- W dniu 1 grudnia napisałem do trzech panów z lokalnych samorządów na temat zaniechań w sprawie ciągu pieszo-rowerowego do Smardzewic. Uważam, że ta droga pieszo-rowerowa jest nie mniej ważna niż droga do Spały. Najważniejszy jest jednak miejski odcinek tej drogi w Ludwikowie przy skrzyżowaniu z ul. Robotniczą, tzw. wąskie gardło całego przedsięwzięcia. Zaniechania ze strony powiatu spowodują, że może nigdy ta droga nie powstanie. Nie było żadnej reakcji ze strony tych trzech samorządów i nie było żadnego spotkania w tej sprawie (wiadomość z dnia dzisiejszego). Wygląda na to, że samorządy nie czują wcale tego tematu. Tematu przemysłu turystycznego Ziemi Tomaszowskie - pisze Jacek Kowalewski.
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że ścieżki i ciągi pieszo – rowerowe są bardzo ważnym elementem bezpieczeństwa pieszych, cyklistów, ale i kierowców wszelkich pojazdów. Po wybudowaniu przez miasto w połowie lat 90-tych ciągu pieszo rowerowego przy drodze powiatowej /ul. Jana Pawła II/ o różnych porach dnia /i nocy/ na tym ciągu można spotkać wielu pieszych idących, biegnących, cyklistów, ale i rodziców z wózkami.
Po oddaniu do użytku w 2008 roku ciągu pieszo – rowerowego do Spały ilość osób odwiedzających Spałę bardzo wzrosła. W nieznacznym stopniu wzrosła ilość zamawianych noclegów w spalskich hotelach, ale o ok. 30% wzrosły obroty w dni wolne od pracy w punktach.
W obu przypadkach w wyjątkowy sposób wzrosło bezpieczeństwo ruchu drogowego, tak pieszych, rowerzystów jak i kierowców. Remont drogi wojewódzkiej nr 713 i wybudowanie przy niej ciągu pieszo – rowerowego wyeliminowało wypadki komunikacyjne z udziałem pieszych i rowerzystów. Do tego czasu na obszarze wsi Komorów i Zaborów rokrocznie ginęła minimum jedna osoba. Ciąg ten również umożliwił dobrą komunikację rowerową Tomaszowa Maz. z gminą Ujazd.
Parę lat temu Powiat Tomaszowski zlecił wykonanie projektu przebudowy – remontu drogi powiatowej Tomaszów Maz. – Smardzewice – Tomaszów Maz. /ul. Modrzewskiego w Tomaszowie Maz., ul. Główna i Wodna w Smardzewicach oraz Mostowa i Nagórzycka w Swolszewicach Małych/. W ramach tego projektu uwzględniono również ciąg pieszo – rowerowy. Najtrudniejszym i niebezpiecznym dla ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego był i jest odcinek ul. Modrzewskiego od głównego wejścia do „Niebieskich Źródeł do ul. Szymanówek, „wąskie gardło” tego przedsięwzięcia.
- W 2012 roku, jako radny miejski doprowadziłem do spotkania władz samorządowych miasta i powiatu w tej sprawie. W ramach uzgodnień ustalono że: samorząd Miasta Tomaszowa Maz. wykupi nieruchomości przy ul. Modrzewskiego 14, 16 i 18, Powiat Tomaszowski zleci zaprojektowanie ciągu pieszo – rowerowego po północnej stronie ul. Modrzewskiego /na łąkach/, poszerzenie jezdni ul. Modrzewskiego likwidując wąski chodnik przy „Niebieskich Źródłach” oraz wykona rondo, umożliwiając tym samym zaprojektowanie i wybudowanie ciągu pieszo – rowerowego w granicach pasa drogowego ul. Modrzewskiego przy nieruchomościach nr nr 19, 21, 23 i 25. Ówczesny Zarząd Powiatu był zainteresowany ta sprawą i ją wspierał polecając dyr. Powiatowego Zarządu Dróg zlecenie powyższego /inf. od b. członka Zarządu Powiatu A. Wodzińskiego/ - wyjaśnia Jacek Kowalewski, podkreślając swoje zdziwienie, ponieważ okazało się, że Zarząd Dróg Powiatowych nie zlecił zaprojektowania wspomnianego ronda uniemożliwiając tym samym zablokowanie jakichkolwiek inwestycji na tych działkach przez Samorząd Miasta Tomaszowa Maz.
- Mijał się z prawdą dyr. Zarządu Dróg Powiatowych mówiąc do dziennikarza TIT, że nie ma zgody ze strony Regionalne Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi na projekt takiego ronda, ponieważ osobiście rozmawiałem z RDOŚ i jak mnie poinformowano nie było takiego wniosku - twierdzi Kowalewski.
Zdaniem byłego samorządowca bezpieczny ciąg pieszo – rowerowy z Tomaszowa Maz. do Smardzewic jest równie ważną inwestycją ścieżki prowadzącej do Spały. Wskazuje na dziesiątki samochodów ciężarowych jadących z kopalni na Białej Górze i Grudzeniu, jako ciągłe zagrożenie dla rosnącego ruchu rowerowego i pieszego.
- Uważam, że realizacja tego przedsięwzięcia, niezależnie od poprawy bezpieczeństwa, spowoduje wyjątkowy rozwój turystyki aktywnej pieszej i rowerowej. Jesteśmy przecież na nią skazani. Nie jest jeszcze za późno na zaprojektowanie ronda i wdrożenie procedury zatrzymania budowy i wykupu nieruchomości wyżej opisanych na bazie procedury wynikającej z ustawy o drogach publicznych - dodaje Kowalewski.
Napisz komentarz
Komentarze