Komisja Europejska przedstawia najnowsze statystyki dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2015 r. Z danych wynika, że europejskie drogi wciąż pozostają najbezpieczniejsze na świecie. W 2015 r. 26 tys. osób straciło życie na drogach UE, czyli o 5,5 tys. mniej niż w roku 2010. Nie odnotowano jednak poprawy na poziomie UE w stosunku do 2014 r.
Poprawę widać natomiast na polskich drogach - w ciągu roku liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce zmniejszyła się o 8 proc., z 84 w 2014 r. do 77 w 2015 r.. W okresie 2010 - 2015 spadek wyniósł 25 proc., z 102 do 77 ofiar śmiertelnych.
Komisja szacuje ponadto, że na unijnych drogach 135 tys. osób odniosło poważne obrażenia (dane z 2014 r.). Koszty społeczne - rehabilitacja, opieka zdrowotna, szkody materialne itp. - rannych i ofiar śmiertelnych na drogach szacuje się na co najmniej 100 mld euro.
Komisarz UE ds. transportu, Violeta Bulc, podkreśliła, że „jeżeli Europa ma osiągnąć swój cel, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych do 2020 r., wiele pozostaje jeszcze do zrobienia".
„Zachęcam państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków w egzekwowaniu prawa i prowadzeniu kampanii informacyjnych. Ma to może swój koszt, lecz jest on nieznaczny w porównaniu z 100 mld EUR kosztów społecznych związanych z wypadkami śmiertelnymi i obrażeniami" - powiedziała komisarz.
Zapowiedziała przy tym, że KE będzie ze swej strony nadal działać w tym zakresie, szczególnie tam, gdzie jej działania przynoszą wyraźną europejską wartość dodaną.
Jednym z takich działań ma być opracowanie w drugiej połowie 2016 r. centralnego planu wdrażania współpracujących inteligentnych systemów transportowych (ITS), umożliwiających dwukierunkową komunikację między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową. Systemy takie pozwalają pojazdom wzajemnie się ostrzegać bezpośrednio (np. w przypadku nagłego hamowania) lub za pośrednictwem infrastruktury (np. planowane roboty drogowe).
Bezpieczeństwo w statystykach
Średni współczynnik śmiertelności UE w 2015 r. wynosił 51,5 ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych na 1 mln mieszkańców i nie zmienił się przez ostatnie dwa lata. Do tego spowolnienia (które następuje po znacznym spadku wynoszącym 8 proc. w latach 2012 i 2013) przyczyniło się kilka czynników takich jak większa liczba wypadków z udziałem niechronionych i zmotoryzowanych użytkowników dróg w miastach.
Użytkownicy szczególnie zagrożeni (piesi, rowerzyści itp.) stanowią również duży procent 135 tys. osób, które według szacunków Komisji odniosły obrażenia.
Komisja po raz pierwszy publikuje takie dane, jako że państwa członkowskie UE zaczęły dopiero niedawno przekazywać porównywalne i wiarygodne informacje dotyczące poważnych obrażeń odnoszonych w wypadkach drogowych. Jest to pierwszy krok w kierunku wypracowania na poziomie Unii podejścia w tej kwestii.
Ze statystyk dla poszczególnych krajów wynika, że liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych jest nadal bardzo zróżnicowana w całej UE, chociaż różnica ta zmniejsza się co roku. Niektóre kraje osiągające tradycyjnie dobre wyniki odnotowały wolniejsze postępy, natomiast w trzech krajach o najwyższej liczbie śmiertelnych ofiar wypadków drogowych sytuacja w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprawiła się.
Jak jest w Powiecie Tomaszowskim?
W 2015 roku na terenie powiatu tomaszowskiego zaistniało 196 wypadków drogowych w których 11 osób poniosło śmierć, a 238 osób odniosło obrażenia. Ponadto do organów Policji zgłoszono 870 kolizji drogowych. Stan bezpieczeństwa w omawianym okresie uległ pogorszeniu w porównaniu do lat ubiegłych. Jak wynika ze statystyk, nastąpił wzrostu wypadków drogowych o 97 przy jednoczesnym wzroście o 114 liczby osób rannych, odnotowano spadek liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym o 1 . Znacznie spadła kolizji drogowych o 190.
Zdaniem tomaszowskich policjantów na taki stan rzeczy wpływ miała przede wszystkim kwalifikacja charakteru zdarzeń drogowych odnotowywanych w Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji drogowych SEWiK, to znaczy, że tam gdzie zdarzenie drogowe mimo, kwalifikacji kodeksowej było zaliczane do kolizji drogowej, a choćby jeden z uczestników odniósł niewielkie obrażenia (lekkie), to w SEWiK rejestrowano go jako wypadek drogowy, stąd też pozorny wzrost ich liczby oraz liczby osób rannych.
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano w miesiącach kwiecień – 95, wrzesień - 107, październik – 109, listopad – 100 oraz grudzień - 106. Najwięcej ofiar śmiertelnych (po 2) odnotowano w miesiącach luty, maj, lipiec i październik. Do najbardziej zagrożonych dni tygodnia zaliczyć można poniedziałek – 180 zdarzeń, czwartek – 182, piątek – 159, wtorek – 150..
Czasokres nasilenia się zdarzeń drogowych odnotowano między godziną 6.00 a 21.00. Dlatego też na zmianę I a w szczególności na II w zależności od możliwości etatowych kierowano zwiększone siły ruchu drogowego w miejsca szczególnie zagrożone.
Jak wynika z analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie powiatu największe zagrożenie utrzymuje się na terenie miasta i gminy Tomaszów Maz., gminy Ujazd, Rokiciny, Lubochni i Czerniewic.
W przypadku gmin Tomaszów Maz., Ujazd, Rokiciny, Czerniewice i Lubochnia do takiego zagrożenia przyczyniają się przebiegające przez nie ciągi komunikacyjne krajowe DE nr 8, DK nr 48 oraz drogi wojewódzkie W 713, 726 i 715.
Do najbardziej zagrożonych ulic w Tomaszowie Mazowieckim niezmiennie należą: Jana Pawła II, Farbiarska, Białobrzeska, Mireckiego, Mościckiego, Warszawska, Al. Piłsudskiego, Spalska, Św. Antoniego, Legionów, Konstytucji 3-go Maja, Grota Roweckiego, Orzeszkowej. Jak wynika z analizy to ulice leżące w ciągu drogi wojewódzkiej W 713 oraz ciągów tranzytowych Orzeszkowej. Legionów, Grota Roweckiego, Spalska, generują największą liczbę zdarzeń drogowych, wynika to między innymi z dużego natężenia ruchu drogowego
|
Liczba Wypadków |
Liczba Zabitych |
Liczba Rannych |
Liczba Kolizji |
FARBIARSKA |
3 |
0 |
4 |
5 |
JANA PAWŁA II |
2 |
0 |
2 |
13 |
ŚW. ANTONIEGO |
5 |
0 |
6 |
35 |
AL. PIŁSUDSKIEGO |
5 |
0 |
5 |
23 |
KONSTYTUCJI 3 MAJA |
1 |
0 |
1 |
20 |
ORZESZKOWEJ |
4 |
0 |
5 |
7 |
SPALSKA |
6 |
0 |
6 |
10 |
GROTA-ROWECKIEGO |
1 |
0 |
1 |
10 |
LEGIONÓW |
3 |
0 |
3 |
10 |
LANGE |
1 |
0 |
1 |
6 |
NOWOWIEJSKA |
5 |
0 |
5 |
10 |
SMUGOWA |
1 |
0 |
1 |
6 |
MAZOWIECKA |
5 |
0 |
5 |
10 |
STRZELECKA |
0 |
0 |
0 |
6 |
UJEZDZKA |
2 |
0 |
2 |
14 |
BIAŁOBRZESKA |
1 |
0 |
1 |
8 |
MIRECKIEGO |
7 |
1 |
9 |
11 |
MOŚCICKIEGO |
2 |
0 |
2 |
15 |
WARSZAWSKA |
9 |
0 |
10 |
42 |
PL. KOŚCIUSZKI |
2 |
0 |
2 |
12 |
W 2015 roku funkcjonariusze WRD wylegitymowali 10276 osób, ujawniając 9454 wykroczeń stosując środki przewidziane prawem: 1913 – pouczeń, 7424 mandaty karne. Oraz sporządzono 117 wnioski o ukaranie do Sądu Rejonowego w Tomaszowie Maz. Zatrzymano 361 dowody rejestracyjne oraz 168 uprawnień do kierowania pojazdami.
W czasie pełnionych służb, ujawnili 106 nietrzeźwych kierujących pojazdami oraz 4 osoby prowadzących rower. Ponadto w stosunku do 34 kierujących skierowano wnioski do Sądu za jazdę w stanie po użyciu alkoholu.
Oprac. na podst. KE
mp/Kurier PAP
Napisz komentarz
Komentarze