Budowa drogi ruszyła na początku 2013 roku, po przyjęciu propozycji projektowej przez lokalne władze. – Kiedy kontrolowaliśmy kolejne etapy budowy obserwowaliśmy grupy dzieci, idące poboczem do szkoły – mówi inż. Mateusz Mackiewicz, specjalista ds. infrastruktury. - W Polsce takie obrazki to rzadkość, a tu jest to standardem, że dzieciaki podążają do szkół w błocie i po wybojach. Wiem, że nie da się odbudować tej prowincji w całości, ale szczególnie ogromną satysfakcję sprawia mi widok zadowolonych dzieci, korzystających z efektów naszej pracy. Takimi małymi krokami, jak budowa asfaltowej drogi, poprawiamy ich los – dodaje inż. Mackiewicz. Koszt budowy drogi wyniósł blisko 140 000 USD. Środki na ten cel pochodziły z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.
Szkoła w Qala-e-Now Khwajah Roshale (dzielnica Ghazni) była projektem realizowanym przez polskich specjalistów Provincial Reconstruction Team (PRT) w 2012 roku. Po oddaniu do użytkowania okazało się, że placówka zyskała ogromną popularność wśród mieszkańców Ghazni, ale problemem stało się pokonanie 600 metrów nieutwardzonej drogi od Highway do szkoły.
Obecnie do szkoły uczęszcza 2 500 dzieci, które uczą się 42 klasach. Ze względów kulturowych nauka odbywa się w systemie zmianowym. W godzinach porannych do szkoły przychodzą dziewczęta a od po południu uczą się chłopcy. Budowa i wyposażenie placówki finansowane było z budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Inwestycja kosztowała blisko 200 000 USD.
Kontrolując prace przy budowie drogi, polscy specjaliści nie zapominają przy tej okazji odwiedzić szkoły. – Kiedy tylko możemy zaglądamy do tej placówki, rozmawiamy z dyrekcją o potrzebach, przyglądamy się zajęciom i warunkom panującym w szkole - mówi Sylwia Mroszczak, specjalista ds. edukacji PRT. - Wiemy jak bardzo potrzebują naszego wsparcia. Pomagamy im w kontaktach z Departamentem Edukacji, z kontraktorami w sprawach prac gwarancyjnych, chętnie też korzystają z naszych rad w jaki sposób rozwiązywać problemy dnia codziennego – dodaje Sylwia Mroszczak.
- Kontynuujemy pracę naszych poprzedników, planując i realizując kolejne projekty słuchamy lokalnej ludności i administracji – mówi kpt Jan Sabiniarz, szef Grupy ds. rozwoju PRT. - Niektóre projekty mają konsekwencje, które trudno przewidzieć. Żeby dzieci nie tonęły w błocie, trzeba było wybudować drogę łączącą główną arterię komunikacyjną Afganistanu (Highway 1) przebiegającą przez Ghazni, ze szkołą wybudowaną przez PRT w 2012 roku – dodaje kpt. Sabiniarz.
Polska przeznaczyła w latach 2002 – 2012 na pomoc rozwojową w Afganistanie kwotę niemal 125 milionów złotych.
Polski Zespół ds. Rozbudowy Prowincji w latach 2008 – 2012 zrealizował 157 projektów pomocowych. W tym 90 dotyczyło rozbudowy infrastruktury publicznej, m. in. budowy dróg, hydroelektrowni, elektryfikacji oraz sieci wodociągowych. Kolejne 31 obejmowało wyposażenie obiektów użyteczności publicznej, takich jak szkoły i szpitale, a 36 dotyczyło aktywizacji zawodowej oraz szkolenia.
W bieżącym roku na projekty rozwojowe w Ghazni z budżetu MON wydatkowane zostanie 6 mln złotych. Główną inwestycją będzie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Ghazni.
Foto i tekst: Dariusz Lewtak
Napisz komentarz
Komentarze