Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 5 kwietnia 2025 18:25
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama

Tomaszowski skansen marketingowy

Dwa tygodnie temu zaprezentowaliśmy naszym czytelnikom logo „Tomaszowskiej Okrąglicy”, jakie ma być znakiem rozpoznawczym i promocyjnym naszego najważniejszego „produktu” turystycznego, w skład którego wchodzą Groty Nagórzyckie, Rezerwat Przyrody „Niebieskie Źródła” oraz Skansen Rzeki Pilicy. Grafika wywołała wiele emocji, które były tym większe, że na konkurs wpłynęło prawie 130 prac a autor zwycięskiej otrzymał w nagrodę 8.000 złotych.

Wszystkich słów krytyki nie chcemy w tym przypadku przytaczać. Najczęściej pojawiający się zarzut to brak profesjonalizmu wykonanego projektu. Mówią o nim nie tylko graficy, którzy brali udział w konkursie. Mamy więc kolejne po programie rewitalizacji logo, wybrane przez komisję, w skład której nie wchodził żaden grafik, specjalista od marketingu ani fachowiec od webreklamy. Nic dziwnego, że zabrakło kreatywności i to co ma promować budzi kontrowersje i niemiłe skojarzenia.

A wystarczyło przez chwilę pomyśleć lub poprosić o radę wybitnych specjalistów od reklamy internetowej i social media z portalu NaszTomaszów.pl, by promocja już na etapie projektowania logotypu ruszyła pełną parą a nie jedynie „na pół gwizdka”.

Nie będę w tym miejscu rozpisywał się szerzej na temat naszych pomysłów. Powód jest prosty: za wiedzę i umiejętności trzeba po prostu zapłacić. Jak ktoś płacić nie chce, niech kombinuje sam i produkuje kolejne graficzne i nie tylko graficzne koszmarki.

Po co więc pisać jeszcze jeden, co z przyjemnością podkreślę, jak zwykle subiekty, felieton? Otóż niedawno ogłoszono kolejny konkurs, w ramach którego wydatkowane zostanie 500 tysięcy złotych na działania promocyjne dotyczące w/w produktu turystycznego. Większość z tych pieniędzy pochodzić będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego a więc z tzw. funduszy unijnych. Czy to jednak oznacza, że należy je wyrzucać w przysłowiowe błoto?

Działania promocyjne podzielono na 5 części. Pierwsza z nich to część „drukarska”. Urząd miasta zamierza zlecić druk i opracowanie zestawu folderów reklamowych w łącznej ilości 120.000 egzemplarzy w czterech wersjach językowych. Do tego wykonawca zamówienia powinien zaprojektować i wydrukować 2.500 sztuk mapy Tomaszowskiej oraz 5.000 sztuk biletów okolicznościowych.

Część druga, to stworzenie strony internetowej oraz produkcja kilku wersji spotów filmowych do emisji w telewizji, Internecie. Spoty przygotowane mają zostać w czterech wersjach językowych. Ponadto oferta obejmuje publikację materiałów filmowych w mediach. De facto nie wiadomo w jakich, bo jak łatwo wywnioskować, wskazanie konkretnego medium byłoby niezgodne z ustawą o zamówieniach publicznych. Nie do końca jest też jasne, kto ma zlecić publikację materiałów w telewizji i za tę emisję zapłacić. Może ma to być odrębne zamówienie. Niejasności w specyfikacji jest znacznie więcej. Świadczy o tym kilkadziesiąt stron pytań zadanych przez potencjalnych zleceniobiorców i odpowiedzi udzielonych przez Urząd Miasta.

Część trzecia, to produkcja gadżetów reklamowych. Smycze (to koszmar, kilkaset wisi na klamce mojego dziecka, stanowiąc siedlisko kurzu), kompasy, latarki, plecaczki, breloki, koszulki, czapeczki (na czapeczki redakcja NT się „pisze”, prosimy o zarezerwowanie 5 spośród 300 sztuk, poprzednie spisywały się doskonale w czasie górskich marszy długodystansowych), klepsydry, kompasy i apteczki. Najmniej wyprodukowanych ma zostać plecaków (150 szt.) najwięcej smyczy (1000).

Czwartym elementem promującym Okrąglicę mają być imprezy masowe. Z rozmachem zorganizowana zostanie coroczna Majówka w Skansenie Rzeki Pilicy, gdzie pojawi się scena, aktorzy i grupy rekonstrukcyjne. (nawiasem mówiąc dziwi mnie, że jeszcze nikt nie wpadł na pomysł zaproszenia do Tomaszowa Janusza Gajosa albo Franciszka Pieczkę; pomysł moim zdaniem świetny tylko trzeba się pospieszyć, bo czas płynie nieubłaganie i za kilka lat może nie być kogo zapraszać; ja bym im nawet honorowe obywatelstwo przyznał i dał po ozdobnej szabli). Drugą z imprez ma być spływ kajakowy w stylu retro wraz z koncertami towarzyszącymi.

Odrębną częścią jest promocja samej promocji Okrąglicy w prasie lokalnej (w tym nagranie 4 spotów radiowych) oraz na stronach internetowych Urzędu Miasta i Skansenu Rzeki Pilicy.

Czytając specyfikację istotnych warunków zamówienia mamy generalnie wrażenie anachronizmu, czy inaczej mówiąc efektu „zatrzymania w czasie”. Folderki, smycze i latarki a nawet telewizyjne czy radiowe spoty reklamowe mają mało wspólnego z nowoczesną promocją marki, produktu czy znaku towarowego. Nie pomoże także stworzenie atrakcyjnej strony internetowej, ponieważ…. No właśnie tego akurat nie zamierzam wyjaśniać.

Reklama

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

bunga-bunga 01.05.2012 22:49
Szanowny Panie Mariuszu - ma Pan pomysł ? Niech Pan startuje ! A prawda jest dokładnie taka - jak Pan pisze. Prowincja ! Ale - mimo to, można się przebić! Jednak - Panu będzie gorzej. To urzędnicze, tomaszowskie dziadostwo.

Reklama
Kamilka 01.05.2012 10:52
Faktycznie. Chciałam kiedyś zamówić baner reklamowy w Tomaszowie. Koszt we wszystkich właściwie firmach jaki mi przedstawiono to 50 zł za metr kwadratowy (zmowa cenowa?) tymczasem na allegro można zamówić taki sam produkt za 25 zł razem z projektem graficznym. Przy jednym banerku o wielkości 1x1 to może nie duża różnica ale przy większych zamówieniach robi się już znacząco.

apropo pana Jerry 01.05.2012 10:44
Agencja wykrzesi lifting bo to standart .. takiego babola jak w Tomaszowie to ze świecą szukać

Już ie mogę 01.05.2012 10:20
Panie prezydencie to są nasze pieniądze. My protestujemy przed wydawaniem ich w taki sposób. Proszę zrezygnować ze swojej funkcji bo tu coraz trudniej się żyje

RC 01.05.2012 10:09
gorsza cenzura niż za komuny :) jest Pan śmieszny z tym swoim portalem. Nie wiem z czym ma Pan problem skoro w artykule pisze o profesjonalizmie ale wychodzi na to że to tylko mitomania.

Jerry 01.05.2012 00:19
Z takiego logo to nawet profesjonalna agencja marketingowa nic nie wykrzesi, chyba że zrobi taki lifting że wyjdzie zupełnie inne logo. Tylko pytanie - po co był ten konkurs? Niestety obawiam się że brak prawdziwych specjalistów od marketingu w gminach to jest standart i to wiedzą wszyscy. Ale jak obserwuje sobie różne konkursy związane z logo w naszym kraju to naprawdę.. takiego babola jak w Tomaszowie to ze świecą szukać.

zdzih 30.04.2012 23:27
Dziwi mnie trochę, że wybitni specjaliści z nasztomaszow ciągle siedzą na tej prowincji, gdzie nikt nie rozumie i nie docenia ich twórczości.

M... 30.04.2012 21:25
W ogóle to sama nazwa Okrąglica mi nie leży... A jeśli chodzi o logo to zachęca_???????

30.04.2012 13:15
Najgorsze jest to, że w Tumanowie przez nieustającą krytykę czegokolwiek zwyciężają Ci, którzy ten cały badziew i zacofanie cały czas tworzą, bo po co się stresować, główkować jak można zrobić coś kiepskiego i tak zawsze będzie krytyka i tak ona nic nie zmieni.

tom 30.04.2012 11:53
Pomijając kwestię wybitnych specjalistów, logo rzeczywiście jest fatalne, sama nazwa "okrąglica" też nie budzi pozytywnych emocji. Żeby nie było, że tylko narzekam, bo to rzecz gustu - obym nie miał racji.

30.04.2012 10:21
Niestety prawda jest taka, że niezależnie od wszystkiego w Tomaszowie czuć (by nie użyć nieco mocniejszych słów) prowincją. W naszym mieście reklama, to najczęściej obrzydliwe banery, kiepskiej jakości i całkowicie nieprzemyślane pod względem zarówno treści, jak i grafiki ogłoszenia w lokalnych gazetach. Do tego miliony ulotek na klatkach schodowych, które w 90% trafiają do kosza. Zero kreatywności i indywidualizacji pomysłów. Mistrzowie photoshopa. Z drugiej strony trzeba przyznać, że jakie społeczeństwo, taki i marketing. Może faktycznie nie warto się za mocno angażować, bo nikt tego nie doceni. W tym jednak, konkretnym przypadku odbiorcą działań promocyjnych ma nie być pani Krysia ze Strzeleckiej, ale odbiorca zewnętrzny, który zalewany jest codziennie milionami informacji o charakterze reklamowym. Jeśli ktoś chce być w tym tłumie słyszalnym, musi się wyróżnić.

Reklama
PR-owiec 30.04.2012 09:33
not tak pokazaliście właśnie swój potencjał i doświadczenie- PR-owiec wyjadacz by lepiej nie napisał. Wasza skromność dorównuje kronie Ziemi. Tak serio to są przecież w Tomaszowie Agencje reklamy które zajmują się na co dzień projektowaniem i reklamą: Kumart, Brandmedia, Tęcza. Wystarczyło ich o zdanie zapytać. Na pewno znają zagadnienia druku i marketingu. Z tego co wiem to nawet Las Vegasa obsługują i jakoś dają radę. Pewnie jest tak że nawet zapytania z UM do nich nie przychodzą o wydruk ulotek , plaktów i kalendarzy. Włodarze z rozsądkiem prosze podchodzić do tematu! Macie 0,5mln zł do wydania. Nie bądźcie tacy zadufani w sobie i pytajcie fachowców a nie chcecie wszystko sami ugrać. Ciekawe jak wam wyjdą spoty reklamowe. Na to tez potrzeba niezłych pieniędzy, no ale pewnie znowu ktoś z Poznania albo z Wrocławia weźmie pieniądze. Macie takich zdolnych ludzi u siebie na podwórku i nie dajecie im szansy. PAMIĘTAJCIE ONI WAM TEŻ JUŻ NIE DADZĄ.

RC 30.04.2012 08:25
"A wystarczyło przez chwilę pomyśleć lub poprosić o radę wybitnych specjalistów od reklamy internetowej i social media z portalu NaszTomaszów.pl" Wasza skromność jest urzekająca :)

Manager 30.04.2012 07:47
radę wybitnych specjalistów z nasztomaszow.pl? A macie jakieś doświadczenie? Nie prowadzicie przecież ani kampanii reklamowych, ani nie zajmujecie się marketingiem wizerunkowym. Raczej w branży marketingowej o Was nie słychać.

Opinie

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 5°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 32 km/h

Reklama
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.

Wasze komentarze

Autor komentarza: KierowcaTreść komentarza: Dokładnie. W punkt. I przyczepiło się do tego kilku pieniaczy, w tym takich którzy tzw. kapitał polityczny chcą zbić.Źródło komentarza: M. Witko - o inwestycjach i trasie S12Autor komentarza: CzłowiekTreść komentarza: Mnie nic nie boli a nadużywane przez Ciebue epitety typu " ćwoku" to POZIOM ZIOBRY czyli WIELKIE ZERO..... Zachowujesz się dokładnie tak samo jak "pan katecheta" którego tak bardzo nie lubisz. Prezentujecie obaj ten sam ZEROWY poziom intelektu i kultury. I co ? Boli ?Źródło komentarza: Macierewicz i inni w Spale. Mimo postu, karnawał trwaAutor komentarza: TomaszowianinTreść komentarza: A kiedy zostanie oddany Park Solidarności?! To jakiś cyrk, żeby na tyle czasu zamknąć dostęp! Miał być oddany w październiku ubiegłego roku, a mamy już kwiecień! Zero informacji dla mieszkańców! Postępowanie poniżej krytyki.Źródło komentarza: M. Witko - o inwestycjach i trasie S12Autor komentarza: Jan MościckiTreść komentarza: Załóż Pan okulary bo ja GO widzę na zdęciu. A z tym sługusem to radziłbym panu ważyć słowa nie trudno dopiąć komuś łatkę , ciekawe co pan byś robił będąc na jego miejscu.Źródło komentarza: Podpisanie listu intencyjnego o wzajemnej współpracy pomiędzy ZSP nr 1 im. T. Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim, a firmą LS TechnicsAutor komentarza: Jan MościckiTreść komentarza: Panie prezydencie takie rozwiązanie S12 jest idealne tylko dla Białej Góry (kopalni). Sprzedaliśmy polskie złoto i teraz im jeszcze będziemy drogi budować. Niech piasek wywożą wagonami. Nie wspomnę o Hucie wybudowana w Niewiadowie po drugiej stronie Pilicy. Czas pomyśleć o naszym SPOŁECZEŃSTWIEŹródło komentarza: M. Witko - o inwestycjach i trasie S12Autor komentarza: EchTreść komentarza: Litości. Nawet jednostka wojskowa nie jest w granicach miasta - a każdy tak myśli. Przestańcie straszyć ludzi że ktoś zniszczy nz czy groty - mówcie że wam o domy chodzi - a nie manipulujecieŹródło komentarza: M. Witko - o inwestycjach i trasie S12
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama