Jeśli dziecko dobrze radzi sobie z takimi przedmiotami, jak matematyka powinniśmy się zainteresować na jakim poziomie jest ona w poszczególnych szkołach, czy wśród uczniów znajdują się finaliści olimpiad i konkursów przedmiotowych, bo to ich sukcesy mówią najwięcej o zaangażowaniu i przygotowaniu kadry nauczycielskiej do pracy. To nie przypadek, że w jednych placówkach dzieci rozwijają się lepiej niż w innych. Pomocą w ocenie może być coroczna informacja o stanie realizacji zadań oświatowych , jaką prezydent przedstawia Radzie Miejskiej. Dokument dostępny jest w urzędowym Biuletynie Informacji Publicznej.
Sport
W prawie każdym z tomaszowskich gimnazjów funkcjonują klasy sportowe. Jeśli dziecko w szkole podstawowej zaczęło uprawiać jakąś dyscyplinę sportu, można spróbować wybrać placówkę, w której funkcjonuje klasa o odpowiednim profilu. Ułatwia to proces szkoleniowy i pozwala na doskonalenie umiejętności.
W Gimnazjum numer 3 dyrekcja stawia na koszykówkę dziewcząt oraz piłkę nożną chłopców. Właśnie o takich profilach sportowych utworzono tutaj klasy. Mogą tu więc trafić dziewczęta z „czternastki”, które przygodę ze sportem rozpoczynały w klasach sportowych „czternastki”, pod okiem Sławomira Żegoty. Niestety żadna z pozostałych podstawówek nie szkoli przyszłych koszykarzy. Nie ma więc klas koszykarskich dla chłopców. Zginęły gdzieś tradycje dawnej „ósemki”, gdzie koszykówka była dyscypliną dominującą.
W Zespole Szkół numer 4 klasy sportowe ukierunkowane są na siatkówkę dziewcząt i chłopców. W tej samej dyscyplinie szkolą Szkoły podstawowe numer 12 i 13.
Gimnazjum numer 6 to łyżwiarstwo szybkie i wrotkarstwo, natomiast uczniowie Gimnazjum numer 7 uprawiają piłkę ręczną.
Przy szkołach funkcjonują oczywiście Uczniowskie Klubu Sportowe specjalizujące się w konkretnych dyscyplinach sportowych.
Poziom
Najlepiej obrazują go wyniki z egzaminów zewnętrznych uczniów, czyli sprawdzianu jaki piszą oni na zakończenie nauki w trzeciej klasie. Jest on podzielony na trzy części: humanistyczną, matematyczno - przyrodniczą i język obcy (do wyboru - niemiecki lub angielski).
W tym roku średnia w całym kraju na części humanistycznej wynosiła 25,31 punktów, w województwie łódzkim było to 25,16, w naszym powiecie 25,51 a w samym mieście 25,08. Spośród tomaszowskich szkół najlepsze wyniki osiągnęli gimnazjaliści z „siódemki”. Ich średnia to 32,31. Drugie miejsce w tej „rywalizacji” osiągnęło gimnazjum numer 3, gdzie średni wynik wyniósł 27,25 punktu. Najsłabsze były gimnazjum numer 1 (18,68), numer 2 (19,27) oraz numer 4 (22,14).
W części matematyczno - przyrodniczej kolejność jest taka sama jak w przypadku humanistycznej. Najlepsze gimnazjum numer 7, kolejne to „trójka”
Na egzaminie z języka angielskiego kolejność jest nieco inna. Według numerów: 7,4 i 3. Język niemiecki to również najlepszy wynik w szkole kierowanej przez Marka Paradę.
Szkoła |
Część humanistyczna |
Część matematyczno - przyrodnicza |
Język angielski |
Język niemiecki |
Gimnazjum 1 |
18,68 |
15,97 |
23,26 |
23,50 |
Gimnazjum 2 |
19,27 |
17,49 |
20,40 |
- |
Gimnazjum 3 |
27,25 |
23,59 |
31,36 |
29,79 |
Gimnazjum 4 |
22,61 |
22,14 |
33,89 |
29,47 |
Gimnazjum 6 |
24,82 |
23,67 |
28,96 |
31,28 |
Gimnazjum 7 |
32,31 |
27,18 |
34,78 |
35,11 |
Gimnazjum 8 |
25,02 |
23,50 |
- |
28,55 |
Gimnazjum dla dorosłych |
10,58 |
11,26 |
17,14 |
17,80 |
Polska |
25,31 |
23,63 |
28,28 |
27,63 |
Woj. Łódzkie |
25,16 |
23,81 |
28,56 |
27,86 |
Pow. Tomaszów |
25,51 |
24,09 |
28,61 |
29,49 |
Tomaszów Maz. |
25,08 |
23,14 |
29,53 |
29,41 |
Należy pamiętać, że wyniki osiągnięte na egzaminie mają wpływy na dalszą edukację w szkołach ponadgimnazjalnych.
Zajęcia pozalekcyjne
To kolejny bardzo ważny element, który przynajmniej teoretycznie powinien świadczyć o aktywności i zaangażowaniu nauczycieli. Niestety informacja przekazana przez prezydenta radnym w październiku zawiera tylko dane statystyczne, dotyczące liczby godzin tygodniowo, które wypełniane są przez różne koła zainteresowań oraz liczby uczniów w nich uczestniczących. Jest to więc informacja mało miarodajna i chyba nie warto jej brać pod uwagę przy wyborze gimnazjum dla naszego dziecka. Tym bardziej, że na tym etapie szkolnym, wielu rodziców zapisuje swoje dzieci na dodatkowe zajęcia pozaszkolne.
Ciekawe natomiast są osiągnięcia dzieci w konkursach przedmiotowych organizowanych przez łódzkiego Kuratora Oświaty. To one w najbardziej chyba obiektywny sposób prezentują dorobek edukacyjny szkół. W przygotowanym przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta zestawieniu dominują laureaci z gimnazjów numer 3 oraz 7.
Napisz komentarz
Komentarze