Poznajmy 4 główne sposoby ładowania aut elektrycznych, z jakimi możemy mieć styczność
Zanim przejdziemy do omówienia zasad prawidłowego ładowania aut, należy wspomnieć, iż jako właściciel „elektryka” mamy aż 4 różne sposoby jego ładowania. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, które warto poznać.
- ładowanie bezpośrednio z gniazdka domowego. Zaletą tego rozwiązania jest wygoda. Wystarczy, że mamy w garażu gniazdko i możemy ładować nasze auto. Główną wadą tego rozwiązania jest jednak bardzo długi czas ładowania baterii, który może wynosić nawet kilkanaście godzin.
- ładowanie domowe za pomocą tzw. Wallboxa, małego urządzenia, które wykorzystuje prąd zmienny. Z reguły wymaga doprowadzenia do urządzenia tzw. trzeciej fazy, aby zwiększyć prąd ładowania do 400 V. Ładowanie poprzez Wallbox, wymaga wydatku rzędu kilku tysięcy złotych, ale skraca czas ładowania nawet 3-krotnie.
- ładowarki publiczne to stacje ładowania rozmieszczone w różnych miejscach, głównie na parkingach, przy centrach handlowych, na stacjach benzynowych itp. Są one dużo szybsze niż ładowarki domowe, ale wolniejsze niż ładowarki szybkie. Pełne naładowanie baterii może zająć od kilku do kilkunastu godzin, w zależności od mocy ładowarki i pojemności baterii. Coraz częściej są one płatne, ale niektóre miasta oferują darmowe stacje ładowania dla promowania elektromobilności.
- ładowarki szybkie to najszybsze i najdroższe rozwiązanie. Pozwalają na pełne naładowanie baterii w ciągu kilkudziesięciu minut do godziny w zależności od baterii. Są one jednak nadal stosunkowo rzadko dostępne. To na rozwój sieci tych ładowarek, najbardziej czekają wszyscy właściciele elektryków.
Zainteresował Cię temat: Sprawdź co wpływ na czas ładowania baterii
https://mapaladowania.pl/blog/ile-trwa-ladowanie-samochodu-elektrycznego/
5 zasad prawidłowego ładowania elektryka
Wiemy zatem jakie mamy możliwości ładowania. Pamiętajmy również, iż bateria auta ma swoje specyficzne właściwości i wymaga odpowiedniego traktowania. Oto pięć zasad, które pomogą Ci zadbać o baterię i zapewnią jej długą żywotność:
Unikaj codziennego ładowania auta
Nie musisz mieć zawsze pełnej baterii, jeśli nie planujesz długiej podróży. Lepiej ładować auto raz na jakiś czas np. 2-3 razy w tygodniu, zamiast codziennie podłączać je do gniazdka na zasadzie – na wszelki wypadek. Optymalny poziom naładowania baterii to 20-80%. Znając swój plan dnia, tygodnia, warto dopasować do niego cykle ładowania. Jeśli pokonujemy 50-60 km dziennie, przy zasięgu 300 km na pełnej baterii daje nam to pewien obraz sytuacji.
Ładowanie do 100% wcale nie działa na baterię korzystnie
Zbyt wysoki poziom naładowania może powodować nadmierne zużycie baterii i obniżać jej pojemność, szczególnie gdy za każdym razem ładujemy do „pełna”. Dlatego lepiej nie przekraczać 80-90% poziomu naładowania, chyba że planujemy długą podróż i każde 10% baterii może być pomocne w dotarciu na miejsce.
Pilnuj, aby poziom baterii nie spadł do 0%
Podobnie jak jazda na oparach paliwa jest niekorzystna dla silnika spalinowego, tak, zbyt niski poziom naładowania elektryka szkodzi jego baterii i może doprowadzić do jej mikro uszkodzeń. Dlatego staraj się nie schodzić poniżej 20% poziomu naładowania i nie dopuszczać do głębokiego rozładowania poniżej 5%. Jednym z argumentów za takim postępowaniem może być np. to, że bateria z 20% ładuje się o wiele szybciej, aniżeli od 0%.
Wybieraj ładowanie nocą
Jeśli masz możliwość, gdyż ładujesz auto w garażu, lepiej ładować je w nocy, kiedy jest niższe zapotrzebowanie na energię elektryczną i niższe ceny prądu. Możesz w ten sposób zaoszczędzić na rachunkach i to sporo. Korzystając z tzw. taryfy dwustrefowej G12, prąd w nocy jest dwukrotnie tańszy niż w dzień.
Dbaj o miejsce, w którym ładujesz auto
Auto elektryczne jest dużo wrażliwsze na tzw. czynniki środowiskowe, które mogą wpływać na proces ładowania i stan baterii. Unikaj ładowania auta w bardzo wysokich lub bardzo niskich temperaturach, w wilgotnych miejscach. Tu również idealnie sprawdzi się garaż, w którym panuje z reguły chłód, a jednocześnie zimą jest w nim dużo cieplej niż na dworze. Temperatura otoczenia ma również wpływ na tempo ładowania baterii i chociażby z tego względu warto wprowadzić auto do garażu, aniżeli trzymać przed nim.
Planuj podróż swoim elekrykiem
Osoby, które po raz pierwszy wybierają się w dłuższą podróż nowym autem mogą zapomnieć, że jazda nim jest nieco inna niż spalinowym. Zasięg jest znacznie krótszy, a miejsc do ładowania bez porównania mniej. Ładowanie samochodu elektrycznego nie musi być problemem, jeśli zaplanujemy swoją podróż z wyprzedzeniem. Warto sprawdzić gdzie znajdują się stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Dodatkowo można skorzystać z aplikacji, które pokazują lokalizację i dostępność stacji ładowania w najbliższej okolicy. Dostarczają one informacji m.in. o typie ładowarek i ewentualnych opłatach za ich korzystanie. Tak wyposażeni, unikniemy nieprzyjemnych niespodzianek i stresu podczas podróży.
Podsumowanie
Jak widać, ładowanie samochodu elektrycznego nie jest takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Wystarczy poznać podstawowe zasady i rodzaje ładowarek, dbać o baterię i planować podróż z mapą punktów do ładowania. Dzięki temu możemy cieszyć się zaletami elektromobilności, takimi jak cicha jazda, brak wydatków na paliwo, niższe koszty utrzymania auta i mniejsze zanieczyszczenie środowiska. Nie pozostaje nam życzyć nic innego jak zawsze pełnej baterii.
Napisz komentarz
Komentarze