara koza to większej różnicy nie ma. Po co dotacje na nowe kotły skoro ludzie będą ich używać oszczędnie tzn na 50 % swojej mocy. Szkodliwe związki które potocznie nazywamy smogiem spalają się w temperaturze około 900 stopni do tego trzeba stosować elektrofiltry, które jak sama nazwa wskazuje są na prąd. Ludzie przez oszczędność będą je wyłączać i palić oszczędnie w ich rozumieniu. Trzeba wprowadzić restrykcje w spalaniu paliw stałych, koncesje na przetwarzanie tego typu nośników energii udzielane po odbyciu szkolenia, monitorowanie, przeglądy to musi być unormowane na szczeblu Państwowym. Nic nie da jakaś śmieszna petycja Pana Gajewskiego

Rafał G 26.01.2017 11:50
Tabor jest do wymiany to widać ale trzeba zrozumieć jedno,że nasze drogi są dziurawe i nie wszystkie autobusy to wytrzymają.

maniek 26.01.2017 12:35
Możesz podać które konkretnie ulice po których jeżdżą autobusy są dziurawe - chyba że poza granicami miasta.

Burak 25.01.2017 20:01
To odpalac podeszwy i pieszo. Lepiej dla zdrowia

Audytor 25.01.2017 14:52
Węgiel czy drewno też za coś trzeba kupić, a dłużników zagonić do pracy jak to robią w Gdańsku. Proszę mi powiedzieć Panie Mariuszu czy inwestycja w MZK się opłaci? Miasto od lat dopłaca do nierentownej spółki, ale prezes z PiS który przejmie spółkę musi mieć nowy sprzęt który się nie psuje :)

25.01.2017 20:16
TO zalezy w jakich kategoriach postrzegamy opłacalność. W kategoriach ekonomicznych jest ona stosunkowo dwuznaczna. Przede wszystkim należy pamiętać, że inwestujemy minimum własnych środków. Polecam mój tekst sprzed kilku lat https://www.nasztomaszow.pl/go...z-demobilu Mając na uwadze to, czym teraz się poruszamy, koszty eksploatacyjne i środowiskowe jest to oczywiście inwestycja opłacalna. Wątpliwości budzi nieodpłatność przejazdów. należy pamiętać, że tabor nie jest wieczny, za dziesięć lat się zdekapitalizuje i konieczne będzie nabycie nowego. Miasto stanie przed poważnymi decyzjami: kupować, czy likwidować i zlecać komunikację lokalną firmie zewnętrznej. Funduszy unijnych już nie będzie. Tak więc to nie prezes ma mieć nowy sprzęt, który się nie psuje ale mieszkańcy miasta mają mieć nowoczesne autobusy. Dla przykładu taki problem mamy obecnie w szpitalu. Musimy kupić nowe karetki. Koszt każdej z nich to o ile dobrze pamiętam z ostatniej komisji ok. 2,5 miliona złotych. TCZ weźmie je w leasingu.

audytor 27.01.2017 14:41
Aspekt ekonomiczny pomijamy zostaje aspekt ekologiczny, który jednoznacznie wskazuje, że dla obywateli zdrowiej będzie zainwestować te 40 mln w rozwój sieci ciepłowniczej i wymianę źródeł ciepła niż w MZK. Po zmianie zarządu TTBS wpadł na pomysł, że można ubiegać się o dotację. Ile dotacji otrzymali za waszej kadencji ?

Demot 27.01.2017 17:22
Wszystkie miasta dopłacają do swoich spółek komunikacyjnych. Gdyby nie dopłacały to bilet kosztowałby z 10 zł.

Audytor 29.01.2017 09:02
Busy są tańsze od PKS. Kilka prywatnych firm poradzi sobie z MZK.

Opinie
Reklama
Reklama
Malarska opowieść o rzece Marcina Stańca Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim zaprasza na wyjątkowy wernisaż malarstwa „W NURCIE”, który odbędzie się 17 stycznia, o godz. 18 w sali wystawowej MCK przy placu Kościuszki 18. Wstęp wolny.Ekspozycja obejmuje zbiór prac powstałych na przestrzeni ostatnich trzech lat w ramach cyklu „Rzeka”. Motyw rzeki w pejzażu jest obecnie głównym tematem malarskim realizowanym przez autora. Obrazy przedstawiają miejsca, które artysta lubi nazywać „swoimi”. Są to leśne strumienie i zbiorniki wodne znajdujące się w okolicy Tomaszowa Mazowieckiego. Prace wykonane zostały w technice olejnej na płótnie.Marcin Staniec to artysta wszechstronny – malarz, grafik, ceramik, a także organizator licznych plenerów artystycznych. Jego bogaty dorobek obejmuje m.in. udział w prestiżowej wystawie „Najlepsze dyplomy ASP” oraz nagrodę Galerii Manhattan. Od 2017 roku prowadzi zajęcia artystyczne dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów oraz aranżuje wystawy w Miejskim Centrum Kultury. Jest także autorem projektów murali, scenografii dla lokalnych instytucji kultury, a także współtworzy elementy graficzne dla Love Polish Jazz Festival.Wystawa „W NURCIE” to nie tylko podróż po malowniczych zakątkach regionu, ale również okazja do zapoznania się z wyjątkową wrażliwością artysty, który z pasją i niezwykłą starannością uchwycił piękno natury.Data rozpoczęcia wydarzenia: 17.01.2025
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
słabe opady deszczu

Temperatura: 4°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1000 hPa
Wiatr: 45 km/h

Reklama
Bez poglądów i bez zasad, za to z dużą dozą cynizmu Czy ktoś jeszcze pamięta Andrzeja Olechowskiego oraz to, że brał on udział w wyborach prezydenckich, a nawet osiągnął całkiem niezły wynik? To właśnie wówczas powstał ruch Obywatele Dla Rzeczypospolitej, który stał się zalążkiem Platformy Obywatelskiej. Do Olechowskiego dołączył Donald Tusk "wycięty" w wyborach władz ówczesnej Unii Wolności. Trzecim tzw. tenorem był Maciej Płażyński. Dopiero później pojawił się Jan Maria Rokita. Dzisiaj pozostał już tylko Tusk. Niewiele osób pojechało na zjazd "założycielski" do hali gdańskiej "Oliwii". Do nielicznych należał Jacek Kowalewski i jeśli już kogoś można byłoby nazywać "ikoną tomaszowskiej Platformy" to chyba właśnie jego a nie posła, który spędził w niej zaledwie chwilę. Pytacie: kto na to pozwolił? Kolejne decyzje personalne podejmowane przez starostę Mariusza Węgrzynowskiego budzą nie tylko zdziwienie ale i oburzenie. Na portalu NaszTomaszow.pl, jako pierwszy informowałem o zatrudnianiu nowych dyrektorów w szpitalu, pisałem także o stworzeniu nikomu niepotrzebnego stanowiska prokurenta. Chyba jako jedyny radny występowałem przeciwko "występom" Antoniego Macierewicza w "Mechaniku" na rozpoczęciu roku szkolnego. Być może dlatego wiele osób pyta mnie o to, jak to się stało, że ktoś taki jak Mariusz Węgrzynowski został po raz kolejny starostą, mimo, że w poprzedniej kadencji nie brakowało konfliktów, a jakość jego zarządzanie wymyka się racjonalnej ocenie. Do tego władza Starosty opierała się jedynie na grupce skorumpowanych radnych KO.
Reklama
Wasze komentarze
Reklama
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama