Środek jesieni czy koniec lata? Według staroceltyckich wierzeń, koniec października i początek listopada to czas, w którym świat fizyczny i metafizyczny znajdują się najbliżej siebie. Jest to czas przemian. Czas, kiedy kolorowe, powoli zmienia się w szare i zadymione, co może powodować niepokój.
Podczas gdy w krajach katolickich, wznoszone są modły za zmarłych, a rodziny spotykają się na cmentarzach by później, ciesząc się z dni wolnych, spotkać się znowu przy suto zastawionych stołach, w Chinach, panuje atmosfera dnia codziennego (czyli je się w biegu i co popadnie).
Oficjalną religią współczesnych Chin jest brak religii - no, może poza czczeniem złotego cielca (poważnie rzecz ujmując, ze względu na gwałtowny rozwój Chin w ostanich latach, pieniądz jest obecnie, w tym kraju głównym tematem rozmów i, dla niektórych, celem samym w sobie). To jednak otwarty i tolerancyjny, pod względem religijnym, kraj. Choć większość osób, uważa się za Ateistów, Buddyzm, Taoizm i, przede wszystkim, wierzenia ludowe, nadal odgrywają tu znaczącą rolę. Sytuacja wygląda podobnie jak w Iranie, młodzi irańczycy, przeważnie nie uznają islamu, ale wpływy religii Mahometa, widoczne są gołym okiem w kulturze i światopoglądzie perskiej młodzieży.
W folklorze chińskim, znaczną rolę odgrywają przodkowie. Wierzy się, że zmarli członkowie rodzin mogą mieć wpływ na powodzenie tych żyjących. Należy zatem zrobić w szystko by zapewnić im dobre warunki w życiu pozagrobowym. W wielu domach, przodkom, organizuje się Każdy czas na oddanie im czci jest odpowiedni - przed ważnym wydarzeniem, jako dziękczynienie lub...... jeden z czasów przemian, przez które można rozumieć również przemiany zachodzące w naturze. Obecnie, w Chinach, można wymienić conajmniej trzy wielkie święta oddające cześć duchom zmarłych. Ze względu na fakt, że w Azji Wschodniej, do oznaczania tradycyjnych świąt, używa się kalendarza słoneczno-księzycowego, zwanego kalendarzem chińskim, daty tych świąt są ruchome.
MIESIĄC DUCHÓW
Podobnie jak na zachodzie, według wschodnich wierzeń, koniec lata/początek wczesnej jesieni, uważany jest za czas gdy bramy do wszystkich wymiarów pozostają otwarte. Przez cały siódmy miesiąc kalendarza słoneczno-księżycowego, duchy przechodzą do świata żywych, nawiedzając ich domy. W tym czasie, odprawiane są rytuały mające zmniejszyć cierpienia zabłąkanych dusz. Składane są ofiary w postaci jedzenia, palone są wąskie i długie kadzidełka, papierowe przedmioty ukształtowane w ubrania i rzeczy codziennego użytku, jak i arkusze tzw. "złotego papieru", czyli pieniądzy dla duchów, które można podzielić na kilka kategorii:
- gotówka (miedź) - ofiarowana "młodym" duchom, oraz duchom osób nieznanych - łącznie z tymi zapomnianymi - tak na wszelki wypadek, żeby nie zakłócały spokoju ofiarodawcom.
- srebro - ofiarowane duchom przodków oraz duchom lokalnych bóstw
- złoto - ofiarowane zarówno duchom przodków, jak i duchom wyższych bóstw.
Ciepło ognia, unosi powietrze do góry, co zgodnie z logiką, ma ułatwić przenikanie przedmiotów do świata pozaziemskiego. Duchy, którym nic nie ofiarowano, mogą się zdenerwować i przez kolejny rok nawiedzać rodzinę i ściągać na nią złe uroki.
Podczas Miesiąca Duchów, przy stołach zostawia się puste miejsce dla zmarłych członków rodzin, którym podobnie jak reszcie domowników, podaje się posiłek - często bardziej uroczysty niż powszedni.
Na piętnasty dzień Miesiąca Duchów, przypada Święto Duchów, którego obchody, zaczynają się wieczorem dnia je poprzedzającego. Organizowane są występy na żywo artystów, podczas których pierwsze rzędy pozostają puste - łatwo się domyślić, dla kogo są one zarezerwowane.
Wieczorami, buddyjscy mnisi odprawiają rytualne modlitwy za dusze zmarłych, a przed domami zapalane są kadzidełka, mające zapewnić pomyślność, zarówno tym po drugiej stronie, jak i tym żywym. Zgodnie z wierzeniami, najwięcej duchów, przechodzi z jednego wymiaru do drugiego właśnie po zachodzie słońca.
Pod koniec miesiąca, W niektórych częściach Chin, do rzek, wrzuca się miniaturowe, papierowe łódeczki lub lampiony, mające wskazywać zagubionym duszom właściwy kierunek jak wydostać się ze świata doczesnego. Chińczycy, bowiem, nie chcą być na codzień kłopotani przez zagubione dusze zmarłych.
ŚWIĘTO CHUNG YUENG (dosłownie: Święto Dwóch Dziewiątek)
Jak łatwo się domyślić, nazwa ma związek z numerologią. Podwójna dziewiątka, oznacza dziewiąty dzień, dziewiątego miesiąca kalendarza chińskiego. W 2011 roku, Święto Dwóch Dziewiątek przypadło na 5 października.
Według Yijing (Księgi Przemian), cyfra dziewięć, ma zbyt wiele pierwiastka yang (czyli energii, witalności, męstwa). Data, która zawiera w sobie dwie dziewiątki, może być zatem potencjalnie niebezpieczna, a Chińczycy są bardzo czuli na punkcie dat.
Podczas święta Chung Yeung, oddanie hołdu zmarłym przodkom, jest tylko jedną z wielu czynności, mającej odgonić złe uroki, obok spożywania wina chryzantemowego, czy herbaty z chryzantem. Rodziny, spotykają się na cmentarzach w celu uczczenia pamięci przodków.
ŚWIĘTO QINGMING
Święto wypada wczesną wiosną. Dokładniej, jest to piętnasty dzień po równonocy wiosennej. W odróżnieniu od tradycji zachodniej, jest to czas, gdy szare zmienia się w kolorowe - czas odrodzenia.
Rodziny zmarłych skupiają się na cmentarzach by oddać cześć przodkom poprzez sprzątanie nagrobków, palenie kadzidełek, palenie papierowych symboli przedmiotów użytku codziennego, a także, organizowanie wielkich przyjęć. Zdarzają się, nawet przypadki, gdy chińska rodzina, najzwyczajniej w świecie, robi sobie przy grobie grilla. Popularne, choć niezalecane jest również odpalanie petard (niezalecane, bo chińczycy mają skłonności do przesady i, raz odpalone fajerwerki potrafią wybuchać przez długie godziny). Qingming jest jednym z ważniejszych świąt oddających cześć przodkom. Qingming ma również znaczenie w chińskiej kulturze herbaty - zielona herbata zebrana przed świętem Qingming ma bardziej subtelny aromat, przez co jest uważana za bardziej prestiżową i, w efekcie, droższą.
Podczas świąt Qingming i Chung Yuen, żywi odwiedzają zmarłych na cmentarzach. Podczas miesiąca duchów, zaś, zgodnie z wierzeniami, to zmarli, wpadają z odwiedzinami do żywych by towarzyszyć im w codziennych czynnościach.
Napisz komentarz
Komentarze