Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 9 stycznia 2025 18:12
Reklama
Reklama

S-74 Lekarstwem na wszystko

Budowana w Niewiadowie Huta Szkła to z jednej strony nowe miejsca pracy, z drugiej duża uciążliwość dla mieszkańców miasta. Już teraz dają się wszystkim we znaki jeżdżące ulicami miasta ciężarówki. Co się stanie, gdy produkcja ruszy „pełną parą”? To i inne pytania zadaliśmy Jackowi Kowalewskiemu z Zarządu Powiatu Tomaszowskiego.

Panie Jacku, chciałem zadać Panu kilka pytań  na temat tomaszowskich dróg w kontekście huty szkła, jaka powstaje obecnie w Niewiadowie.

 

- Chodzi zapewne o ciężarówki z piachem, które już zaczęły przemierzać trasę z kopalni do Niewiadowa.

 

Właśnie o te ciężarówki mi chodzi. Poruszają one przede wszystkim się drogami zarządzanymi przez Powiat. Czy ktoś z Wami uzgadniał lokalizację zakładu?

 

- Słysząc jakiś czas temu o wizji budowy największej w Europie huty szkła płaskiego, z jednej strony bardzo się ucieszyłem, bo jest to jakiś prestiż dla gminy i powiatu, z drugiej jednak strony byłem przerażony, bo wiedziałem skąd będzie wożony piach. Niezależnie od tego, czy będzie on pochodził z Grudzenia, czy z Białej Góry, to do Huty będzie trafiał przez Tomaszów, bo nie ma innej alternatywnej drogi transportu. Nie mamy też żadnej możliwości prawnej, by zakazać transportu ciężarowego ulicami powiatowymi, ponieważ nie mamy obwodnicy miasta.

 

Wynika z tego, że Powiat będzie ponosił koszty napraw i remontów dróg a Huta do spółki z Kopalnią będą je niszczyć. Ulice Bartosza Głowackiego, Szczęśliwa i Nowwiejskanie wytrzymają zbyt długo ruchu o tak dużym natężeniu.

 

- Ulica Szczęśliwa była wadliwie wykonana. Ale ma pan rację, mam tu badania ruchu kołowego chociażby na drodze numer 713. Jest to najbardziej w Polsce Centralnej obciążona ruchem droga wojewódzka. Dla przykładu odcinkiem Ujazd – Tomaszów w 2000 roku przemieszczało się 8414 pojazdów na dobę, a na dzień dzisiejszy jest to około 11.809 aut.

 

Ile wśród nich to samochody ciężarowe?

 

- Szacuje się, że co szóste auto, to samochód ciężarowy.

 

W takim razie, jak dużo "piaskarek" będzie przemierzało codziennie tomaszowskie ulice?

 

- O ile dobrze pamiętam ma to być około 300 samochodów na dobę. Nie wiem czy to są prawdziwe dane czy też nie. Znalazły się one w decyzji środowiskowej. Wszystko zależy też od skali produkcji.

 

Jak zamierzacie rozwiązać ten problem? Prowadzicie jakieś rozmowy z Dyrekcją Dróg Krajowych albo Zarządem Województwa w sprawie na przykład wybudowania obwodnicy?

 

- Jedynym i najlepszym rozwiązaniem jest budowa drogi S74. Tylko ona może uratować Tomaszów. Będzie to obwodnica, która spowoduje, że cały ruch ciężki w granicach Tomaszowa de facto zniknie.

 

Ta droga to odległa przyszłość. Tymczasem samo nasuwa się pytanie, czy jedna decyzja o lokalizacji inwestycji w Niewiadowie nie obróciła w gruz wszystkich dokumentów strategicznych, jakie opracowało miasto i powiat w ostatnich latach. Przecież nie napiszemy w kolejnym folderku, że główną atrakcją miasta są ciężarówki wożące piach.

 

- Nie taka daleka. Budowa powinna ruszyć już w 2014 roku. Co do ruchu turystycznego, to jego zmniejszenie ma związek przede wszystkim z zatłoczoną drogą numer 713. Nasilenie ruchu tutaj powoduje, że ludzie zaczęli jeździć gdzie indziej.

 

Zapytam jeszcze o ulicę Bartosza Głowackiego. Kiedy można spodziewać się jej rzetelnej przebudowy

 

- Dzisiaj właśnie rozmawialiśmy na ten temat ze starostą Kagankiewiczem. Prawdopodobnie już w przyszłym roku zostanie ona zrobiona. Wymienimy nie tylko dywanik asfaltowy ale będzie też wykonanany nowy chodnik po lewej stronie ulicy.

 

Bierzecie pod uwagę wzmożony ruch ciężarówek?

 

- Oczywiście. Sprawdzimy istniejącą podbudowę. Wykonamy odwierty. Nie chcę wdawać się tutaj w szczegóły techniczne. Na dzień dzisiejszy załatano nawierzchnię w miejscu, w którym wykonywano wykopy pod kanalizację burzową.

 

Cy zostanie równocześnie wykonany łącznik do ronda im. tomaszowskich Olimpijczyków?

 

- O to należy zapytać prezydenta Zagozdona. Miało to być wykonane już w tym roku.

 

Mariusz Strzępek


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

scort 08.06.2009 07:53
no dobra - budowanie na raty zle - przyklad ktory tu padl - milenijna - jezdzilicie nia ostatnio - widzieliscie jakie sa koleiny i jakie ubytki w warstwie scieralnej? a to przeciez jedna z najmlodszych drog w okolicy wiec wychodzi na to samo - nowa droga a juz przydaloby sie ja remontowac

varan 05.06.2009 16:21
scort policz, a może masz to w dokumentacji, ile ton tłucznia i metrów kwadratowych asfaltu użyto do załatania ubytków w Głowackiego (na odcinku który ostatnio wykonywano około 2/3 szerokości jezdni to nowy asfalt), i sprawdż ile taka ilość kosztuje. będziesz wiedział ile pieniędzy się zmarnuje podczas przyszłorocznej wymiany całej nawierzchni na tej ulicy. znając życie to po wymianie całej nawierzchni i zrobieniu łącznika w następnym roku ktoś wpadnie na pomysł aby zlikwidować wstrętne drewniane słupy a kable telefoniczne schować pod chodnikiem (ciągiem).

Emil 05.06.2009 15:37
scort jeszcze raz ci powtarzam, że budowanie na raty jrest droższe! Biednego nie stać na oszczędzanie!!!

scort 05.06.2009 15:11
kazdy by chcial budowac drogi z rozmachem szerokie na dwa pasy w jednym kierunku z parkingami, zatoczkami dla autobusow i wogole ale to kosztuje i do tego kosztuje znacznie wiecej gdy juz cos jest zrobione - patrz rondo olimpijczykow ile kosztowalo przeniesienie tego co w ziemi a koszty wykupu gruntow i temu podobne to sa duze pieniadze na ktore obecnie samorzady lokalne najzwyczajniej nie stac

Emil 05.06.2009 14:21
scort! budowanie na raty wychodzi zawsze drożej!!! i gorzej!!!

kiki 05.06.2009 12:50
scort...ul.Milenijna taką drogą jest.

scort 05.06.2009 11:41
emil - to inaczej - zobacz ile sie buduje nowych drog od podstaw - ile lat i wody w pilicy musi uplynac zeby droga z piasku czy zuzlu stala sie droga aswaltowa badz betonowa - tego typu inwestycje wymagaja jednorazowo znacznie wiecej srodkow - powtarzam jednorazowo - wiec dysponujac takim budzetem ile takich drog moglbys zrobic 2,3 czy 4? robiac przebudowe rowniez trzeba miec dokumentacje i stosowne pozwolenia to jak - wskazesz mi droge ktora byla wczesniej utwardzona i przebudowano ja od podstaw?

Emil 05.06.2009 10:47
scort: A to jaka jest różnica między budowanymi nowymi drogami a przebudowywanymi, że nie mozna wszystkiego od razu? Bo trzeba by mieć pozwolenie na budowę a Wy nie macie dokumentacji?!

kiki 05.06.2009 08:36
jest jedna taka droga,z Lubochni na Konewkę. Hitler kazał zbudować,do miasta już nie zdążyli dokończyć bo ruskie Tomaszów zawłaszczyli do dziś.

mgr inż 05.06.2009 08:07
aswaldowych dtuk w mieście niema

scort 05.06.2009 07:18
emil - pokaz mi jedna droge ktora byla aswaltowa i miasto za jednym zamachem zrobilo kanalizacje deszczowa, chodnik sciezke i oswietlenie i nie wskazuj ulicy wierzbowej bo wczesniej byl tam piach

nnn 05.06.2009 00:31
tramwaje maja po tomaszowie jezdzic, slyszeliscie o tym??

Daniel_TM 04.06.2009 23:51
Do autora - piaskarki jeżdżą, aby sypać piasek z solą na drogi podczas zimy. Mówimy o wywrotkach ;) Do pozostałych - nie żadne TIR-y tylko ciężarówki. Wpiszcie sobie w google TIR i przeczytajcie co znaczy. Co do sprawy - wygodniejszy jest transport drogowy, bo ciężarówka wjedzie tam, gdzie chce kierowca, a pociąg tam gdzie są tory. Ale jeśli jest możliwość transportu surowca koleją to chyba będzie to najlepsze rozwiązanie. Ewentualnie transport kolejowo-drogowy też byłby dobrym rozwiązaniem.

Emil 04.06.2009 17:21
ad.27 scort naucz się budować drogi od miasta, gdzie jednocześnie buduje się jezdnię z deszczówką, chodniki, ścieżkę rowerową, jak trzeba wymienia się słupy oświetleniowe i telefoniczne ...więc można tylko trzeba umieć!!! Trzeba najpierw opracować projekty i wystąpić o pozwolenie na budowę a nie robic na łatwiznę na zgłoszenie. W efekcie wychodzi taniej!!!

abd 04.06.2009 17:17
a budowanie na raty jest o wiele droższe i to marnotrawienie pieniędzy!!!

Opinie
Reklama
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Malarska opowieść o rzece Marcina Stańca Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim zaprasza na wyjątkowy wernisaż malarstwa „W NURCIE”, który odbędzie się 17 stycznia, o godz. 18 w sali wystawowej MCK przy placu Kościuszki 18. Wstęp wolny.Ekspozycja obejmuje zbiór prac powstałych na przestrzeni ostatnich trzech lat w ramach cyklu „Rzeka”. Motyw rzeki w pejzażu jest obecnie głównym tematem malarskim realizowanym przez autora. Obrazy przedstawiają miejsca, które artysta lubi nazywać „swoimi”. Są to leśne strumienie i zbiorniki wodne znajdujące się w okolicy Tomaszowa Mazowieckiego. Prace wykonane zostały w technice olejnej na płótnie.Marcin Staniec to artysta wszechstronny – malarz, grafik, ceramik, a także organizator licznych plenerów artystycznych. Jego bogaty dorobek obejmuje m.in. udział w prestiżowej wystawie „Najlepsze dyplomy ASP” oraz nagrodę Galerii Manhattan. Od 2017 roku prowadzi zajęcia artystyczne dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów oraz aranżuje wystawy w Miejskim Centrum Kultury. Jest także autorem projektów murali, scenografii dla lokalnych instytucji kultury, a także współtworzy elementy graficzne dla Love Polish Jazz Festival.Wystawa „W NURCIE” to nie tylko podróż po malowniczych zakątkach regionu, ale również okazja do zapoznania się z wyjątkową wrażliwością artysty, który z pasją i niezwykłą starannością uchwycił piękno natury.Data rozpoczęcia wydarzenia: 17.01.2025
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
zachmurzenie duże

Temperatura: 6°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1001 hPa
Wiatr: 19 km/h

Reklama
Bez poglądów i bez zasad, za to z dużą dozą cynizmu Czy ktoś jeszcze pamięta Andrzeja Olechowskiego oraz to, że brał on udział w wyborach prezydenckich, a nawet osiągnął całkiem niezły wynik? To właśnie wówczas powstał ruch Obywatele Dla Rzeczypospolitej, który stał się zalążkiem Platformy Obywatelskiej. Do Olechowskiego dołączył Donald Tusk "wycięty" w wyborach władz ówczesnej Unii Wolności. Trzecim tzw. tenorem był Maciej Płażyński. Dopiero później pojawił się Jan Maria Rokita. Dzisiaj pozostał już tylko Tusk. Niewiele osób pojechało na zjazd "założycielski" do hali gdańskiej "Oliwii". Do nielicznych należał Jacek Kowalewski i jeśli już kogoś można byłoby nazywać "ikoną tomaszowskiej Platformy" to chyba właśnie jego a nie posła, który spędził w niej zaledwie chwilę. Pytacie: kto na to pozwolił? Kolejne decyzje personalne podejmowane przez starostę Mariusza Węgrzynowskiego budzą nie tylko zdziwienie ale i oburzenie. Na portalu NaszTomaszow.pl, jako pierwszy informowałem o zatrudnianiu nowych dyrektorów w szpitalu, pisałem także o stworzeniu nikomu niepotrzebnego stanowiska prokurenta. Chyba jako jedyny radny występowałem przeciwko "występom" Antoniego Macierewicza w "Mechaniku" na rozpoczęciu roku szkolnego. Być może dlatego wiele osób pyta mnie o to, jak to się stało, że ktoś taki jak Mariusz Węgrzynowski został po raz kolejny starostą, mimo, że w poprzedniej kadencji nie brakowało konfliktów, a jakość jego zarządzanie wymyka się racjonalnej ocenie. Do tego władza Starosty opierała się jedynie na grupce skorumpowanych radnych KO.
Reklama
Wasze komentarze
Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Nie mogę otworzyć tego pliku, bo jestem chłop ze wsi, granatem od pługa oderwany (już widzę ten hejt na mój temat).Źródło komentarza: Bez poglądów i bez zasad, za to z dużą dozą cynizmuAutor komentarza: Zielono- czerwoniTreść komentarza: Idealnie pasuje: " Cudze chwalicie a swojego nie znacie". Miejscowym trenerom też pewnie kiedyś cierpliwość do tego bałaganu się skończy i w trudniejszych chwilach w których tych wielorybów finansowych nie będzie, naszych trenerów już też może nie być. Panie prezydencie Pan z Tomaszowa pochodzi?Źródło komentarza: Bartosz Grzelak został nowym trenerem Lechii Tomaszów MazowieckiAutor komentarza: TMTreść komentarza: Najlepsze i prawdziwe ostatnie zdanie ,ludzie zaczną znikać i niestety znikają ludzie ci przeciwnicy polityczni:(Źródło komentarza: Bez poglądów i bez zasad, za to z dużą dozą cynizmuAutor komentarza: Figo-fagoTreść komentarza: Szanowny szefie powiatowej komisji zdrowia..... : to jest to, o co chodziło.Źródło komentarza: Mają prawo do ochrony prawnejAutor komentarza: XyzTreść komentarza: Proszę czytać uważnie, o tzw. ikonach, uważam, że warto, aby mieszkańcy miasta i powiatu poznali kto tymi lokalnymi strukturami różnych opcji politycznych kieruje i podejmuje decyzje, które wpływają na ich życie(niekoniecznie dobre decyzje). PozdrawiamŹródło komentarza: Bez poglądów i bez zasad, za to z dużą dozą cynizmuAutor komentarza: Mariusz StrzępekTreść komentarza: Oczywiście, zachęcam do napisania. Ja nie dam rady, bo w tym nie uczestniczyłemŹródło komentarza: Bez poglądów i bez zasad, za to z dużą dozą cynizmu
Reklama
Łóżko rehabilitacyjne Elbur PB 337 Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów oraz montaż gratisNa zdjęciu: Łóżko PB 337 w wykonaniu standardowym w kolorze buk. Akcesoria: stolik Rubens 3 w kolorze buk.Łóżko PB 337 jest szczególnym łóżkiem do opieki długoterminowej, które w przeciwieństwie do klasycznych łóżek posiada możliwość opuszczenia krawędzi leża do poziomu ok. 23 cm. Niskie, dolne położenie leża ułatwia dostęp osobom z problemami z koordynacją ruchową i zwiększa bezpieczeństwo pacjenta nawet przy opuszczonych barierkach bocznych.Więcej informacjiKolory standardowe: DETALE PRODUKTU:1. Położenie leża 23 cm od podłogi4. Solidne koło z hamulcem2. Zabudowane napędy podnoszenia łóżka5. Pilot z blokadą poszczególnych funkcji3. Leże z regulacją twardości6. Dodatkowa regulacja za pomocą rastomatu OPCJE:zmiana wypełnienia leża • zmiana długości leża • zmiana kolorystykiPODSTAWOWE DANE TECHNICZNEBezpieczne obciążenie robocze175 kgMaksymalna waga użytkownika140 kgRegulacja wysokości leża:od 23 do 63 cmRegulacja segmentu oparcia pleców:0 ÷ 70°Regulacja segmentu oparcia podudzi:0 ÷ 20°Wymiary zewnętrzne długość × szerokość:219 × 102 cmPrześwit pod łóżkiem:ok. 7 cmCiężar całkowity:101,4 kgKółka jezdne:100 mm z hamulcem FUNKCJEDO POBRANIA: Karta produktu PB-337 [PDF]
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama