Michał jest ambitnym uczniem gimnazjum. Przez kolejne lata szkoły podstawowej oraz blisko dwa lata gimnazjum nie sprawiał żadnych kłopotów wychowawczych. Rodzice byli dumni, kiedy co roku przynosił do domu świadectwa z czerwonym paskiem. W drugiej gimnazjalnej chłopakowi zaczęła „grozić” trójka z geografii. Postanowił poprawić ocenę. Zapytał nauczycielkę, co może zrobić, by na koniec semestru dostać czwórkę. Odpowiedziała, że przygotować referat.
- To trochę moja wina - mówi ojciec Michała. - Wszedłem mu ambicję, pytając czy mu nie wstyd, że ma tróję z geografii. Mimo, że skromnie żyjemy zawsze starałem się zachęcać i motywować wszystkie nasze dzieci do nauki.
Michał został zmotywowany tak, że przez kilka godzin przygotowywał się do referatu. - Mieli robić to z kolegą - dodaje mama chłopca. - W końcu zadecydował, że zrobi wszystko sam, bo miało być szybciej. Informacje oczywiście pościągał z Internetu, a do tego wykonał dwie krzyżówki.
[reklama2]
Referat nauczycielce się nie spodobał. Rodzice twierdzą, że dziecko nie miało możliwości dokończyć prezentacji. - Pani od geografii raz twierdziła, że praca była nie na temat, drugi że na poziomie uniwersyteckim a nie gimnazjalnym, w końcu powiedziała, że zgromadzenie informacji z Internetu zajęło najwyżej pół godziny.
Ostatecznie za przygotowanie referatu pani Ł.* zaproponowała uczniom ocenę na poziomie trójki. Zapytała czy się na nią zgadzają. Jeden z chłopców (który nie brał udziału w jego pisaniu) zgodził się na propozycję, Michał stwierdził, że się z taką oceną nie zgadza. Rodzice mówią, że to rozzłościło „panią od geografii”, która stwierdziła, że w takim razie może postawić chłopakowi jedynkę. Skończyło się na tym, że jeden z chłopców dostał za pracę trójkę a drugi ocenę niedostateczną. - Rozzłoszczona nauczycielka powiedziała do Michała przy całej klasie, że zrobi wszystko, napisze podanie do dyrektora szkoły, żeby go do trzeciej klasy nie przepuścić i że postawi mu jedynkę na koniec roku z geografii.
Zdenerwowany Michał zareagował w sposób emocjonalny. Powiedział do nauczycielki „wypad”. Pani Ł. zdenerwowana pobiegła do dyrektora Mirosława Zielińskiego, który natychmiast wezwał do szkoły rodziców. - Nie uważamy, żeby zachowanie naszego dziecka było poprawne. Wręcz przeciwnie, zasługiwało ono na karę, ale czy należało wzywać Policję a następnie kierować sprawę do Sądu Rodzinnego? Pani Ł. również w tej sytuacji nie jest bez winy, ponieważ wywierała na chłopaka presję i poddawała go mobbingowi. Napisaliśmy nawet skargę na jej działanie do pana dyrektora ale mnie stwierdził on żadnych uchybień w pracy swojej podwładnej.
Szkolna „awantura”, nabierała tempa. Wezwani do szkoły rodzice przeprowadzili rozmowę z dyrektorem, pedagogiem szkolnym i nauczycielką. Dyskusja z gabinetu pedagog przeniosła się ostatecznie na forum klasy. Rodzice uważają, że miało to na celu upokorzenie 13 latka. Tym bardziej, że zakończyła się stwierdzeniem dyrektora, że chłopak ma szczęście, że „mu się ta lewa ręka zatrzymała”. Michał przestraszył się i wybiegł z klasy. Rodzice uważają, że agresywne zachowanie dyrektora miało charakter tzw. groźby karalnej. W związku z tym skierowali pismo do Prokuratury oraz skargę na dyrektora do tomaszowskiej Rady Miejskiej.
- Prokuratura umorzyła postępowanie, ponieważ uznała, że pan Zieliński działał pod wpływem emocji - skarży się mama ucznia. - Może i tak. Tylko, że mamy do czynienia z nauczycielem i dyrektorem szkoły, pracującym z dziećmi, który powinien nad swoimi emocjami panować. Nasze dziecko trafiło do Sądu, który chłopaka ukarał naganą. Okazuje się, że dziecko nie może zachowywać się w sposób emocjonalny a dorosły, dojrzały mężczyzna może.
Na werdykt prokuratury czekała również Rada Miejska, która na ostatniej Sesji jednogłośnie stwierdziła, że nie ma nic do zarzucenia dyrektorowi Zielińskiemu. Żaden spośród 23 radnych (poza Henrykiem Dworczakiem), którzy w większości są również urzędnikami, nie zadał sobie najmniejszego trudu, by zadać choćby jedno spośród szeregu nasuwających się pytań. Jak to się na przykład stało, że uczeń, który nigdy nie sprawiał kłopotów wychowawczych, otrzymywał świadectwa z czerwonym paskiem, nagle trafia do Sądu Rodzinnego?
Sporo do zarzucenia mają natomiast Mirosławowi Zielińskiemu rodzice Michała. Uważają, że w żaden sposób nie wyjaśnił przyczyn zajścia na lekcji geografii. Ponadto po wezwaniu Policji dyrektor opuścił szkołę, zamiast być obecnym przy całej interwencji.
Warto też wspomnieć, że problemy Michała z nauczycielką geografii zaczęły się od tego, że na początku roku szkolnego rodzice nie kupili mu podręcznika. Pani Ł. za brak książki postawiła chłopakowi jedynkę, którą na ich interwencje wykreśliła. Rodzice są oburzeni, że nauczycielka w obecności innych uczniów klasy wypytywała o sytuację materialną ich rodziny.
Ciekawym jest, że sam dyrektor Zieliński, w czasie posiedzenia komisji rewizyjnej Rady Miejskiej stwierdził, że „Michał oraz jego brat uczęszczają do ZS nr . Są to spokojni chłopcy. Michał wielokrotnie brał udział w wojewódzkich konkursach przedmiotowych. (…) Uczeń zachowuje się w stosunku do innych nauczycieli prawidłowo i z szacunkiem” Po co więc wzywano na ucznia Policję? Dlaczego policjanci skierowali sprawę do Sądu Rodzinnego i Nieletnich?
Na te pytania próbowaliśmy znaleźć bezskutecznie sensownej odpowiedzi. Może najbardziej trafnych wyjaśnień udzielają inni zagadnięci o panią Ł. nauczyciele tej szkoły. Większość z nich twierdzi zgodnie, że „na szczęście odeszła już na emeryturę, ponieważ nie dawała sobie rady z uczniami” - Przykro to mówić ale nauczyciel nie powinien być osobą doprowadzającą do eskalacji konfliktu, tak jak miało to miejsce w tym konkretnym przypadku ale i wielu innych.
Potwierdzają to słowa dyrektora Mirosława Zielińskiego, który twierdzi, że „mógłby sprawę rozwiązać w polubowny sposób ale pani Ł. była bardzo obrażona, płakała i oczekiwała wyciągnięcia konsekwencji w stosunku do Michała”.
Wydaje się, że sposób zarządzania Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych numer 4 pozostawia wiele do życzenia. Zwraca na to uwagę prezydent Rafał Zagozdon w swoim stanowisku dotyczącej tej sprawy, stwierdzającym wyraźnie, że w szkole brakuje procedur postępowania w tego typu zdarzeniach oraz, że powinny być one opracowane i zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. - Rozstrzygnięcie tego typu spraw na terenie placówki zgodnie z przyjętą procedurą pozwoli na uniknięcie rozwiązywania problemów w emocjach. Ponadto dokument ten ograniczy bądź wyeliminuje zadrażnienia i konflikty z rodzicami - czytamy w stanowisku Prezydenta Tomaszowa Mazowieckiego.
Kuriozum stanowią wyjaśnienia dyrektora szkoły, który twierdzi, że był tak zdenerwowany, iż musiał pospacerować po szkole a po przyjeździe policji udał się na pilne spotkanie do Urzędu Miasta (gdzie jak sprawdziliśmy trwała sesja Rady Miejskiej).
Poza wspomnianym wcześniej Henrykiem Dworczakiem wszyscy zgodnie przemilczeli fakt, że gimnazjalista poddany był typowemu szkolnemu lobbingowi, jaki wciąż stosuje wobec uczniów grupa nauczycieli, która nie potrafi wzbudzić wśród swoich podopiecznych szacunku.
* Inicjał nauczycielki został zmieniony
Napisz komentarz
Komentarze