Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 7 kwietnia 2025 07:28
Reklama

O oświacie raz jeszcze... i chyba nie ostatni

Przyznam, że nieco zaskakuje mnie brak merytorycznej i co za tym idzie ciekawej dyskusji dotyczącej szkolnictwa w Tomaszowie Mazowieckim pod publikowanymi na łamach portalu artykułami. Miasto i powiat zatrudnia co najmniej kilkuset nauczycieli, wychowawców, pedagogów i dyrektorów szkół a kiedy przychodzi do rzetelnej wymiany opinii nie ma chętnych do zabierania głosu.

Wnioski z tego tytułu mogą być dwojakie. Pierwszy to taki, że w oświacie dzieje się super i nie ma o czym dyskutować, drugi wręcz przeciwny, że jest źle, a więc lepiej się nie odzywać, by się przypadkiem komuś nie narazić lub...

Reklama

 

Zresztą nieważne, w szkolnictwie panuje dziwna omerta, łatwiej zaprezentować surowe statystyki, bo jak mawiał pewien mój wykładowca, o ile matematyka jest królową nauk, o tyle statystykę można by nazwać kobietą lekkich obyczajów. Nie o tym jednak ma być ten artykuł i przedstawione w nim dane.

 

 Wiele mówi się o konieczności promowania szkolnictwa zawodowego i to nie tylko w skali naszego powiatu ale także całej Polski. Geniusze z Ministerstwa Edukacji Narodowej po wielu latach psucia systemu nareszcie wpadli na genialną myśl, że trzeba zapewnić gimnazjalistom możliwość skorzystania z doradztwa zawodowego w szerszym niż dotą zakresie.

 

Tak się składa, że i moje dziecko kończy w tym roku gimnazjum (polecam wszystkim "trójkę" z czystym sumieniem). Nastolatek staje więc przed koniecznością wyboru szkoły, która tak naprawdę zdeterminuje jego kolejne decyzje edukacyjne w następnych latach i być może całe jego życie.

 

Wybór to niełatwy, bo przecież każdy rodzic, który dzieciakowi doradza chciałby aby jego pociecha została prawnikiem, lekarzem albo architektem. Tymczasem być może predyspozycje dzieci, ich talenty i zainteresowania są rozbieżne z pomysłami taty czy mamy.

 

Wsparcie w podejmowaniu decyzji moim zdaniem powinna zapewnić szkoła poprzez realizację specjalnego programu doradztwa zawodowego, badania predyspozycji itd., który to program powinien przygotować organ prowadzący, a więc w tym przypadku Urząd Miasta.

 

Postanowiłem sprawdzić jak to wygląda na tę chwilę i wystąpiłem z zapytaniem do tomaszowskiego magistratu. Wyniki tego zapytania poniżej.

 

W Gimnazjum nr 8 realizowany jest program doradztwa zawodowego „Zawód od podszewki” dla klas i – III.

Tematyka:

1.Moje mocne i słabe strony.   ( kl. I  - II półrocze, 1 godzina)

2.Zawody moich rodziców.   ( kl. I  - II półrocze, 1 godzina)

3.Poznajemy wybrane zawody. ( kl. II – II półrocze, 1 godzina)

4.Zawód moich marzeń. (kl. II – II półrocze, 1 godzina)

5.System szkolnictwa w Polsce. ( kl. III, 1 godzina )

6.Zasady i kryteria przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych . ( kl. III , 1 godzina)

7.Oferty tomaszowskich szkół . Lokalny rynek pracy. ( kl. III, 1 godzina )

8.Testy kompetencyjne autorstwa J. Woronieckiej  (kl. III, 2 godziny)

- ankieta skłonności zawodowych ,

- ankieta zainteresowań,

- ćwiczenia dotyczące oceny własnych uzdolnień. 

 

Dla uczniów, którzy mają wątpliwości, trudności w wyborze dalszej drogi kształcenia szkoła  umożliwia konsultacje z doradcą w PPP. Uczniowiebiorą udział w „dniach otwartych” i organizowanych w szkole spotkaniach z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych i ludźmi różnych zawodów. Dla  rodziców organizowane są pedagogizacje nt „Zasady i kryteria przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych” .

 

Gimnazjum nr 7 prowadzi zajęcia o charakterze doradztwa zawodowego w następujących formach:

  • zajęcia pozalekcyjne w ramach zajęć wynikających z art.42 KN, prowadzone przez pedagoga szkolnego,
  • lekcje wychowawcze ,
  • indywidualne spotkania – rodzice, uczniowie, pedagog szkolny, psycholog – w przypadku trudności z podjęciem decyzji wyboru szkoły ponadgimnazjalnej,
  • warsztaty preorientacji zawodowej prowadzone przez doradcę zawodowego p. Małgorztę Głogowską w klasach trzecich ( IX/X 2014 ),
  • spotkania tematyczne pedagoga z rodzicami uczniów klas trzecich- omówienie roli szkoły i rodziców w aspekcie podejmowania przez młodzież decyzji o wyborze dalszej drogi życiowej,
  • spotkania promocyjne organizowane przez szkoły ponadgimnazjalne - ZSP nr 1,  ZSP nr 2, ZSP nr 3,
  • spotkania promocyjne organizowane przez szkoły ponadgimnazjalne na terenie Gimnazjum nr 7 – ZCKRiU w Wolborzu, ZSR w Bujnach ,  ZSP nr 1, ZSP nr2, ZSP nr 3.

 

W klasach trzecich przeprowadzono również w II semestrze badanie  i określono preferencje uczniów dotyczące wyboru szkoły średniej (wywiad), sporządzono wykazy imienne i zbiorcze. Przedstawione informacje znajdują się w dziennikach lekcyjnych, dzienniku pedagoga i psychologa.

 

Gimnazjum nr 6 – doradztwo zawodowe.

Treści z zakresu orientacji zawodowej realizowane są zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Doradztwa Zawodowego:

  • Podczas lekcji wychowawczych i przedmiotowych

Klasa I:

  • Poznawanie siebie.

Klasa II:

  • Poznawanie zawodów. Podejmowanie wstępnych decyzji. Indywidualna praca
    z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem szkoły i zawodu.

Klasa III:

  • Informacja edukacyjna i zawodowa.
  • Konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów – decyzje.

 

Wychowawcy mogą korzystać z zestawu ćwiczeń do WSDZ (dostępny na stronie internetowej gimnazjum w zakładce pedagog szkolny – nauczyciele). Wybór ćwiczeń i wymiar godzin zależny jest od decyzji wychowawcy i potrzeb zespołu klasowego. Ponadto uczniowie klas trzecich uczestniczą w dwugodzinnych zajęciach warsztatowych prowadzonych przez doradcę zawodowego. Organizowane jest poradnictwo indywidualne dla uczniów i rodziców uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp. – prowadzone przez doradcę zawodowego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

 

W Zespole Szkół nr 4 w Tomaszowie  obowiązuje Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, który jest kompatybilny z programem wychowawczym szkoły oraz planami wychowawczymi poszczególnych klas. Zgodnie z tymi dokumentami podczas lekcji wychowawczych nauczyciele realizują następujące zagadnienia:

- w klasach pierwszych – poznawanie siebie, swoich mocnych stron i zainteresowań,

- w klasach drugich – rynek edukacji i pracy, poznawanie zawodów,

- w klasach trzecich – informacja edukacyjna i zawodowa, konfrontowanie samooceny 

   z wymaganiami szkół i zawodów.

Wymiar czasowy zajęć jest zróżnicowany, dostosowany do potrzeb danego zespołu klasowego. 

 

Pedagog szkolny gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla uczniów gimnazjum. Udziela porad i konsultacji młodzieży stojącej przed wyborem dalszej drogi kształcenia. Współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, gdzie kieruje uczniów wraz z rodzicami w celu uzyskania profesjonalnej porady od doradcy zawodowego. Organizuje spotkania młodzieży z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych w celu zapoznania się z ich ofertą edukacyjną oraz skonfrontowania wymagań poszczególnych kierunków kształcenia ze swoimi predyspozycjami i możliwościami. 

 

Polecamy:

Rozmawiamy o szkolnictwie

Która z podstawówek najlepsza?

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

tomaszowianka 18.06.2015 22:13
W zupełności popieram TWD. Popatrzcie tylko na nową panią naczelnik wydziału edukacji... chyba każdy kogo interesuje szkolnictwo i własne dziecko doskonale wie, że poprzedniej nie dorasta do pięt. Cóż ważne, że PIS-owa.

Reklama
Zapomniałaś 19.06.2015 00:23
że poprzednia została wepchana na to stanowisko 8 lat temu dzięki po.

TWD 18.06.2015 21:35
Mariusz poruszasz ostatnio same ciekawe i trafne tematy.Mam świadomość że o szkołach , zdrowiu i gospodarce w wydaniu miejskim i powiatowym trzeba rozmawiać, dyskutować i w efekcie wypracować najlepszy model organizacyjny i przede wszystkim skuteczny oraz przyjazny dla każdego podmiotu. Jednakże mam do Ciebie jako dziennnikarza i radnego pytanie Jaki sens ma mieć dyskusja skoro władza - czytaj partie - wie wszystko najlepej , jak to zrobić i kim ? Mariusz przecież to co dzieje sie, nie tylko w tej kadencji, to kpina z ludzi , wyborców , mieszkańców.Władza wie najlepiej jak zarządzać, jak obsadzić kluczowe stanowiska - samymi ekspertami, doświadczonymi menagerami od oświaty , zdrowia i innych dziedzin.Przekonaj mnie że wszystkie konkursy na stanowiska , to zjawisko rodem z najlepszych wzroców demokracji.Po co mamy dyskutować o szkole skoro do szkół wkracza polityka i to nie tylko na szczeble kadry kierowniczej ale również niższe? Czy żeby uczyć dzieci i młodzież trzeba równiez mieć popracie, koneksje i uklady, czy być zwyczajnie przekonanym że praca nauczyciela ma sens i poza tym to wspaniałe doświadczenia i przygoda, bez względu na zarobki i stres. Jeśli Polityka będzie nadal decydować o doborze kadry , to na co będziemy liczyć w podnoszeniu poziomu nauczania ? Dzisiejsze lokalne władze i samorządy w Polsce , partyjne rzecz jasna , często fundują nam obecnie taki model działania- my wiemy najlepiej , my wam urządzimy życie i wszystkie jego aspekty, my władza zapraszamy do dyskusji , ale i tak zrobimy co chcemy. Co musi sie wydarzyć złego , by obudzić decydentów, że pora na fachowców, ludzi którzy sie poświęcą rzeczy i idei .Którzy czują temat i znają się na problemie od strony praktyka a nie lokalnego działacz. Nie tak dawno, 30 - 40 lat temu legitymacja decydowła kto otrzymywał przywileje , stanowiska , kto był łaskawie obdarzany i lały sie na niego zaszczyty Mariusz co się zmieniło ? Zanim staniemy przy lóżkach pacjentów, przy tablicy, zaczniemy prowadzić drobne czy wieksze biznesy , chcemy mieć przekonanie że władza i partie służą ludziom .Czy potrzebni jeteśmy tylko by płacić podatki i wrzucać kartki o urn ?

18.06.2015 22:49
Widzę tylko jedną drogę. Jest nią edukacja społeczna. Więc dyskusja ma sens o ile jest bardzo merytoryczna. Wbrew pozorom, komentarze pod moimi tekstami są uważnie śledzone przez setki osób. Pokazując dane dotyczące oświaty w Tomaszowie, jakimi dysponują Urzędy, zadaję równocześnie pytanie: czy mamy do czynienia z dętą statystyką, czy z danymi rzetelnymi. Traktuję oświatę w sposób inwestycyjny. Oczekuję więc realnej stopy zwrotu. Jeśli powiem ci, że kupiłem za 200 tysięcy złotych Mercedesa, a następnie oddałem go sąsiadowi do użytku, to powiesz mi, że albo jestem bardzo hojny, albo z głową u mnie coś nie tęgo. Czemu w szkolnictwie ma być inaczej? Mądrze wydane pieniądze, to zyski w przyszłości, źle to tylko wielowymiarowe straty. Oczywiście uwzględniamy system naczyń połączonych na który składają się oświata, gospodarka, pomoc społeczna itd. Nie mam nic przeciwko temu, że jakaś partia, która jest przy władzy obsadzała stanowiska swoimi ludźmi. To logiczne a system zmusza do ustawiania konkursów. Bierzecie władze, obsadzacie stanowiska i bierzecie odpowiedzialność. Warunek jest taki, że odpowiedzialność jest równoznaczna z kompetencjami a nie jedynie ambicjami. Przeraża jednak nie partyjniactwo. Są gorsze rzeczy. Przede wszystkim ludzie chodzą na wybory a kompletnie nie analizują, a krzyżyki stawiają, bo coś im się wydaje. Myślenie obrazkowe. Ostatnie wybory prezydenckie to był koszmar. One obrażały moją inteligencję. Internetowe memy i zdania wyrwane z kontekstu decydowały o ludzkich preferencjach. Żadnej wizji przyszłości, żadnej merytoryki (oczywiście poza JKM). Efekt jest taki, że w samorządach kolejne kadencje siedzą ludzie, którzy nie mają pojęcia o tym co sie wokół nich dzieje. Nie czytają uchwał, głosują jak im każą, a jak już zadają pytania, to nie rozumieją odpowiedzi ani chyba nawet samych pytań. Ludzka percepcja jest ograniczona, obserwator widzi jedynie aktywność i kolor krawata.

Sprostowanie 22.06.2015 12:40
...poza JKM, Grzegorzem Braunem oraz Marianem Kowalskim. ;)

pucybut 18.06.2015 20:41
Wszystko to ładnie wygląda, zajęcia sie odbywają. Tylko mi coś tu nie gra. Nikomu nie ujmując jego wiedzy - jakie kwalifikacje doradcy zawodowego mają wychowawcy klasy, pedagog czy psycholog. Wielu z nich pewnie takie same jak autor tego tekstu czy każdy inny rodzic. Moim skromnym zdaniem w Magistracie powinien być na etacie zatrudniony wykwalifikowany doradca zawodowy, wyposażony w odpowiednie narzędzia i wiedzę na temat oferty kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Od początku klasy III gimnazjum powinny być przez niego zbadane indywidualnie wszystkie dzieciaki kończące gimnazjum. Na jedno dziecko powinno przeznaczyć się minimum 2 godziny. Wydaje mi się, że tylko indywidualne badanie ucznia może poskutkować odpowiednim doborem dalszej ścieżki edukacji i przyszłej kariery zawodowej. Bo do tej pory skutek jest taki, że kiepski uczeń idzie do III LO, bo, za uczy, ale je skończy. Ale czy zda maturę? A jego prawidłowa ścieżka zawodowa być może powinna rozpocząć się od zawodówki?!

Widukind 18.06.2015 11:14
Cieszy cykl artykułów ona temat szkolnictwa, to rzetelne i dociekliwe dziennikarstwo. Też polecam gimnazjum nr 3, to chyba jedyna szkoła w mieście gdzie uczeń jest podmiotem , a nie przedmiotem i wiedzą to ( i czynią! ) wszyscy pracownicy szkoły.

bardzo rzetelnie napisane 18.06.2015 10:30
na miejscu uczniów i rodziców ,a także ,,uczycieli,,dokonałbym pewnej głębszej analizy i dyskusji w tym temacie.polecam

Opinie

ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.

Wasze komentarze

Autor komentarza: PoPiSTreść komentarza: Ale to są wierne giermki Pana Idola niejakiego pana Antoniego, który wspiera i otacza się nimi przy każdej okazji. To w końcu jak to jest ?Źródło komentarza: Kataklizm w powiatowym samorządzieAutor komentarza: JimmyTreść komentarza: Wy to lepiej napiszcie kto i jaką fuszerę odwalił w tym Parku Solidarności, że jest już pół roku obsuwy, bo wygląda to raczej na coś grubszego.Źródło komentarza: M. Witko - o inwestycjach i trasie S12Autor komentarza: JimmyTreść komentarza: Antek, ty to lepiej się weź za rozwiązywanie testów na prawko zamiast się wozić po imprezkach, bo już dwa razy uwaliłeś teorię.Źródło komentarza: Macierewicz i inni w Spale. Mimo postu, karnawał trwaAutor komentarza: wyborcaTreść komentarza: No i kiedy remont Pałacu Piescha na Barlickiego?Źródło komentarza: M. Witko - o inwestycjach i trasie S12Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Szanowny Panie Prezydencie. To pańskie wyjaśnienie w sprawie tej S12 jest trochę mętne. Wystarczyło napisać ludziom om tym, co decyduje o pewnym odrzuceniu tzw. wariantu północnego i o zdecydowanym dążeniu do jednego z wariantów południowych (tych wariantów południowych było dwa, lub trzy). Przy okazji: pewien poseł robi akcję, aby ludziska zaprotestowali przeciwko wariantom południowym (listy, sms-y), Ciekawe, czy pewien minister też dostał taki anons.Źródło komentarza: M. Witko - o inwestycjach i trasie S12Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Szanowny Panie Komendancie Marcinie Dulas: i o to chodzi!!! moje najlepsze gratulacje - chłopcze!!!Źródło komentarza: Marcin Dulas nowym komendantem wojewódzkim PSP w Łodzi
Reklama
Skarpetki zdrowotne frotte ze srebrem

Skarpetki zdrowotne frotte ze srebrem

Skład:bawełna 80%, Prolen® Siltex ze srebrem 17%, Lycra® 3% Wielkości:35-37, 38-40, 41-43, 44-46, 47-49 (oprócz koloru białego i szarego)        (według ZN-JJW-P-005)Konstrukcja:Skarpetki nieuciskające Medic Deo® Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Medic Deo® Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!Specjalna konstrukcja cholewki i niewielka domieszka nowoczesnego włókna Lycra® w całym wyrobie powodują idealne bezuciskowe przyleganie do nóg i maksymalną elastyczność - nietamowanie przepływu krwi i komfort nawet dla opuchniętych nóg.Dzięki działaniu przędzy z jonami srebra, wzmocnionemu apreturą antybakteryjną i antygrzybiczną Sanitized®, skarpetki hamują rozwój mikrobów i zapobiegają jednocześnie przykremu zapachowi podczas użytkowania. Miejsca stóp narażone na otarcia i urazy są chronione przez miękką trójwarstwową dzianinę frotte. Opaska elastyczna na śródstopiu zapobiega przesuwaniu się skarpetki na nodze.Skarpetki nadają się znakomicie do aktywności fizycznej. Do produkcji skarpetek jest używana czysta bawełna - naturalna przędza najwyższej jakości.SKARPETKI ZAREJESTROWANE JAKO WYRÓB MEDYCZNYZ pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama