Na inaugurację po godz. 10.30 ze stacji Łódź Kaliska wyruszył specjalny pociąg do Sieradza. Tego dnia przejazd był bezpłatny a dla pasażerów przygotowano wiele atrakcji m.in. na stacji docelowej zostali zaproszeni na zwiedzanie sieradzkiej starówki, a następnie na piknik nad Wartą.
Otwarcie kolejnych linii zaplanowane jest na wrzesień. Będą to przejazdy na trasach do Zgierza, a w późniejszym terminie do Koluszek, Łowicza i Kutna.
Tabor ŁKA stanowi obecnie sześć pojazdów szynowych Flirt3 wyprodukowanych przez firmę Stadler Polska. W sumie do przewoźnika ma trafić 20 takich nowoczesnych składów. Kolejnych 10 zostanie dostarczonych w październiku 2014 r., a ostatnie cztery - w lutym 2015 r.
Pociągi ŁKA mogą rozwijać maksymalną prędkość 160 km na godz. i pomieścić 254 pasażerów. Wagony są klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zamontowano w nich ergonomiczne fotele, kamery monitorujące wnętrze i otoczenie pojazdów oraz wyświetlacze LCD. Pojazdy wyróżniają niskie koszty eksploatacji oraz zużycie energii. Oczywiście aby mogły one rozwijać maksymalne prędkości konieczna jest modernizacja wielu odcinków trakcji klejowej. Do września PKP PLK ma zakończyć modernizację trasy ze Zgierza do stacji Łódź Widzew.
Warto też przy okazji wspomnieć, że dostępny jest już także elektroniczny okresowy Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Dzięki niemu można podróżować nie tylko na trasach ŁKA i spółki Przewozy Regionalne, ale także komunikacją miejską w Łodzi, Zgierzu i Pabianicach. W okresie wakacyjnym dołączą do nich komunikacje miejskie Łasku, Zduńskiej Woli i Sieradza
Na przykładzie połączeń komunikacyjnych widać chyba najwyraźniej jak bardzo Tomaszów się uwstecznia w stosunku do innych miast województwa łódzkiego, które same w sobie do liderów w skali kraju wcale nie należy i raczej we wszelkich rankingach zajmuje miejsca w dolnej części tabeli. Co gorsza, od wielu lat nasze miasto wydaje się być nie dostrzegane przez samorządowców wojewódzkich, mimo że mamy aż trójkę (na 36) przedstawicieli w Sejmiku oraz Dariusza Klimczaka, który także lubi podkreślać swoje związki z Tomaszowem.
Nieco inne podejście daje się zaobserwować u naszych najbliższych sąsiadów. Rawa Mazowiecka wydaje się rozkwitać. Bezrobocie ma tutaj charakter śladowy, w granicach błędu statystycznego. Przez centrum miasta nie przejeżdżają korowody TiR-ów, bo samorządowcy już wiele lat temu zabiegali o budowę obwodnic.
Podobnie jest w Opocznie. Niedawno oddana obwodnica a za chwilę powstanie przystanek na Centralnej Magistrali Kolejowej. Szybko i sprawnie będzie można dostać się do stolicy oraz na południe Polski.
Jak duże ma to znaczenie wiedzą wszyscy, którzy muszą codziennie dojeżdżać do Łodzi lub mają dzieci studiujące na wyższych uczelniach. Utrzymanie studenta poza miejscem stałego zamieszkania to co najmniej kilkaset złotych miesięcznie. Przy odpowiednim skomunikowaniu koszty te można znacząco obniżyć.
Wyobraźcie sobie, że wsiadając o 7:10 w pociąg na tomaszowskim dworcu moglibyście o 7:50 znaleźć się już na „ekscou”. Czy nie jest to kusząca perspektywa?
Napisz komentarz
Komentarze