National Wine Agency of Georgia to agencja podlegająca Ministerstwu Ochrony Środowiska i Rolnictwa Gruzji utworzona między innymi w celu kontroli i certyfikacji jakości produkcji wina gruzińskiego, promocji i zwiększania świadomości na jego temat, badań gruzińskich winorośli i kultury win gruzińskich.
Agencja przekazała w przesłanym PAP komunikacie, że w 2023 roku Gruzja wyeksportowała wino do 65 krajów i umocniła swoją pozycję na strategicznych rynkach, spośród których Polska jest liderem. W Europie, USA i Azji budowane są eksperckie partnerstwa i projekty adresowane do branży biznesowej, sommelierów i miłośników wina. Jak podkreślono, Polska odgrywa tu kluczową rolę, jako strategiczny rynek eksportowy dla wina z Gruzji.
"Jeden z najpopularniejszych obecnie trendów win naturalnych i tzw. bursztynowych ma swoje początki w Gruzji, gdzie do fermentacji używa się qvevri – glinianych naczyń, które dla utrzymania stałej i niskiej temperatury są zakopywane w ziemi. Połączenie tej tradycji z nowoczesnym myśleniem o produkcji wina to znak rozpoznawczy win gruzińskich" — powiedziała cytowana w komunikacie Tamta Kvelaidze z National Wine Agency.
Gruzja uruchomiła nowe rynki eksportowe w 2010 roku. Kilka lat później gruzińska metoda produkcji wina w qvevri o 8000-letniej tradycji została uznana jako część niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości i znalazła się na liście UNESCO. To wszystko przełożyło się na wzmożoną wymianę handlową także z Polską. (PAP)
Napisz komentarz
Komentarze