Wnioski z tego tytułu mogą być dwojakie. Pierwszy to taki, że w oświacie dzieje się super i nie ma o czym dyskutować, drugi wręcz przeciwny, że jest źle, a więc lepiej się nie odzywać, by się przypadkiem komuś nie narazić lub...
Zresztą nieważne, w szkolnictwie panuje dziwna omerta, łatwiej zaprezentować surowe statystyki, bo jak mawiał pewien mój wykładowca, o ile matematyka jest królową nauk, o tyle statystykę można by nazwać kobietą lekkich obyczajów. Nie o tym jednak ma być ten artykuł i przedstawione w nim dane.
Wiele mówi się o konieczności promowania szkolnictwa zawodowego i to nie tylko w skali naszego powiatu ale także całej Polski. Geniusze z Ministerstwa Edukacji Narodowej po wielu latach psucia systemu nareszcie wpadli na genialną myśl, że trzeba zapewnić gimnazjalistom możliwość skorzystania z doradztwa zawodowego w szerszym niż dotą zakresie.
Tak się składa, że i moje dziecko kończy w tym roku gimnazjum (polecam wszystkim "trójkę" z czystym sumieniem). Nastolatek staje więc przed koniecznością wyboru szkoły, która tak naprawdę zdeterminuje jego kolejne decyzje edukacyjne w następnych latach i być może całe jego życie.
Wybór to niełatwy, bo przecież każdy rodzic, który dzieciakowi doradza chciałby aby jego pociecha została prawnikiem, lekarzem albo architektem. Tymczasem być może predyspozycje dzieci, ich talenty i zainteresowania są rozbieżne z pomysłami taty czy mamy.
Wsparcie w podejmowaniu decyzji moim zdaniem powinna zapewnić szkoła poprzez realizację specjalnego programu doradztwa zawodowego, badania predyspozycji itd., który to program powinien przygotować organ prowadzący, a więc w tym przypadku Urząd Miasta.
Postanowiłem sprawdzić jak to wygląda na tę chwilę i wystąpiłem z zapytaniem do tomaszowskiego magistratu. Wyniki tego zapytania poniżej.
W Gimnazjum nr 8 realizowany jest program doradztwa zawodowego „Zawód od podszewki” dla klas i – III.
Tematyka:
1.Moje mocne i słabe strony. ( kl. I - II półrocze, 1 godzina)
2.Zawody moich rodziców. ( kl. I - II półrocze, 1 godzina)
3.Poznajemy wybrane zawody. ( kl. II – II półrocze, 1 godzina)
4.Zawód moich marzeń. (kl. II – II półrocze, 1 godzina)
5.System szkolnictwa w Polsce. ( kl. III, 1 godzina )
6.Zasady i kryteria przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych . ( kl. III , 1 godzina)
7.Oferty tomaszowskich szkół . Lokalny rynek pracy. ( kl. III, 1 godzina )
8.Testy kompetencyjne autorstwa J. Woronieckiej (kl. III, 2 godziny)
- ankieta skłonności zawodowych ,
- ankieta zainteresowań,
- ćwiczenia dotyczące oceny własnych uzdolnień.
Dla uczniów, którzy mają wątpliwości, trudności w wyborze dalszej drogi kształcenia szkoła umożliwia konsultacje z doradcą w PPP. Uczniowiebiorą udział w „dniach otwartych” i organizowanych w szkole spotkaniach z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych i ludźmi różnych zawodów. Dla rodziców organizowane są pedagogizacje nt „Zasady i kryteria przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych” .
Gimnazjum nr 7 prowadzi zajęcia o charakterze doradztwa zawodowego w następujących formach:
- zajęcia pozalekcyjne w ramach zajęć wynikających z art.42 KN, prowadzone przez pedagoga szkolnego,
- lekcje wychowawcze ,
- indywidualne spotkania – rodzice, uczniowie, pedagog szkolny, psycholog – w przypadku trudności z podjęciem decyzji wyboru szkoły ponadgimnazjalnej,
- warsztaty preorientacji zawodowej prowadzone przez doradcę zawodowego p. Małgorztę Głogowską w klasach trzecich ( IX/X 2014 ),
- spotkania tematyczne pedagoga z rodzicami uczniów klas trzecich- omówienie roli szkoły i rodziców w aspekcie podejmowania przez młodzież decyzji o wyborze dalszej drogi życiowej,
- spotkania promocyjne organizowane przez szkoły ponadgimnazjalne - ZSP nr 1, ZSP nr 2, ZSP nr 3,
- spotkania promocyjne organizowane przez szkoły ponadgimnazjalne na terenie Gimnazjum nr 7 – ZCKRiU w Wolborzu, ZSR w Bujnach , ZSP nr 1, ZSP nr2, ZSP nr 3.
W klasach trzecich przeprowadzono również w II semestrze badanie i określono preferencje uczniów dotyczące wyboru szkoły średniej (wywiad), sporządzono wykazy imienne i zbiorcze. Przedstawione informacje znajdują się w dziennikach lekcyjnych, dzienniku pedagoga i psychologa.
Gimnazjum nr 6 – doradztwo zawodowe.
Treści z zakresu orientacji zawodowej realizowane są zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Doradztwa Zawodowego:
- Podczas lekcji wychowawczych i przedmiotowych
Klasa I:
- Poznawanie siebie.
Klasa II:
- Poznawanie zawodów. Podejmowanie wstępnych decyzji. Indywidualna praca
z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem szkoły i zawodu.Klasa III:
- Informacja edukacyjna i zawodowa.
- Konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów – decyzje.
Wychowawcy mogą korzystać z zestawu ćwiczeń do WSDZ (dostępny na stronie internetowej gimnazjum w zakładce pedagog szkolny – nauczyciele). Wybór ćwiczeń i wymiar godzin zależny jest od decyzji wychowawcy i potrzeb zespołu klasowego. Ponadto uczniowie klas trzecich uczestniczą w dwugodzinnych zajęciach warsztatowych prowadzonych przez doradcę zawodowego. Organizowane jest poradnictwo indywidualne dla uczniów i rodziców uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp. – prowadzone przez doradcę zawodowego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
W Zespole Szkół nr 4 w Tomaszowie obowiązuje Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, który jest kompatybilny z programem wychowawczym szkoły oraz planami wychowawczymi poszczególnych klas. Zgodnie z tymi dokumentami podczas lekcji wychowawczych nauczyciele realizują następujące zagadnienia:
- w klasach pierwszych – poznawanie siebie, swoich mocnych stron i zainteresowań,
- w klasach drugich – rynek edukacji i pracy, poznawanie zawodów,
- w klasach trzecich – informacja edukacyjna i zawodowa, konfrontowanie samooceny
z wymaganiami szkół i zawodów.
Wymiar czasowy zajęć jest zróżnicowany, dostosowany do potrzeb danego zespołu klasowego.
Pedagog szkolny gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla uczniów gimnazjum. Udziela porad i konsultacji młodzieży stojącej przed wyborem dalszej drogi kształcenia. Współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, gdzie kieruje uczniów wraz z rodzicami w celu uzyskania profesjonalnej porady od doradcy zawodowego. Organizuje spotkania młodzieży z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych w celu zapoznania się z ich ofertą edukacyjną oraz skonfrontowania wymagań poszczególnych kierunków kształcenia ze swoimi predyspozycjami i możliwościami.
Polecamy:
Która z podstawówek najlepsza?
Napisz komentarz
Komentarze