Członkowie radomskiego stowarzyszenia wskazują na zjawisko systematycznego zmniejszanie liczby połączeń kolejowych, które jest szczególnie widoczne na trasach omijających Warszawę. Należy do nich także linia numer 22, która jest najkrótszym połączeniem wschodniej części kraju z jego centrum. Łączy Lublin poprzez Dęblin, Radom, Tomaszów Mazowiecki z Łodzią.
- Wieloletnie zaniedbania w utrzymaniu infrastruktury kolejowej są najbardziej widoczne na kluczowym odcinku linii nr 22 z Radomia do Tomaszowa Mazowieckiego. Stan nawierzchni torowej, sieci trakcyjnej i liczne punktowe ograniczenia prędkości powodują, że uruchamianie pociągów staje się nieopłacalne zarówno dla przewoźników jak i nieatrakcyjne dla pasażerów pod względem komfortu a przede wszystkim zbyt długiego czasu przejazdu – wyliczają członkowie bractwa w liście otwartym, który trafił także na biurko Marcina Witko
Wcześniejsze działania doprowadziły do wpisania linii nr 22 do rozporządzenia rady ministrów, jako mającej znaczenie ogólnopaństwowe. Postulatu modernizacji linii nie udało się jednak wpisać do Strategii Rozwoju Transportu 2020+. Modernizacja nie znalazła także swojego miejsca w zatwierdzonych niedawno kontraktach terytorialnych dla województwa mazowieckiego i łódzkiego.
Członkowie Bractwa Rowerowego zwracają się do prezydentów miast o lobbing w trakcie trwających konsultacji projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. Uważają, że w sprawie linii numer 22 należy wspólnie lobbować za modernizacją i przywróceniu pasażerskiego ruchu kolejowego między Łodzią, Radomiem i Lublinem. Ich zdaniem tylko regularne, częste i szybkie połączenia kolejowe mogą się przyczynić do rozwoju gospodarczego regionu.
- Należy wykorzystać wszelkie możliwości poprawy transportu szynowego m.in. w kontekście tworzonej tzw. Wyżyny Lotniczej, która będzie zwiększała zapotrzebowanie na transport osób i towarów – piszą przedstawiciele Bractwa.
- Pragnę wyrazić nasze pełne poparcie dla konieczności zainteresowania osób decyzyjnych tym problemem. Stan infrastruktury kolejowej w ostatnich latach się pogorszył przez co połączenia między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem zostały ograniczone do minimum, a ruch pasażerski praktycznie zlikwidowany - odpowiada Marcin Witko.
Prezydent wskazuje, że wydłużony czas przejazdu, spowodowany złym stanem technicznym nawierzchni torowej i sieci trakcyjnej, doprowadził do braku zainteresowania tym środkiem transportu ze strony podróżnych i spadkiem opłacalności połączeń.
Dodaje również, że modernizacja linii ma istotne znaczenie dla wszystkich samorządów leżących przy jej trasie, oraz poprawia warunki funkcjonowania dla wszystkich osób, zmuszonych do pracy poza miejscem swojego zamieszkania.
Warto przeczytać
Napisz komentarz
Komentarze