Trzy wspomniane na wstępie umowy dotyczą zakupu czternastu nowych autobusów elektrycznych. Ich wartość to ponad 37 mln zł. Źródłem wsparcia ekologicznego transportu, którego ideę od kilku lat promuje m.in. Ministerstwo Środowiska, będzie program priorytetowy NFOŚiGW pn. System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), a dokładniej mówiąc program GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny. Jego budżet na lata 2017-2020 to 200 mln zł, z czego do 41 mln zł zarezerwowano na dotacje, a 159 mln zł na pożyczki.
W ostatnim naborze, który odbywał się od 4 września 2017 r. do 30 marca 2018 r., do dofinansowania zakwalifikowały się ekologiczne przedsięwzięcia transportowe trzech w/w miast. Z 37,3 mln zł, wsparcie NFOŚiGW to 12,4 mln zł.
JAk czytamy na stronach Ministerstwa Ochrony Środowiska Szczecin wyda na swoje przedsięwzięcie 18,4 mln zł, przy udzielonej przez NFOŚiGW dotacji w wysokości 6 mln zł. Za te pieniądze sfinansuje zakup sześciu autobusów elektrycznych. Tyle samo (sześć) autobusów kupi Gdynia, ale zapłaci za nie 15,5 mln zł, przy dotacji 5 mln zł. Polkowice natomiast za 3,4 mln zł – uwzględniając dotację 1,4 mln zł – zainwestują w dwa autobusy elektryczne.
Program GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny przewiduje możliwość zakupu nowych autobusów elektrycznych (na ten cel można ubiegać się o dotacje) oraz modernizacji lub budowy stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych (przeznaczone są na to pożyczki), przy czym stacja ładowania może być wykorzystywana wyłącznie do obsługi publicznego transportu zbiorowego.
Intensywność dofinansowania zależy od formy: dotacje są udzielane do 40 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia na zakup autobusów elektrycznych, z kolei pożyczki do 100 proc. różnicy pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia a dotacją na dofinansowanie autobusów elektrycznych oraz infrastruktury i zarządzania, polegającej na modernizacji lub budowie stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych.
Tomaszów Mazowiecki planuje inwestycje, dzięki której na naszych ulicach pojawi się pięć elektrycznych autobusów. Zbudowana ma zostać także stacja ładowania pojazdów.
Napisz komentarz
Komentarze