- Dzieci i młodzież z Ukrainy w wieku obowiązku szkolnego i obowiązku nauki są przyjmowani do publicznych szkół oraz obejmowani opieką i nauczaniem na warunkach dotyczących obywateli polskich. W chwili obecnej, w Tomaszowie uczniowie z Ukrainy dołączają do funkcjonujących już oddziałów, zwłaszcza, że do momentu wybuchu wojny w naszych jednostkach uczyło się już 31 cudzoziemców (głównie dzieci ukraińskich), a szkoły nadal dysponują potencjałem pozwalającym na przyjęcie kolejnych uczniów – wyjaśnia dyrektor Wydziału Oświaty, Iwona Sudak.
Tomaszowski magistrat podkreśla, że jest możliwe rozważenie możliwości utworzenia tzw. oddziałów przygotowawczych, gdzie proces nauczania dostosowany jest do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów, co nastąpi po wyczerpaniu się wolnych miejsc w prowadzonych przez miasto szkołach.
- Należy podkreślić, że w polskim systemie prawnym, jedynie placówka dyplomatyczna lub konsularna kraju pochodzenia ucznia, działająca w Polsce albo stowarzyszenie kulturalno-oświatowe danej narodowości mogą organizować w szkole, w porozumieniu z dyrektorem i za zgodą organu prowadzącego, naukę języka i kultury kraju pochodzenia dla osób niebędących obywatelami polskimi, podlegających obowiązkowi szkolnemu – dodaje dyrektor.
Co zrobić z dziećmi, które podlegają obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki? Według informacji przekazanych przez tomaszowski Wydział Edukacji, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego.
Organizuje ją organ prowadzący szkołę. Zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo.
- Dotychczas, w roku szkolnym 2021/2022 organ prowadzący zorganizował już 20 godz./tyg. dodatkowych zajęć bezpłatnej nauki języka polskiego. Zgodnie z potrzebami realizują je następujące szkoły: SP13, SP12, SP14, SP11, SP9, SP10, SP3. Organ prowadzący na bieżąco będzie reagował na zwiększone potrzeby w tym zakresie – podkreśla Iwona Sudak.
Uczniowie cudzoziemscy mogą również korzystać z dodatkowych zajęć dydaktyczno - wyrównawczych (w zakresie przedmiotów nauczania), a w zależności od zdiagnozowanych potrzeb, m .in. w związku z doświadczeniem migracyjnym są obejmowani pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia. W szkole organizuje ją dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna zostanie zorganizowana również w ramach pozyskanych przez nas dodatkowych środków na realizację zajęć specjalistycznych. W tym m.in. korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Taką pomocą mogą zostać objęci również rodzice – dodaje prezydent Marcin Witko.
Minister Czarnek poinformował dzisiaj, że obecnie w Polsce szacujemy, że jest około 500 tys., ponad 500 tys. dzieci w wieku szkolnym, dzieci ukraińskich uchodźców. Jak dodał, na ten moment zapisało się do polskich szkół ponad 11,5 tys. dzieci - W większości są one zapisane do poszczególnych klas polskich - zakładamy, że te pierwsze dzieci, które zgłosiły się do szkoły, to dzieci, które albo mówią w języku polskim albo rozumieją w języku polskim. I to jest słuszny ruch, że trafiają do klas z polskimi dziećmi"– ocenia
Szef MEiN poinformował, że w całej Polsce jest ponad 11 tys. nauczycieli, którzy zadeklarowali gotowość nauczania również w oddziałach przygotowawczych ze znajomością języka ukraińskiego i rosyjskiego.
Томашівські школи з потенціалом для дітей українських біженців
Відділ освіти, культури та спорту Ратуші в Томашуві Мазовецькому на постійній основі контролює прийом учнів до початкових шкіл та дитсадків, якими керує муніципалітет Томашів-Мазовецький. Початкові школи та дитсадки з початку війни в Україні до 9 березня 2022 року прийняли 53 українські дитини (садки - 5, початкові школи - 48)
- Діти та підлітки з України загальнообов’язкового шкільного віку та віку обов’язкової освіти приймаються до державних шкіл, їм надається догляд та освіта на умовах, що застосовуються до громадян Польщі. На даний момент студенти з України в Томашові вступають до вже функціонуючих кафедр, тим більше, що на момент початку війни в наших підрозділах навчався 31 іноземець (в основному українські діти), а школи ще мають потенціал для прийому нових студентів - пояснює начальник відділу освіти Івона Судак.
Іноземні студенти також можуть скористатися додатковими дидактичними та корекційними заняттями (у сфері викладання предметів), а також залежно від діагностованих потреб, серед іншого. завдяки міграційному досвіду їм надається психолого-педагогічна допомога.
Допомога полягає у виявленні та задоволенні індивідуальних потреб у розвитку та навчанні, а також індивідуальних психофізичних здібностей та факторів середовища, що впливають на життєдіяльність учня. У школі його організовує директор за погодженням з органом управління
– Також буде організовано психолого-педагогічну допомогу в рамках отриманих нами додаткових коштів на проведення занять спеціалістів. У тому числі, серед інших корекційно-компенсаторні, логопедичні, розвиток емоційно-соціальних компетенцій та інших терапевтичних навичок для учнів, у яких діагностовано потребу в психолого-педагогічному супроводі. Таку допомогу можна надати і батькам - додає президент Марцін Вітко.
Міністр Чарнек оголосив сьогодні, що за нашими підрахунками в Польщі їх близько 500 000, понад 500 000. школярів, дітей українських біженців. За його словами, на даний момент до польських шкіл записалося понад 11,5 тисяч людей. діти – Більшість із них навчаються в індивідуальних польських класах – ми припускаємо, що першими дітьми, які записалися до школи, є діти, які або розмовляють польською мовою, або розуміють польську. І правильно, що вони ходять на заняття з польськими дітьми», – оцінює він
Голова MEiN повідомив, що в Польщі понад 11 тисяч людей. викладачі, які заявили про готовність викладати також на підготовчих відділеннях зі знанням української та російської мов.
Napisz komentarz
Komentarze