Gajewski w swoim piśmie, skierowanym do Marszałka Województwa Łódzkiego, Witolda Stępnia podkreśla zaniedbania poprzednich władz, dotyczące braku zabiegów o stworzenie atrakcyjnych połączeń kolejowych w Łodzią zarówno w ramach stworzonej w ostatnich latach sieci Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ja również linii tzw. kolei dużych prędkości. Tomaszowski radny przypomina też rozmowy prowadzone wiosną br. z władzami z Tomaszowa Mazowieckiego. Domaga się ponadto wskazania harmonogramu działań, jakie powinny podjąć lokalne władze samorządowe, by inwestycje kolejowe obejmujące Tomaszów znalazły się w budżetach wojewódzkich i centralnych.
Przebudową linii kolejowej zainteresowane jest także Opoczno. Po zlokalizowaniu przystanku Opoczno Południe na trasie CMK apetyt samorządowców na podróże koleją wyraźnie wzrósł. Chcą także pozyskiwać pieniądze na inwestycje drogowe, którymi podróżni będą mogli dotrzeć do zlokalizowanego poza miastem przystanku kolejowego.
- Otrzymałem pismo od władz samorządowych Opoczna, które zwracają uwagę na możliwość działań inwestycyjnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 z osi priorytetowej obejmującej transport - mówi Gajewski. - Jest więc okazja do wspólnych działań obu samorządów.
Szansa na inwestycje istnieje. Przystanek Opoczno Południe został uwzględniony, jako kluczowy punkt połączenia Kolei Dużych Prędkości z Centralną Magistralą Kolejową tzw. linia "Y". Odpowiednie zapisy znajdują się zarówno Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego, jak i Master Planie Dla Transportu Kolejowego w Polsce do roku 2030.
Jak poinformował Zarząd Województwa Łódzkiego, linia kolejowa pomiędzy Łodzią a Opocznem, ma zostać włączona do sieci Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w drugim etapie jej realizacji do roku 2020. Województwo będzie zabiegało m.in. o środki na zakup nowego taboru kolejowego z funduszy Unii Europejskiej.
Witold Stępień podkreśla, że dostępne środki umożliwią realizację projektu "Rewitalizacja i modernizacja linii kolejowej na terenie województwa łódzkiego m.in. linia numer 25 między Łodzią i Opocznem". Potwierdza również, że linia ta została przewidziana do przebudowy, dostosowującej ją do ruchu pociągów dużych prędkości. Horyzont czasowy ostatecznego oddania jej do użytku to rok 2030.
- Inwestycja ma charakter strategiczny nie tylko dla Tomaszowa i Opoczna, ale również dla całego województwa. Cieszy mnie, że spotykam się ze zrozumieniem problemu. ŁKA to na szczęście bliższa perspektywa czasowa. Mam nadzieję, że już niedługo tomaszowianie będą mogli szybko i bezpiecznie wysiadać i wsiadać na nowoczesnym dworcu Łódź Fabryczna, który znajduje się aktualnie w budowie - dodaje Gajewski.
Historia ŁKA rozpoczęła się kilka lat temu od negocjacji i rozmów z samorządowcami, opiniującymi projekt budowy sieci. Koncepcja opierała się od samego początku na idei poprawienia komunikacji pomiędzy stolicą województwa a największymi jego miejscowościami. W rozmowach i przygotowaniach nie uczestniczyli włodarze Tomaszowa Mazowieckiego, trzeciego pod względem wielkości miasta w Łódzkiem. Efektem był zrealizowany już projekt pod nazwą „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość wydatków kwalifikowalnych to 371 571 420,00 zł. Łódzka Kolej Aglomeracyjna już dociera do Łowicza, Sieradza i Zgierza.
Napisz komentarz
Komentarze