W coraz większym stopniu zjawisko uzależnienia od komputerów i Internetu dotyczy młodzieży – aż 38,1% nastolatków w Polsce w wieku 11-16 lat „czuje się bardziej sobą online” niż w kontaktach bezpośrednich z innymi ludźmi. Tak wynika z badań opublikowanych w 2011 roku (Kids Online). Nic więc dziwnego, że adresatami pierwszego etapu projektu Wyloguj się do życia są uczniowie polskich gimnazjów, czyli młodzież w wieku 13 -16 lat. Jest to wyjątkowo wymagająca grupa docelowa. Dlatego z myślą o nastolatkach powstał kilkunastominutowy film edukacyjny, w którym zamiast nauczycieli, popularny raper - Sokół pokazuje alternatywy dla wirtualnego świata i zachęca do „życia naprawdę”.
Oprawiona ekspresyjną, hiphopową ścieżką dźwiękową fabuła, opowiada historię dwójki nastolatków – mających marzenia, zainteresowania, przeżywających przygody i pierwsze zauroczenie. Ich życie to dwa mocno skontrastowane światy – wirtualny i realny. Który z nich jest bardziej atrakcyjny? To otwarte pytanie ma prowokować do dyskusji.
W pracę nad filmem zaangażowali się profesjonaliści. Współtwórcą scenariusza jest Jakub Żulczyk, reżyserem – zdobywca Fryderyka – Kuba Łubniewski, a za produkcję odpowiada jeden z najbardziej doświadczonych domów produkcyjnych – Film Produkcja.
Żyjąc w XXI wieku nie możemy uciec od Internetu i wcale do tego nie namawiamy. Chodzi o to, by zachować zdrowe proporcje. Jeśli ten film choć u części nastolatków sprowokuje pytanie: „Czy życie nie przecieka mi przez palce?” My tylko zaczęliśmy mówić o problemie. Liczymy na otwartych i świadomych nauczycieli, pedagogów, rodziców oraz wszystkich tych, którzy będą chcieli kontynuować ten temat. to już dobry punkt wyjścia do zmiany - podkreśla Tatiana Mindewicz - Puacz prezes Fundacji FIRST.
Film trafi do ponad 7,5 tys. szkół w Polsce. W pakiecie nauczyciele otrzymają także schemat lekcji, stanowiący inspirację do poprowadzenia zajęć wychowawczych na temat uzależnienia od sieci i komputera oraz bazę do organizacji konkursu na plakat inspirowany tematyką projektu.
„Czy tak ciężko być sobą w dzisiejszych czasach? Czy naprawdę chcesz wyglądać jak te wszystkie idiotki w sieci?” – pyta charyzmatyczny raper Wojtek Sokół Sosnowski w filmie inaugurującym projekt Wyloguj się do życia.
Ambicją autorów jest wykreowanie mody na bycie „wylogowanym”, czyli korzystanie z dobrodziejstw, jakie oferuje wirtualna rzeczywistość, zachowując zdrową równowagę i nie tracąc kontaktu z prawdziwym światem.
Napisz komentarz
Komentarze