Zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych korzystający z nich są zobowiązani do ponoszenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w wyznaczonych strefach płatnego parkowania. Nowelizacja ustawy o drogach publicznych od dnia 5 września 2019 roku daje samorządom możliwość zmiany zasad funkcjonowania płatnych stref parkowania, w tym stawek opłat za postój pojazdów w strefie
Wprowadzając strefy płatnego parkowania w Tomaszowie kilka lat temu miano na celu zmniejszenie ruchu ulicznego. Za rozwiązaniem przemawiały głównie argumenty upłynnienia ruchu oraz środowiskowe. Rzeczywiście w miejscach newralgicznych, takich jak Urząd Miasta, czy Starostwo Powiatowe, trudno było załatwić jakąkolwiek sprawę. W godzinach urzędowania wszystkie miejsca parkingowe oraz chodniki zajęte były przez auta pracowników.
Marcin Witko postanowił wyjść na przeciw mieszkańcom i nieco złagodzić skutki wprowadzenia strefy, wprowadzając bezpłatną komunikację dla mieszkańców Tomaszowa. Liczba pasażerów wzrosła, zmniejszyła się liczba kursów, a samochodów na ulicach jednak nie ubyło.
Wczoraj pisaliśmy o problemach z najmem lokali użytkowych w centrum miasta. Jedną z przyczyn jest istnienie strefy. Brak bezpłatnych miejsc parkingowych powoduje, że przedsiębiorcy szukają innych lokalizacji. Potrzebne więc rozwiązanie o nieco innym charakterze, Być może warto wprowadzić nieco inny system pobierania opłat. Można dla przykładu wprowadzić pierwsze 30-45 minut bezpłatne. W tym czasie parkujący miałby czas załatwić swoją sprawę, czy dokonać zakupu. Z kolei podnieść stawkę opłaty za kolejne minuty i godziny parkowania.
Nowa uchwała, przyjęta jednogłośnie przez radnych wprowadza wyższe stawki opłat za korzystanie ze strefy dla użytkowników nieposiadających karty Parking +.
- Z dotychczasowych obserwacji wynika, że problemem jest niska rotacja pojazdów (nie można jej wymusić przy niskich stawkach opłaty jednostkowej) dla pozostałych użytkowników strefy.
- twierdzą urzędnicy z tomaszowskiego magistratu.
Radni zwiększyli też opłatę dodatkową za niewniesienie opłaty za parkowanie w Strefie do wysokości 150 zł. Celem jest wyeliminowanie nielegalnych użytkowników strefy, którzy notorycznie nie wnoszą opłat. Wpływ na wzrost opłaty dodatkowej maja też rosnące koszty windykacji i egzekucji należności. Zapisy uchwały dają jednak możliwość zmniejszenia jej wysokości w przypadku wniesienia jej w terminie do 14 dni od dnia wystawienia wezwania.
Radny Michał Kucharski zwrócił uwagę, że kartę Parking+ mogą posiadać jedynie osoby posiadające Kartę Tomaszowianina. Przypomniał, że duża grupa mieszkańców gminy wiejskiej Tomaszów jednak pracuje i prowadzi działalność na terenie miasta. Problem jednak w tym, że osoby te podatki odprowadzają w miejscu swojego zamieszkania Aby mogli korzystać z ulg parkingowych potrzebne byłoby porozumienie z władzami gminy. Różnice w cenie jak pokazuje zamieszczona poniżej tabela są niebagatelne.
- Nasze stanowisko w tej sprawie było od samego początku jasne. Chodzi am o to, by z ulg i preferencyjnych stawek, mogli skorzystać w pierwszej kolejności mieszkańcy Tomaszowa, którzy tu płaca podatki.
- wyjaśnia Szymon Michalak, dyrektor ZDIUM w Tomaszowie Mazowieckim.
W strefie B
Napisz komentarz
Komentarze