Dyrektorzy szkół i przedszkoli kiwają bezradnie głowami i jednym głosem twierdzą, że chodzi tylko o pieniądze a argumentacja magistratu jest śmieszna i nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Podkreślają, że w Tomaszowie powstaną nie placówki szkolne, ale kombinaty edukacyjne, gdzie dochodzić będzie to całkowitego odpodmiotowienia ucznia i przedszkolaka.
Opinie pedagogów wydaje się potwierdzać poniżej prezentowana tabela, gdzie zobrazowano nowy schemat organizacyjny. Władze miasta zaznaczają przy tym, że nie likwidują żadnych jednostek oświatowych, natomiast łączą je w Zespoły Szkolno – Przedszkolne. W sumie w tym roku utworzonych zostanie 5 zespołów szkolno-przedszkolnych i 1 zespół przedszkolny. Jeden zespół powstanie w 2016 roku. Przedszkole nr 10 zostanie przyłączone do Zespołu Szkół nr. 8.
- Przedszkola będą w tych samych miejscach co obecnie, tylko włączone zostaną w zespół. Ułatwi to zarządzanie, administrowanie i organizacje dodatkowych zajęć w placówkach. Ma też podnieść poziom nauczania. Nowy system usprawni obsługę finansowo-księgową - tłumaczy Halina Szczucińska z-ca dyrektora wydziału Edukacji i Sportu. - Do tej pory mieliśmy 24 jednostki budżetowe, a po zmianach będziemy mieli 12. Czyli mamy 12 sprawozdań, a nie 24, co ułatwi pracę, ułatwi także zarządzenie personelem, a zwłaszcza jego mobilność.
Szczucińska dodaje, że w tomaszowskich przedszkolach w podstawie programowej jest język obcy. Zatrudnienie nauczyciela języka do przedszkola czasami graniczy z cudem, ze względu na to, że często jest to 2/25 etatu. W przypadku Zespołu, kiedy w szkole jest taki pedagog, bez problemu będzie mógł poprowadzić te zajęcia. Podobnie sprawa wyglądać ma z zajęciami logopedycznymi czy gimnastyką korekcyjną. Połączenie szkół z przedszkolami ma wzbogacić ofertę zajęć dodatkowych w przedszkolach poprzez organizowanie zajęć rytmicznych przez nauczycieli muzyki zatrudnionych w szkołach, podobnie będzie z zajęciami plastycznymi.
Dyrektorom przyszłych Zespołów Szkół można tylko współczuć. Niektóre z nich wchłoną aż dwa lub trzy przedszkola a liczba oddziałów, jakie obejmą dochodzi do 15. Najbardziej problematyczne będą szkoły numer 12 oraz 14. Szkoły numer 7 oraz 8 nawet po połączeniu nie przekroczą liczby 20 oddziałów.
Obecni dyrektorzy skarżą się, że są traktowani w mało poważny i co gorsza arogancki sposób. Na spotkaniu, jakie odbyło się w ubiegłym tygodniu nikt nie chciał słuchać ich argumentów.
- Nie wierzę w poprawę jakości nauczania w szkołach i przedszkolach - mówi nam dyrektorka jednego z przedszkoli. - Ktoś najwyraźniej szuka oszczędności nie tam, gdzie powinien.
|
|
Przedszkole nr 5 |
4 oddz. |
|
|
||
Szkoła Podstawowa nr 12 |
29 oddz. |
Przedszkole nr 7 |
5 oddz. |
43 oddz. |
ZSP nr 2 |
||
|
|
Przedszkole nr 19 |
5 oddz. |
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Przedszkole nr 14 |
6 oddz. |
|
|
||
Szkoła Podstawowa nr 1 |
35 oddz. |
Przedszkole nr 20 |
5 oddz. |
46 oddz. |
ZSP nr 4 |
||
|
|
|
|
|
|
||
Szkoła Podstawowa nr 8 |
13 oddz. |
Przedszkole nr 8 |
4 oddz. |
17 oddz. |
ZSP nr 5 |
||
|
|
|
|
|
|
||
Zespół Szkół nr 8 |
20 oddz. |
Przedszkole nr 10 |
3 oddz. |
23 oddz. |
|
||
|
|
|
|
|
|
||
Szkoła Podstawowa nr 7 |
12 oddz. |
Przedszkole nr 9 |
2 oddz. |
14 oddz. |
ZSP nr 3 |
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Przedszkole nr 2 |
4 oddz. |
|
|
||
Szkoła Podstawowa nr 14 |
26 oddz. |
Przedszkole nr 11 |
5 oddz. |
35 oddz. |
ZSP nr 6 |
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
Zespoły Przedszkolne |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
||
Przedszkole nr 3 |
5 oddz. |
|
|
|
|
||
Przedszkole nr 12 |
6 oddz. |
17 oddz. |
|
|
|
||
Przedszkole nr 17 |
6 oddz. |
|
|
|
|
Oczywiście pracownicy szkół i przedszkoli najbardziej obawiają się zwolnień. Tymczasem władze Tomaszowa Mazowieckiego zapewniają, że nie planują redukcji zatrudnienia a pracownicy przedszkoli i szkół, staną się automatycznie pracownikami zespołów.
- W bieżącym roku chcemy dostosować czas pracy nauczycieli w przedszkolach, do potrzeb zadeklarowanych przez rodziców w deklaracjach składanych w trakcie rekrutacji - dodaje Szczucińska. - I tu może pojawić się nadmiar nauczycieli w przedszkolach. Ale, Ci nauczyciele mają uprawnienia do pracy w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Więc nauczyciele, którzy mają wykształcenie wyższe i Ci, którzy mają edukację przedszkolną i wczesnoszkolną zostaną przesunięci do nauki w tych klasach.
Dyrektor Szczucińska przypomina, że w tym roku w klasach trzecich tomasowskich szkół jest 25 oddziałów, a planowane jest utworzenie 45 oddziałów klas pierwszych, potrzebnych będzie więcej nauczycieli w szkołach podstawowych.
- Dzięki utworzonym zespołom, ich dyrektorzy bez problemu poprzesuwają nauczycieli między placówkami - przekonuje. - Nie planujemy zwolnień, a jedynie przeorganizowanie placówek.
Jednak dyrektorzy Szkół i Przedszkoli otrzymają wypowiedzenia. Zostaną rozpisane konkursy na stanowiska dyrektorów powołanych Zespołów. Obecni dyrektorzy (Ci, którzy nie zdecydują się brać udziału w konkursach, lub ich nie wygrają) w szkołach pozostaną jako nauczyciele.
Uchwały o powołaniu nowych zespołów szkolno przedszkolnych trafią pod obrady Rady Miejskiej w kwietniu. Biorąc jednak pod uwagę jednopartyjność tego samorządowego organu, trudno spodziewać się by nie weszły one w życie.
Możliwość powołania zespołów stwarzają nowe przepisy o systemie oświaty pozwalające na dokonanie połączenia szkoły podstawowej z przedszkolami prowadzonymi przez ten sam organ prowadzący na obszarze objętym obwodem danej szkoły. Oznacza to, że nie może powstać jeden zespół obejmujący całe miasto. Utworzenie zespołu następuje w trybie art. 58 ustawy o systemie oświaty z tym, że akt założycielski wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne.
Dyrektorzy szkół i przedszkoli uważają jednak argumentację Urzędu Miasta za "mydlenie oczu". Uważają, że zmiany zmierzają w kierunku likwidacji jednego z przedszkoli. Jest to z jednej strony efekt niżu demograficznego, emigracji ale również wprowadzenia do szkół sześciolatków. Duża grupa twierdzi również, że dużym błędem było stworzenie w ubiegłej kadencji Szkoły Podstawowej numer 8. Twierdzą, że w Urzędzie nikt jeszcze nie wie, w jaki sposób Zespoły będą funkcjonować a oszczędności będą jedynie pozorne.
Napisz komentarz
Komentarze