Budżety jednostek samorządowych dla większej przejrzystości podzielone są na działy. Obejmują one konkretne zadania i do nich są przypisane. Dział 750 to wspomniane na wstępie koszty związane z funkcjonowaniem administracji publicznej. W budżecie powiatu na najbliższy rok zapisano na ten cel 14.761.198 złotych. W tej kwocie znajdują się koszty utrzymania Starostwa Powiatowego w wysokości 13.244.401. Z tej sumy z kolei przewidziano przeznaczyć na wynagrodzenia dla pracowników 10.102.700 zł. Ponad 3.100.000 zł. to koszty rzeczowe.
Aby mieć pełny ogląd i móc wyrobić sobie opinię o wydatkach te kwoty zestawiłem sprawozdaniem z wykonania budżetu za rok 2014 (podobne zestawienia zrobiłem też z innymi działami), czyli rokiem zamykającym poprzednią kadencję samorządową. Jaki jest efekt takiego zestawienia? Otóż okazuje się, że wydajemy 3.100.000 złotych więcej na wynagrodzenia pracowników. Co roku dokładamy ponad milion złotych. Nie można było więc nie zadać więc kilku istotnych moim zdaniem pytań, tym bardziej, że w 2014 roku wypłacono również spore odprawy odchodzącym członkom poprzedniego Zarządu, co oznacza, że podniesiony był o tę kwotę poziom kosztów stałych przeznaczanych na wynagrodzenia.
Pierwsze z nich dotyczy struktury zatrudnienia. Poprosiłem o przedstawienie danych o wielkości zatrudnienia w Starostwie Powiatowym ogółem i w rozbiciu na poszczególne działy w latach 2014-2016. Jak się okazało poziom zatrudnienia zmienił się zaledwie o dwie osoby. Obecnie Starostwo zatrudnia ponoć 162 osoby. Starosta Kukliński odpowiadając na moje pytanie stwierdził, że poziom wynagrodzeń wzrósł, ponieważ wielu pracowników zarabiało na najniższym poziomie krajowym. To oczywiście prawda. Poziom wynagradzania pracowników starostwa należy do najniższych w całej administracji publicznej. Przepytałem więc część pracowników o ile wzrosły im wynagrodzenia. Odpowiedzi były różne. Chyba najmniejszą podwyżkę, jaką mi wskazano, było 150 zł.
Najniższe wynagrodzenie brutto w ty roku wynosi 1850 zł. Jeśli spojrzymy na poniższą tabelę i dokonany prostego dzielenia 3.000.000 złotych na 13 miesięcy i 162 pracowników (w tym sprzątaczki, kierowców itd.), wychodzi nam, że statystyczny pracownik w ciągu trzech lat odnotować powinien wzrost wynagrodzenia o prawie 1500 zł brutto, a więc de facto je podwoić. Wyjaśnienia składane przez Zarząd i Skarbniczkę nijak mają się do moich wyliczeń i zapewne sami urzędnicy czytając te zestawienia drapać się będą po głowach, zastanawiając się nad tym, gdzie podziały się ich pieniądze. Gdzieś zwyczajnie się zapodziały i na sesji nie dowiedzieliśmy się gdzie.
|
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
Administracja ogółem |
11.372.796 |
11.439.900 |
13.041.000/12.969.000 |
14.761.198 |
Koszty utrzymania Starostwa |
10.133.239 |
11.133.683 |
12.152.893 |
13.244.401 |
Wynagrodzenia oraz pochodne |
7.175.701 |
7.559.435 |
9.060.000 |
10.102.700 |
Wydatki rzeczowe |
2.830.539 |
2.874.390 |
3.087.000 |
3.133.701 |
Promocja |
405.000 |
390.000 |
250.000 |
302.200 |
Odpowiedzi, że podwyżki objęły też pracowników DPS i innych jednostek są nie na miejscu, gdyż kwoty przeznaczone dla nich zapisane są w innych działach budżetu np. pomoc społeczna.
Dla porównania można jedynie wskazać, że wzrost wydatków np. na Straż Pożarną to ok. 100 tysięcy złotych. Wynagrodzenia tej służby mundurowej globalnie wzrosną z 6.683.479 do 6.800.000, czyli niespełna 2%.
Kolejny przykład to utrzymanie wszystkich szkół publicznych. 30.281.000 zł w bieżącym roku do 31.368.000 zł. w roku przyszłym. Z ciekawości więc należało zapytać ile osób zatrudnionych jest w oświacie podległej powiatowi. W dziale pt. "oświata" niepokoi 300 tysięcy mniej dla Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego. Zarząd Powiatu zapewnia, że niższe wydatki nie wpłyną na obniżenie jakości nauczania w tej szkole.
Mimo, że pytałem, nie dowiedziałem się jaki jest efekt finansowy wprowadzonej innowacyjności w postaci dzierżawy przez Starostwo kserokopiarek i drukarek od firmy zewnętrznej? Ile tak naprawdę zaoszczędziliśmy, bo z danych wynika, że koszty rzeczowe administracji nie spadły w ostatnim czasie a wręcz wzrosły. Cóż okazało się, że koszty są nieznane a zmiana miała służyć wygodzie osób zajmujących się obsługą tych urządzeń.
Odrębny temat to celowość prowadzenia niektórych inwestycji drogowych. Na przyszły rok zapisano w budżecie 2,5 miliona złotych na remont kawałka ulicy Mostowej. Jako komisja zgłaszaliśmy wniosek, by środki te przesunąć na remont mostu nad rzeką Czarną za przejazdem kolejowym w okolicach Wistomu. Naszym zdaniem jest to jedna z najważniejszych inwestycji, jaką powinien zrealizować powiat w trybie pilnym.
Przebudowa mostu pozwoliłaby wyprowadzić niemal całkowicie ciężarówki z ulic: Spalskiej (od skrzyżowania ze Szczęśliwą), gen. Grota Roweckiego, Szerokiej, Legionów i Orzeszkowej. Ciężarówki mogłyby zniknąć także ze zwężonej po remoncie Warszawskiej. Rozwiązanie tym ciekawsze, że projekt mostu jest już właściwie wykonany a GDDKiA zapowiedziała przebudowę ulicy Wysokiej.
Miałem także kilka innych uwag do budżetu ale wrócę do nich być może w jednym z kolejnych tekstów.
Napisz komentarz
Komentarze